×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

om25997 06 - شهر هوشمند لازمه توسعه اجتماعی و اقتصادی گیلان است - اقتصاد گیلان

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان، عصر روز گذشته، یکصد و یازدهمین جلسه کمیسیون عمرانی و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت به ریاست رضا رسولی، رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا ، فرزاد توکلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، سعید زاهدی، مدیرفناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گیلان و جمعی از مسئولان دستگاه های ذیربط با هدف بررسی وضعیت شهر هوشمند رشت در محل شورای اسلامی رشت برگزار شد.

رضا رسولی با بیان اینکه در سال گذشته با استفاده از ظرفیت های نخبگان شهری چهار کارگروه ویژه در این کمیسیون در حوزه های مختلف مرتبط با این کمیسیون شکل گرفت، خبر از تشکیل کارگروه IT و ICT با حضور نخبگان در کمیسیون عمران و توسعه شهری داد.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری تصریح کرد: در سال ۹۸ با کمک نخبگان بخش خصوصی و همکاری های بین سازمانی کارگروه IT و ICT در جهت توسعه و هوشمند سازی شهر رشت گام بر خواهد داشت.

وی با نارضایتی از کندی کارها اظهار داشت: با وجود مشکلات در شهر، نیاز حلقه مشورتی می تواند سبب حل مشکلات مردم شده و باید با دانش لازم و با اتفاق رای هوشمندسازی شهر شکل بگیرد.

نائب رییس شورای شهر رشت بیان کرد: بخش خصوصی نمی تواند بدون شفافیت خواسته های شهر و شهرداری را برآورده کند و باید در زمینه IT وICT سیاستگذاری شود و در این بخش باید به شهرداری کمک کنیم و این کارگروه باید این نگاه را در شهرداری تقویت کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه عنوان کرد: گیلان در رده هشتم تا دوازدهم شاخص های ارتباطی کشور قرار دارد و شاخص تلفن همراه در استان گیلان و شهر رشت مشکلات فراوانی وجود داشت که طرح ساماندهی دکل های مخابراتی موانع را کم نمود و شاخص ها بهبود پیدا کرد.

om25997 03 - شهر هوشمند لازمه توسعه اجتماعی و اقتصادی گیلان است - اقتصاد گیلان

وی افزود: تراکم جمعیت و میزان مسافر، گیلان را برای سرمایه گذارها در این زمینه جذاب می کند و در شش ماهه اول سال گذشته بالاترین شاخص ضریب استفاده از تلفن همراه را داشته ایم و سه میلیون و دویست عدد سیم کارت فعال در رشت وجود دارد که این در حالی است که سه سال پیش بنابر تقسیم بندی هوشمندسازی شهرها بر مبنای مدل شهر نیویورک شهر رشت بین ۳۰ مرکز استان تقریباً در آخرین رتبه ها قرار داشت.

فرزاد توکلی تصریح کرد: شاخص های شهر هوشمند فقط زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست بلکه ابعاد مختلفی را در بر می گیرد مثلاً در شاخص های مذکور سرانه فضای سبز و مسیر سبز دوچرخه به عنوان یکی از شاخص های وزن دار شهر هوشمند به شمار می رود.

وی اضافه کرد استاندار گیلان در کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان چهار شهر رشت، انزلی، لاهیجان و آستارا را پایلوت شهر هوشمند کردند و مقرر شد در یک بازده یک ساله برنامه های خود را در این حوزه ارائه می دادند که تقریباً هیچ حرکت قابل توجهی از شهرداری های مذکور در این خصوص دیده نشده و به جز تفاهم نامه همکاری شهرداری رشت با یکی از دارندگان پروانه FCP به منظور ایجاد بستر فیبر نوری و ایجاد دوربین های ثبت تخلف و کنترل ترافیک، اقدام دیگری گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه الگوواره شهر هوشمند صرفاً زیرساخت و فناوری نیست، افزود: گرچه بستر اولیه شهر هوشمند ICT بوده، ولی مشارکت آحاد جامعه را طلب می‌نماید و باید از توانمندی‌های فعالین این حوزه، نخبگان و دانشگاهیان در این مهم استفاده نمود و با تشکیل کارگروهی تخصصی با همکاری شهرداری و نظارت فرمانداری برای رسیدن به شهر هوشمند قدم برداشت.

توکلی خاطر نشان کرد: شهر هوشمند تنها یک پدیده شهری (شهرداری) نیست؛ شهر هوشمند نه‌تنها به مفهوم فناوری، بلکه یک توسعه اجتماعی – اقتصادی است و فناوری به‌وضوح یک شرط ضروری برای یک شهر هوشمند است. اما درک شهروندان از این مفهوم درباره توسعه شهری برای کیفیت بهتر زندگی است.

وی بیان داشت: امیدوارم دغدغه شهرداری های استان و خصوصاً 4 شهر پایلوت هوشمند سازی شهرها باشد تا در آینده نزدیک با استفاده از حوزه ICT شاهد فراهم آوردن تسهیلات در جامعه شهری و برطرف شدن مشکلات باشیم.

مدیرکل ICT استان خطاب به حاضرین در جلسه گفت: این اداره کل آمادگی هرگونه همکاری و حمایت را با جدیت و اراده کامل نسبت به اجرای شهر هوشمند نه تنها در رشت بلکه در شهرهای دیگر استان به ‌صورت اجرایی با تمامی شهرداری ها و دستگاه‌های ذیربط دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.