×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

جمشیدی - مقامِ عیش بى رنج میسّر نمى شود - امیر ارسلان انصارى
فرشته جمشیدى:*

هیچگاه تاریخ بى رنج و زحمت و بدون خونِ دل خوردن و در یک کلام به آسانى قدر و منزلت و محبوبیتى را نصیب و نثار هیچ شخصیّت حاضر و غایبى نکرده است و نمى کند و ارزان و رایگان نام نیکى را بر صحیفه ى روزگار نمى نگارد.

از سویى دیگر در ذهن و زبان تاریخ، تهمت و توهین و تحقیر و ترور شخصیّتِ زنان و مردان آزاده و شریف و عدالت جو، جایى ندارد. مخدوش کردن نام نیک و شرافت و کرامت آنانى که رداى فاخر آزادى و آزادگى به تن کرده اند و مى کنند؛ همواره بى نتیجه باقى مى ماند و آمران و عاملان به این امر همچون کفِ روى آب زایل مى شوند. آنچه در دل تاریخ مى ماند؛ حق است و حقیقت، ایمان است و پایدارى و مقاومت در برابر بى عدالتى ها.

دل تاریخى ما مى گوید: پى بردن به سایه روشن هاى روشها و منش ها و یادآورى و بازخوانى کارنامه ى شخصیّت هایى که در حوادث سهمگین و گوناگون مبارزه و مقاومت در راه تعمیم آزادى و عدالت، دخیل و سهیم بوده اند و نشانه هایى را در “راه” نهاده اند و همچنان مى نهند؛ پاسخ و نیازى مبرم و حلّ مشکلى از مشکلات بى شمار نسلِ جستجوگرى ست که در پىِ کمال زندگى فردى و اجتماعى اند. نسلهاى امروز و فردایمان با تأمّل و تعقّل و تعمّق، بر نشانه ها قادر خواهند شد که راه و رسم بهارى شدن و یا خزانى شدن را از یکدیگر تمیز دهند و در بازیابى مسیر گرفتار کمینگاهها نشوند تا راهشان ستودنى شود و نه نکوهیدنى. واقف باشند که به قدرِ مقدور دچارِ افراط نشوند و فروغ جاویدانى را بر نیافروزند که هم بال و پر خود را بسوزانند و هم بال و پرِ مردم را. چه زیبا گفته اند: آنانى که تاریخ نمى خوانند؛ ذهنشان کودک باقى مى ماند؛ کودکانه تحلیل مى کنند و نتیجه مى گیرند و مسیر حرکت بر مى گزینند.

در این راستا براى بزرگداشت نام و یاد و خدمات و زحمات امیر ارسلان حجّت انصارى که در عرصه ى فرهنگى و اجتماعى و سیاسى، محکِ تجربه نیز بر او زده شده است؛ هر یک از دوستان و یاران و همراهان وى، با بیان و قلم ارزشمند خود و با در اختیار گرفتن لفظى، روایات و حکایات و خاطرات و توصیفاتى را از پایدارى و پایمردى و پایبندى او به اصولِ اخلاقى و اجتماعى و ارزشهاى انسانى اش، گفتند و نوشتند. از اعتقاد عمیق و راسخ او به روش و منشِ مراد و مولایش امام علی(ع)، هم در مبارزه برای تعمیم عدالت و آزادی و آزادگی و هم در انزوا و سکوت و خانه نشینی!.

نمى توان مدّعى شد که مواضع سیاسى او در همه ى بحرانها و التهابات این دوران سخت، همواره الگو و سر مشق همه ى نزدیکان و دوستدارانش بوده است؛ ولیکن مى توان گفت: همگان متفق القول، بر این موضوع صحّه مى نهند که بارزترین جلوه هاى وجودى و ویژگى هاى فکرى و عملى وى، ایمان و اعتقاد و توجّه به اصول و مبانى اخلاقى، بخصوص تقوىٰ و پرهیزگارى و رستگارىِ اوست و انطباق حداکثرىِ کلام و عمل را در او نهادینه شده مى دانند.

