سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41243 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ۵۷۹ تن ماهی استخوانی در گیلان صید شد
    07 آذر 1397 - 9:48
    شناسه : 143278
    0

    معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از صید ۵۷۹ تن ماهی استخوانی از آبهای خزر در محدوده این استان خبر داد.

    پ
    پ

     

    ماهی گیری - 579 تن ماهی استخوانی در گیلان صید شد - صیداکبر ایلدرم روز چهارشنبه در مصاحبه با ایرنا با اشاره به این که صید ماهیان استخوانی از ۱۵ مهر پنج روز زودتر از سال گذشته آغاز شد اظهار داشت: مجموع صیدمان تا پایان آبان ماه ۵۷۹ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳ درصد افزایش یافته است.

    وی افزود: از این مقدار صید ۱۷۴ تن ماهی سفید با ۳۰ درصد مجموع صید ، ۳۹۲ تن ماهی کفال ۶۸ درصد و ۱۳ تن سایر گونه ها با دو درصد مجموع صید بوده است.

    وی با اشاره به فعالیت ۴۸ شرکت تعاونی پره در استان خاطرنشان کرد: این مقدار صید توسط سه هزار و ۷۰۰ صیاد طی شش هزار مرتبه پره کشی انجام شده و ارزش فروش ناخالص صید ۲۲۰ میلیارد ریال است .

    ایلدرم یاداور شد:طی این مدت ۲۲۶ ماهی خاویاری نارس در طی صید ضمنی توسط صیادان صید و زنده در دریا رهاسازی شد.

    به گفته وی میانگین صید هر شرکت ۱۲ تن بوده که این نسبت در شرق و غرب استان متفاوت است .

    معاون صید و بنادر ماهی گیری شیلات گیلان همچنین اظهار داشت : مجموع صید کیلکا از ابتدای امسال تا پایان آبان چهار هزار و ۸۵۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کاهش نشان می دهد .

    وی ادامه داد: این مقدار صید توسط ۳۰ فروند شناور با ۲۷۰ صیاد طی ۷۵ شب دریاروی صورت گرفته است.

    ایلدرم علت کاهش صید کیلکا را افزایش روزهای کولاک دریا عنوان و میانگین صید هر شناور را ۱۶۲ تن اعلام کرد که از این مقدار چهار و ۶۹۲ تن برای کارخانجات تولید پودر و۱۶۶ تن تازه برای مصرف انسانی عرضه شده است .

    به گفته وی قیمت هر کیلوگرم ماهی کیلکا برای مصرف انسانی در اسکله دو هزار تومان و قیمت مصرف پودری یکهزار و ۷۷۰ تومان بود.

    مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان به استثنای معدودی از صیدگاه های شمال استان، از بیستم مهرماه تا بیستم فروردین ماه است که به دلیل شرایط آب و هوایی امسال از ۱۵ مهر آغاز شد.

    در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ صیاد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر در فصل صید به این حرفه اشتغال دارند.

    روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته می شود . تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره به هم دوخته شده، تشکیل شده است. کار کشیدن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با بهره گیری از نیروی تراکتور و وینچ انجام می شود.

    به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان ، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.