×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

1 165 - از احداث موزه ابریشمی در لاهیجان تا آمادگی برای احداث موزه در ساختمان سردار امجد - لاهیجان

ولی جهانی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان قصد دارد موزه ابریشمی را در شهرستان لاهیجان احداث کند که برای این منظور استانداری گیلان ۴۵۰ میلیون تومان جهت احیاء کارخانه ابریشمی لاهیجان اختصاص داده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان از راه‌اندازی موزه ابریشمی در شرق گیلان خبر داد و عنوان کرد: دو ساختمان اداره نوغانداری لنگرود و کارخانه ابریشمی لاهیجان که هر دو آن‌ها قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارند برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند.

جهانی احیاء و بازسازی این دو ساختمان و انجام یکسری مذاکرات با جهاد کشاورزی و استانداری گیلان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: از طرف استانداری گیلان ۴۵۰ میلیون تومان برای مرمت کارخانه ابریشمی لاهیجان در نظر داده شده اما تخصیص آن هنوز محقق نشده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: تمام اشیاء به دست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی تالش در موزه رشت نگهداری می‌شود به همین علت یکی از آرزوهای بزرگ مردم این دیار احداث موزه باستان شناسی در محل ساختمان تاریخی سردار امجد است.

وی از انجام مکاتبات بسیار زیاد با فرمانداری تالش و استانداری گیلان در این زمینه خبر داد و تصریح کرد: مالکیت ساختمان سردار امجد تالش متعلق به جمعیت هلال احمر است که در صورت تحویل آن،‌ میراث فرهنگی گیلان قادر است ظرف مدت شش ماه مقدمات راه‌اندازی موزه را در آن فراهم کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان به روند ساخت موزه ماسال نیز اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی گیلان برای اجرای فاز نخست این پروژه ۲۵۰ میلیون تومان و برای فاز دوم آن نیز ۳۰۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی خود اعتبار تخصیص داده است.

جهانی در تشریح روند اجرا و ساخت موزه املش نیز با بیان اینکه زمین این پروژه توسط میراث فرهنگی گیلان خریداری شده است تصریح کرد: ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل بودجه ۹۷ میراث فرهنگی برای اجرای این طرح اختصاص داده شده است که با اتمام مطالعات فاز اجرایی این موزه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سیاهکل نیز اقداماتی در راستای احداث موزه انجام شده است ابراز داشت: ساختمان سرهنگ عضدی که تنها بنای تاریخی این شهر محسوب می‌شود با همکاری مشترک فرمانداری شهرستان سیاهکل و میراث فرهنگی گیلان جهت ایجاد موزه از مالک آن خریداری شده است.

وی با تأکید بر اینکه فرآیند ایجاد موزه باستان‌شناسی شهرستان رودبار درگیر پیچ و خم‌های تأمین اعتبار است خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان آمادگی دارد در صورت همکاری و حمایت مسئولان در هر کدام از شهرستان‌های استان موزه باستان‌شناسی احداث کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.