×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

مه رو - سخنگوی محترم شورای شهر؛ سازمان های مردم نهاد عضو کارگروه هستند - با مردم

ماهان مه رو*: جلسه فوق العاده کارگروه پسماند شهرستان لاهیجان در صبح روز پنجشنبه 15 آذر با حضور سرپرست فرمانداری ، معاونین فرماندار ، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان ، روسای ادارات ، شهردار و شورای شهر و سایر اعضای کارگروه برگزار شد.

نگارنده اما با وجود عضویت در کارگروه به جهت امر آموزش مدیریت پسماند روستایی توفیق حضور در این جلسه را نیافت اما با توجه به استماع فایل صوتی این جلسه و پس از آن مصاحبه سخنگوی محترم شورای اسلامی شهر در خصوص عدم اجازه صحبت به ایشان مطالبی را به عرض میرساند.

1-با وجود بیش از یک سال و چند ماه از انتخاب شهردار محترم و با توجه به عدم حضور ایشان در جلسات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان انتظار سازمان‌های مردم‌نهاد نیز چیزی بیش از آنکه ایشان در معدود جلسه‌ای که از زمان تصدی سمت خود حضور یافتند و مطالبی بیان نمودند نبوده است لذا با توجه به برخی مطالب مطروحه نکات زیر به‌اختصار بیان می‌گردد :

1-1-علت عدم حضور جناب شهردار در جلسات مستمر کارگروه مدیریت پسماند چیست ؟
آیا فضا و وزن جلسات را مناسبشان خود نمی‌دیدند که تشریف‌فرما شوند و هر بار یک نماینده از شهرداری در جلسات حضور یابد و از مصوبات نیز بی‌اطلاع باشد؟

2-1-گلایه همیشگی سازمان‌های مردم‌نهاد از مدیریت شهری عدم پایبندی و اجرای مصوبات کارگروه بوده است.
با فرض اینکه زمین موردنظر حضرت‌عالی جهت عملیات اجرایی تأمین نگردید آیا سایر مصوبات نظیر پیشنهاد سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص تأمین یک‌صد عدد سطل زباله تفکیک از مبدأ در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای توزیع در مدارس نیز نیاز به هماهنگی‌های بین بخشی و تأمین اعتبار و مجوز داشته است ؟

3-1-جناب آقای شهردار از مسئولان سایر نهادها گلایه‌مند است که چرا نسبت به تأمین زمین اقدام نشده است.
باید پرسید که آیا وظیفه مدیریت پسماند شهرداری صرفاً در جمع‌آوری زباله ، حمل و دفن یا دپو خلاصه می‌گردد ؟
شهردار محترم به افکار عمومی پاسخ بفرمایند که از زمان تصدی چه اقدامی برای کاهش مصرف ، کاهش تولید و تفکیک از مبدأ در سطح شهر داشته‌اند تا ضمن آموزش به شهروندان از حجم زباله‌های تولیدی کاسته شده و از هزینه‌های تحمیلی به شهرداری و خسارات وارده به طبیعت منطقه جلوگیری گردد.

1-3-1-ذکر این نکته ضروری است که کاهش مصرف و کاهش تولید زباله و سپس تفکیک از مبدأ از اصول ابتدایی مدیریت پسماند است.

4-1-در خصوص ساخت تصفیه‌خانه شیرابه و برگزاری جلسه با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استان که با دعوت و تقدیر از فعالین محیط‌زیست ازجمله نگارنده همراه بود مشاور محترم شهرداری به تشریح طرح پرداختند که با توجه به ایرادات وارده از جانب مشاور سازمان مدیریت پسماند و ضمن ارائه فرصت جهت برطرف نمودن نواقص طرح ، جناب شهردار فرمودند ما با کسی عهد اخوت نبستیم و اگر از عهده ایشان خارج باشد به شرکت دیگری واگذار می شود. حال پرسش اینست که از دوم اردیبهشت سال جاری تا کنون آیا نواقص طرح برطرف نگردیده ؟

5-1-شهردار محترم از کمیته سرمایه گذاری و اولویت نخست خدمات شهری سخن گفته اند.
این پرسش مطرح می شود که آیا ساخت المان نام لاهیجان بر فراز آبشار و کوه که یک چشم انداز و دارایی عمومی تلقی می گردد بدون نظر خواهی از شهروندان در اولویت چندم بوده یا ساخت پیاده راه میدان وحدت تا انقلاب؟ با این مبالغ آیا نمیشد نسبت به اصلاح وضعیت کنونی جایگاه دپوی زباله تموشل اقدامی انجام داد ؟ خوشبختانه شهروندان در این شهر می بینند که کدام مورد در اولویت شهرداری محترم قرار دارد.

