×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

فاطمه شفیعی - گفت و گو نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان حقیقتی است که جامعه به آن نیاز دارد - سیده فاطمه شفیعی

سیده فاطمه شفیعی*:

از میان همه کاستی های نگران کننده ای که امروزه با آنها مواجه ایم. شاید آنچه بیش از همه نگران کننده است کمبود مهارت گفت و گوی ساختارمندباشد. به نظر می رسدما بیشتر، وقتی را که باید صرف چگونه گفت و گو کردن می کردیم بر تمرکز به دلایل گفت و گو نکردن گذرانده ایم.

خوشبختانه این شرایط در حال دگرگونی است و ما شاهد ورود بازیگران کلیدی جدیدی به روی صحنه هستیم. کسانی که نمایندگان جامعه دانشگاهی کشور هستند. دانشجویان شرکت کننده در مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران می کوشند تا مسیری برای رشد و ترقی فرهنگ گفت و گوی ساختارمند بیابند. تلاشی برایبهبود توانایی هایشان در پرداختن به موضوعات آنگونه که هستند و همچنین ریشه یابی مسایل و شناخت و درک مفاهیم کلیدی.

گفت و گو کار آسانی نیست- نه بین افراد، نه بین گروه ها و نه بین دولت ها و ملت ها – اما بسیار ضروری است. گفت و گو به عنوان مبنایی برای رسیدن به توافق در عرصه اجتماعی و مبانی نظری مخصوصا در هنگام مواجهه با یک جامعه متکثر فرهنگی و قومی می‌تواند چارچوبی برای نحوه تعاملات و توافقات اجتماعی باشد.

گفت‌وگو یک داد و ستد زاینده، اخلاقی و عقلانی است. گفت‌وگو یک توانایی محوری برای مبادله ی اندیشه‌ها است که افراد می بایستتوانایی هایی این چنین را در خود بپرورند:توانایی گوش دادن فعال؛ سخن گفتن محترمانه؛ پذیرندگی و آموزندگی؛ داشتن ذهنی گشوده نسبت به دیدگاه طرف مقابل؛ صبر در شنیدن و آرامش در بیان نظر؛ تعلیق ذهنی و گوش دادن بدون پیش‌داوری؛ همدلی؛ جویندگی و ناظر و خودآگاه بودن در طول گفت‌وگو.

در مسابقات ملی مناظره، دانشجویان سطح کشور خودخواسته برای تمرین گفت و گو گرد هم می آیند که این خود توان رویارویی با مسایل مختلف را در آنان افزایش می دهد. مهم‌ترین ویژگی این مسابقات این است که اشخاص متخصص گرد هم جمع می‌شوند و در موردمسایل عمومی به بحث می پردازند و آنچه مهم است «استدلالات بهتر» و بنابراین «برتر» است. مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تمرین متقاعد کردن و متقاعد شدن است. تمرینی است برای رسیدن به اجماع و یافتن راهی مناسب برای هدایت اختلاف نظرها.

اگر چه مهارت گفت ‌وگو باید از کودکی و در دامان مادر و کانون خانواده تمرین و درونی شود و سپس در فرایند رشد به یک عادت رفتاری تبدیل شده، تکامل یابد و پایدار شود؛ وقتی جوانان وارد یک عرصه می شوند، آغازگر یک حرکت عظیم و موفق خواهند بود. دانشجویان استان گیلان در سه دوره حضور خود در مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به خوبی این را به اثبات رسانیده اند. در پنجمین دوره مسابقات تیم ره پویان نوین موفق به حضور در مرحله منطقه ای از بین ۴۴۰ تیم، در ششمین دوره تیم دیالکتیک موفق به کسب مقام سوم کشوری از بین ۴۸۳ تیم و همچنین در هفتمین دوره تیم سردارجنگل موفق به کسب مقام سوم کشوری از بین ۵۷۷ تیم با مناظره هایی اصولی و به یادماندنی شدند. به تبعیت از خواجه نصیر الدین طوسی فیلسوفی که معتقد بود “فلسفه یعنی گفت و گو”و به همین سبب نشان این مسابقات به نام اوست گفت و گو کرده اند و حرف مقابل را با میزان عقل و خرد سنجیده و پاسخ داده اند. پویندگانی که با کنشی خردگونه و نامی برخاسته از هویت تاریخی و بومی شان کوشیده اند تا شجاعت و کیاست را با تعقل و درایت در هم آمیزند…

امید که به پشتوانه آنان که باید، تلاش این دانش جویان جوان در ترویج و توسعه فرهنگ گفت و گو بیش از پیش ارج نهاده شود.

زین سو کشان سوی خوشان، زان سو کشان با ناخوشان

یا بشکند یا بگذرد کشتی در این گردابها.

*دبیر اجرایی برتر مرحله منطقه ای شمال و شمالغرب مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.