×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

فیزیکی با جوانانی که در حال نواختن ساز در شب شهادت - حبس رقص نُت ها در رشت -

هنگامی که سه جوان یک گروه موسیقی خیابانی در قلب فرهنگی رشت با سازهایشان آهنگ و 《آرامش》 را به مردمی که با دوربین های فیلم برداری موبایل گرد آنان حلقه زده بودند ، تقدیم می کردند تصور نمی کردند اشخاصی به آنها از پشت هجوم آورند و به روی زمین بکشانند ؛ آوایشان را خاموش کنند و برای چند ساعت حبس شوند.

گرچه این اتفاق در شب شهادت امام حسن عسگری (ع) رخ داد که به احترام این مناسبت اجرای برنامه های فرهنگی و هنری ممنوع و شهر عزادار امام یازدهم شیعیان است ؛ اما این احتمال وجود دارد که این گروه موسیقی خیابانی و مخاطب های آنان این موضوع را فراموش کرده باشند . از سوی دیگر رفتار مهاجمان لباس شخصی مشخص نیست بر اساس کدامین دستور صادر شده است. مقام معظم رهبری نیز در آبان سال ۱۳۷۰ در جمع دانشجویان عباراتی فرمودند که مصداق بر نهی از منکر اتفاق پیش آمده است : 《 بعضی خیال می‌کنند تا منکری دیده شد باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحی داریم که از مشت کارگر‌تر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلی کارگر‌تر، نافذ‌تر و موثر‌تر است؛ مشت کاری نمی‌کند》

شاهدان عینی در گفت و گو با گیل خبر ، می گویند افراد لباس شخصی جوانان نوازنده را به طرز نامناسبی بازداشت و به کلانتری ۱۲ رشت منتقل کردند . بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی نیز در گفتگو با این گروه پس از آزادی در روز جمعه ۲۵ آبان ماه ۹۷ در توییت خود نوشته به گروه موسیقی گفته شده است ماموران با این بیان که جسمی از بالا در حال پرتاب بر روی سر جوانان بود، آنها را از پشت کشیدند ! البته در بازبینی فیلم این که جسمی که از بالا به زمین بخورد دیده نمی شود .

ااین اتفاق صدای هنرمندان ایرانی از جمله خوانندگان پاپ را در آورد. سیامک عباسی ، سون بند ، رضا صادقی ، محسن یگانه ، امید افخم از جمله خوانندگانی هستند که به این موضوع واکنش نشان داده اند .همچنین بهراد ذاکری ، رضا رسولی ، فرهام زاهد اعضای شورای شهر رشت و همچنین سید فرید موسوی نماینده تهران به این اتفاق در صفحات مجازی خود واکنش نشان دادند و این نوع از برخورد را نامتعارف و غیر اخلاقی خواندند.

افزایش تعداد گروه های موسیقی خیابانی باهدف کسب در آمد یا از روی سرگرمی و علاقه بدون حمایت از سوی نهادهای مرتبط بااستقبال بسیار خوب مخاطبین از این نوع موسیقی روبرو شده است که مردم برای چند دقیقه از گردش اخبار منفی روزانه و نوسانات اقتصادی در ذهنشان فاصله می گیرند و روحشان با موسیقی تلطیف و آمیخته می شود. هرچند در این زمینه عدم ایجاد مشکل برای کسبه و ساکنان منطقه دارای اهمیت است، اما امری که بیشتر مورد نقد قرار گرفته چندگانگی و تشتتی است که به دلیل عدم مدیریت جامع شهری چنین پیاده راهی را مورد تهدید قرار داده و موجب شده نهادهای مختلف به سبک خاص مدیریتی خود در مقابل مسائل مختلف واکنش نشان دهند.

چند ماهی است که زمزمه دریافت مجوز گروه های موسیقی خیابانی شنیده می شود که حتی پای این موضوع تا کمیسیون فرهنگی مجلس بازشده است . اتفاقی که می تواند جنبه های مثبت و منفی را به دنبال داشته باشد . بخش منفی مجوز گیری حلقه مشکلات را بر زنان نوازنده که با هدف امرار معاش در خیابان های شهر می نوازند تنگ تر می کند و شاید سبب حذف آنها از این دایره شودو بخش مثبت ماجرا این است که گروه های موسیقی با امنیت در پیاده روهای شهر بنوازند .

اما یکی از گروه موسیقی خیابانی پرطرفدار رشتی مخالفت خود را با دریافت مجوز ابراز می کند و معتقد است موسیقی خیابانی نیاز به مجوز ندارد و اینکه گروه موسیقی خیابانی مجوز نداشته باشد ، خنده دار است که بگویم مرتکب کار خلافی شده است. او به برگزاری جلساتی با رئیس سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری رشت اشاره می کند که اجازه فعالیت گروه های موسیقی خیابانی در یک چارچوب تعیین شده و در یک مکان خاص را منوط به فیلتر آهنگ های اجرایی دانستند که البته این موضوع مورد پذیرش گروه های موسیقی خیابانی نبود.

او بار دیگر با تاکید می گوید : موسیقی خیابانی جرم نیست که عدم داشتن مجوز جرم تلقی شود و اگر ادامه فعالیت ها منوط به داشتن مجوز شود ممکن است پس از مدت کوتاهی مجوز باطل شود و دوباره از ما مجوز بخواهند .

او در پایان می گوید : چگونه در کشوری که استاد محمدرضاشجریان اجازه اجرا ندارد و کنسرت مجوز دار استاد کلهر قبل از اجرا لغو می شود می توان چشم امید به کارهای مثبت مسئولین داشت ؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.