6-1-شهردار محترم در خصوص فاضلاب خروجی زندان مطابی بیان داشتند حال اینکه با توجه به پیگیری های صورت گرفته از سوی سازمان های مردم نهاد اخطاریه ای نیز برای اداره زندان صادر گردید که با حضور معاون محترم دادستان کل کشور در شهرستان این موضوع طرح و در بودجه بندی سال آینده این دستگاه منظور گردیده است و ورود فاضلاب نافی وظایف قانونی شهرداری در جلوگیری از ورود شیرابه به اراضی شالیزاری و منابع آبی نمی باشد.

با توجه به کثرت فرمایشات شهردار محترم ، سایر پرسش ها و ابهامات موجود در این یادداشت نمیگنجد و به همین تعداد در خصوص صحبت های ایشان بسنده می شود.

اما جناب آقای جواد نجار تمیزکار عضو محترم و سخنگوی شورای اسلامی شهر لاهیجان پس از عدم اجازه سرپرست محترم فرمانداری در خصوص صحبت به ایشان در مصاحبه ای اعلام نمودند که
“سمن ها به ما میگویند شما نباید از شهردارتان دفاع کنید ضمن انتقاد از رئیس جلسه کمیته پسماند به سمن اجازه صحبت میدهید اما به اعضای شورا اجازه صحبت کردن و دفاع از قوانینی که مصوب کرده ایم را نمیدهید”

جهت تنویر افکار این عضو محترم شورا موارد ذیل بیان می شود :

1-اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان به عنوان دبیر برگزاری جلسات کارگروه پسماند برای اعضای کارگروه دعوت نامه ارسال می نمایند.

photo ۲۰۱۸ ۱۲ ۰۶ ۲۳ ۳۴ ۳۹ - سخنگوی محترم شورای شهر؛ سازمان های مردم نهاد عضو کارگروه هستند - با مردم

با توجه به عناوین دعوتنامه از شهردار محترم و ریاست محترم شورای اسلامی شهر در جلسات دعوت می گردد لذا درخواست جنابعالی برای صحبت در این جلسه با توجه به اینکه عضو کارگروه نبوده و دعوتنامه ای نیز برای شما ارسال نشده است توسط سرپرست محترم فرمانداری به درستی رد گردید اما پس از جلسه در مصاحبه خود عنوان نموده اید که به سمن اجازه صحبت میدهید اما به اعضای شورا اجازه صحبت کردن و دفاع از قوانینی که مصوب کرده ایم را نمیدهید.

2-جناب آقای تمیزکار توجه حضرتعالی را به نامه شماره 96/80/4/596 مورخ 13 شهریور 96 ابلاغی از سوی معاون محترم هماهنگی و امور عمرانی استانداری به فرمانداران سراسر استان جلب می نمایم.

photo ۲۰۱۸ ۱۲ ۰۶ ۲۳ ۳۴ ۵۸ - سخنگوی محترم شورای شهر؛ سازمان های مردم نهاد عضو کارگروه هستند - با مردم

بر این اساس نیز دبیران کارگروه پسماند در شهرستان ها موظف اند از سازمان های مردم نهاد در جلسات دعوت بعمل آوردند و تاکید می نمایم که صرفا اعضای کارگروه دعوت شده به جلسه هستند که حق اظهار نظر در خصوص موضوع جلسه را دارند. بنابراین انقاد شما نسبت به سازمان های مردم نهاد صحیح نبوده و انتظار تصحیح سخنان حضرتعالی را داریم.

سخنگوی محترم شورای اسلامی بدانند که اگر توفیق حضور در این جلسه از اینجانب به دلیل پیش گفته سلب نمیشد قطعا انتقادات همراه با مستندات به شکل مناسب تری از این یادداشت در جلسه بیان می گردید تا نیشتری بر عملکرد نا امیدکننده مدیریت شهری لاهیجان در زمینه مدیریت پسماند از زمان آغاز بکار شورای پنجم تا کنون باشد.

در پایان اشاره می گردد که انتظار مردم فهیم لاهیجان بخصوص مردم مظلوم و محروم روستاهای تموشل ، چوشل، چمندان ، بندبن و سوخته کوه و علی الخصوص زیارتگاه که تحت تاثیر نفوذ شیرابه ، وجود مگس ، انتشار بیماری ها و بوی نامطبوع زباله هستند اقدام عاجل ، عملی و جهادی در زمینه ساماندهی جایگاه دپو می باشد و تحقق وعده های چندین ساله مسئولان را مطالبه میکنند.

*مدیرعامل انجمن مردم نهاد رفتگران طبیعت استان گیلان


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن برعهده نویسنده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.