×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

امیرانتخابی - ارتقای سطح کیفی خدمات در شب یلدا/آیین شب چله ، میراث معنوی در طی قرون و اعصار بوده است -

شهرود امیرانتخابی از تشدید نظارتها در شب یلدا خبر داد و گفت: آیین شب چله به عنوان یک رخداد فرهنگی میتواند در کنار سایر رسوم گیلانیان در جذب گردشگر تاثیر داشته باشد.

شهرود امیرانتخابی ادامه داد: در گیلان از سالیان گذشته جشن هایی مرسوم بوده که در فرهنگ ، اندیشه و چگونگی معیشت گیل زنان و گیل مردان ریشه داشته و میتوان آن را نمادی از تمدن و باورهای مردمی دانست.

وی گفت: شب یلدا همچون سایر آیینها ، سنتی زیباست که نمادی از پیوند با مظاهر قدرت پروردگار در طبیعت را به نمایش گذاشته است.
امیرانتخابی شب یلدا را فرصتی مناسب در تحکیم روابط خانوادگی ، دوستی و شهروندی دانست و ادامه داد مراسم شب چله ، میراث معنوی در طی قرون و اعصار بوده و حفظ آن اصالتی باورنکردنی از منابع پایدار جاذبه های استان را به ارمغان می آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از تشدید نظارتها و بازدیدها در این شب گفت و تاکید کرد: کلیه مراکز گردشگری تحت نظارت این اداره کل میبایست جهت معرفی پکیج های پذیرایی و برنامه ها و اخذ مصوب نرخنامه مربوط به این شب اقدام نموده تا بر اساس آن ارائه خدمات نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اعلام شماره تماس ۳۳۶۱۸۴۶۵ جهت ارتباط شهروندان با ستاد خدمات گردشگری به منظور هرگونه راهنمایی ، پیشنهاد ، انتقاد و حتی شکایت از سطح خدمات رسانی تصریح نمود نظارتها و بازدیدها در صورت لزوم مشترکاً با سایر دستگاه های مرتبط انجام گرفته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخورد قانونی اعمال خواهد شد.

شایان ذکر است شب یلدا یا چله شب در گیلان آغاز پرشگون شب نشینی های پرشور و همدلانه ی مردم در طول زمستان بود که تا نزدیکی روزهای نوروزی ادامه می یافت.

فال هندوانه ، خوردن هفت نوع میوه ی پاییزی و زمستانی، از رسوم قدیمی چله شب است که هنوز مردم به آن باور دارند.برترین میوه ها،به، سیب،گلابی محلی (خوج) و ازگیل در آب نگه داشته شده است. تنقلات این جشن ،انواع مرکبات و آجیل که در خانه برشته کرده بودند. تخم انواع صیفی را در تابستان جمع و خشک کرده ، برنج و گندم بو داده ی مخلوط با کشمش شاهانی بود.انواع شیرینی های خانگی ویژه ی شب چره های خانگی زمستانی، دوشاب برنج،حلوای کنجدی و کاکا( نوعی کیک خانگی محلی که با آرد، شکر، مغز گردو در تابه پخته می شد) را شامل بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.