بر این باورم که هیچ انسان کامل و مطلقى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد. تردیدى نیست که امیر انصارى همچون همه ى شخصیّت هاى محلّى و ملّى و میهنى و یا همچون همه ى مبارزان و مصلحان و پویندگان راه آزادى و عدالت، معصوم و عارى از “خطا” نبوده است؛ ولیکن به ضرس قاطع مى توان گفت که وى عارى از “خیانت” به آرمانها و باورهاى خود و مردمى بوده است که در برهه اى حساس، از تاریخ ایران، بار امانتى را از جانب آنان در مجلس شوراى اسلامى به دوش مى کشید. هیچگاه به اعتبار آرایى که از مردم ستانده بود؛ ادعاى قیمومیت و ولایت بر آنان را نداشت.
راه و روش و مراعات اصول اخلاقى حاکم بر دوران تبلیغات انتخاباتى اش، ضمن به تجربه گذاشتن توأمانِ اندیشه و عمل، الگو و سرمشقى شد براى نمایندگان صدیقى که دست و دل و پاى شان “گیرِ” جاى دیگرى نبوده و نیست. او بر این عقیده بود: آن کس که قادر است خود را بفروشد؛ مى تواند دیگران را نیز به خرید و فروش وادار کند و هر عرصه اى را به بازارى و میدانى براى معامله مبدّل کند. در هیچ برهه اى او گِرد هیچ قدرتى نچرخید و جذب هیچ کژراهه اى براى دستیابی به ثروت و بقاى قدرت نشد؛ همواره به صورتى راستین، از یک طرز تفکّر و یک مجموعه عملکرد باقى ماند. توصیه و صراحت کلام و کنایه هاى رساتر از تصریح او، در اینکه هدف وسیله را توجیه نمى کند و هدف و وسیله و روش باید در راستاى هم باشند؛ و براى دستیابى به هدف -هر چند متعالى- نمى توانیم از روشهاى غیر اخلاقى بهره بجوییم؛ زیرا پس از رسیدن به هدف، این روش غلط و ناپسند به صورت یک عادتِ انحرافى در ذهن و ضمیر آدمى باقى مى ماند؛ و جبران و رهایى از آن غیر ممکن مى شود؛ همواره مورد تقدیر و تحسینِ همگان بوده است. او معناى این کلام خدایى را به زیبایى و با تمام تار و پودِ وجودش دریافته است که: تغییر نمى کند احوال قومى، مگر آنکه خود را تغییر دهد.به راستى اینچنین نمایندگان آزاد منش و سلیم النفس و اخلاق مدار و عدالتجویى که سوگمندانه، تعدادشان بسیار معدود است و محدود، قادرند مجلسى تشکیل دهند که مجلسِ ناظر و چشمِ بیناى مردم و در یک کلام، در رأس امور باشد.

” خوش درخشید ولى دولتِ مستعجل بود”.

سخنم کلّی ست؛ نیاز به بازگو کردن گستره ی آن نیست. نه او اهل پذیرش تعریف و تمجید است؛ و نه قلمم یارایِ یاد آوری آن خصائل و کردار نیکو و خیرخواهانه را دارد.

امّا بر آنم که پرواز دید را در یک قدمى نگه نداریم و بسیار دورتر از یک نگاهِ معمولى، ظواهر را به کنارى بگذاریم و روى مستور آن را با نگاهى وسیعتر، به تماشا بنشینیم. از آنجایى که زن و مرد در زندگى مشترک بر یکدیگر تأثیر مى گذارند و تأثیر مى پذیرند؛ و به روایتى در فلسفه ى خلقت “گویا” مکمل یکدیگرند و در کنار یکدیگر گنجانده مى شوند و نیک و بد، زشتى و زیبایى، تلخى و شیرینى و بیداد و دادِ روزگاران نصیب هر دوى آنان مى شود؛ لذا بر این باورم که امیر انصارى، چه در آن دوران مبارزه و زندان در نظام شاهنشاهى، و چه پس از پیروزى انقلاب اسلامى که مسئولیتِ خطیر ریاست سپاه لاهیجان را در اوجِ هیجانات انقلابى و کوره ى حوادث و تندورى ها و مطالبات حداکثرىِ تمامى گروهها و دستجات سیاسى به عهده گرفته بود و با عقلانیت سیاسى منحصر به فرد خود، از بروز هر گونه فاجعه در شهر جلوگیرى به عمل آورده بود؛ و چه در آن زمان که به طبقه ى مسلط سیاسى (نمایندگى مجلس شورا) وارد شده بود و خانه اش مأمن بسیارى از فعالان مدنى و اجتماعى بود؛ و چه آن هنگامى که حاشیه نشین سیاست شد؛ و در هر حال و احوالى و در هر موقعیّت و شرایطى توانست که حیات شخصى و سیاسى اش را مطابق الگو و طرحِ مطلوبش ترسیم و تدوین کند و به منصه ى ظهور برساند؛ به یقین علاوه بر خصوصیّات و ویژگى هاى فردى و فکرى و شخصیّتى اش، این موفقیّت ها را مرهون و مدیونِ تحمّل و صبر و شکیبایى همسر گرانقدرش ” طوبىٰ خانوم” و زندگىِ مبتنى با تفاهم اوست. در همه ى آن ایّام که به علّت مشغله هاى فراوان، به صورتى پیدا و پنهان خانه خالى از وجود پدر بود؛ طوبىٰ خانوم یارِ مبارزه ى مرد، قفس تنگ تعاریفِ وظایف زنانه و مردانه را شکست؛ روى پاى خود ایستاد و زمام زندگى را به دست گرفت؛ با موانع جنگید و در این فراز و نشیب ها از پسِ مشکلات، سربلند بیرون آمد و موتورِ محرّک و عاملِ انرژى بخش و پشتوانه اى قابل اتکا و در یک کلام، بسانِ طیف گسترده ای از یاران، “انصار” ی شد، براى امیر انصارى.

این مختصر، خود حجّتى ست بر بردبارى و صبورىِ طوبىٰ خانوم که در صبر هم صابر بود و براى دستیابى به تمایلات و تعلّقلاتِ این دنیایى اش، منتظرِ هیچ فرجى نبود. بسیارى از تمنیّات خود را زیر پا گذاشت و فنا کرد تا همسرش، همچنان امیرِ عرصه ى اخلاق باقى بماند.

به راستى “طوبىٰ ” همان درخت سخاوتمندِ سایه گستره بهشتى ست؛ که آرامش و آسایشِ بهشتى را در زیر سایه اش، تجربه مى کنى و از هر شاخه ى سر به فرود آورده اش بهره ها مى جویى.
تو و طوبى و ما و قامت یار
فکر هر کس به قدرِ همّت اوست.


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن برعهده نویسنده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.