×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

یلدا 1 - نمایشگاه یلدا، گامی در حمایت از مصرف کنندگان - نمایشگاه یلدا

واژه یلدا ریشه سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است؛ یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است و مردم از دیرباز نسبت به برگزاری آن با رسومی ویژه اهتمام دارند ولی افزایش قیمت اقلام برپایی این جشن بویژه طی امسال، تنگناهایی را بوجود آورده و بر همین اساس دولت اهتمام دارد با استفاده از راهکارهایی برای کاهش نرخ اقلام آیینی شب یلدا و نظارت های مختلف و جلوگیری از سوء استفاده برخی عرضه کنندگان، گرمی را برای مردم در این شب های سرد رقم بزند.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور قیمت این محصولات 35 درصد کاهش یافته اما مردم تجربه های دیگری دارند و می گویند قیمت هر کیلوگرم پسته را 270 هزار تومان هم مشاهده کرده اند.

امسال نمایشگاه یلدا نیز در رشت گشایش یافت تا برپا کنندگان آن ، اقلام این شب خاطره انگیز را با قیمت کمتری در اختیار متقاضیان قرار دهند و منفعتی دو جانبه را برای عرضه کنندگان و مصرف کنندگان فراهم سازند.

نمایشگاه یلدا برخلاف سال های گذشته رونق چندانی نداشت تنها یک غرفه ، انواع آجیل را عرضه می کرد که البته به نسبت دیگر غرفه ها ، مشتریان فزون تری داشت اما جای خالی بسیاری از عرضه کنندگان این صنف که بایستی بیشترین سهم را در این نمایشگاه می داشتند، احساس می شد و اغلب، نسبت به خرید تخمه و آجیل هایی که قیمت آنها کمتر از 50 هزار تومان است، روی خوش نشان می دادند.

در کنار این گرانی ها ، دستگاه های نظارتی در بازار حضور محسوسی دارند و برای کنترل قیمت ها و جلوگیری از افزایش غیرمتعارف نرخ ها وارد عمل شده اند.

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان می گوید: سال گذشته فقط دو هزار و 200 بازرسی برای شب یلدا انجام که پنج درصد آن منجر به تشکیل پرونده تخلف شد.

سید ابراهیم سیدزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال نیز از هفدهم آذرماه جاری، بازرسی و نظارت های ویژه طرح یلدا آغاز شده که گرانفروشی، عدم درج قیمت، صادر نکردن فاکتور ، کم فروشی و تخلفات بهداشتی عمده محور این بازرسی هاست.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش غیرقانونی قیمت ها و رعایت قیمت متعارف، طرح های نظارتی مختلف برای خواروبار ، کالاهای اساسی، میوه و تره بار، مواد پروتئینی، مرغ ، گوشت قرمز و ماهی، گوشت گرم و منجمد از سوی اتاق اصناف مرکز استان و دیگر دستگاه های نظارتی اجرا می شود.

سیدزاده اضافه کرد: در همین راستا، گشت های مشترکی با اتحادیه های صنفی، تعزیرات، سازمان صمت، دامپزشکی و علوم پزشکی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه قیمت کالاهای اساسی مردم به صورت روزانه رصد می شود، گفت: این بازرسی ها در طرح نظارتی ویژه شب یلدا علاوه بر واحدهای صنفی از بازارچه ها و بازارهای محلی نیز صورت می گیرد.

سیدزاده با اشاره اجرای طرح نظارتی یلدا گفت: تاکنون اتاق اصناف شهرستان رشت بیش از 700 مورد بازرسی انجام داده اند و پیش بینی می شود تا پایان هفته جاری، این بازرسی ها به دو هزار و 500 مورد هم برسد.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از میادین میوه و تره بار رشت طی یکشنبه گذشته قیمت میوه هایی همچون موز هر کیلوگرم بین 10 تا 10 هزار و 500 تومان، سیب قرمز بین پنج تا 9 هزار تومان، سیب زرد پنج تا هشت هزار و 500 تومان، نارنگی بین دو هزار و 500 تا پنج هزار و 500 تومان و پرتقال تامسون شمال بین یک هزار و 500 تا دو هزار و 800 تومان بود.

همچنین قیمت هر کیلوگرم لیمو شیرین بین دو هزار و 500 تا شش هزار تومان ، کیوی بین سه هزار و 500 تا هفت هزار و 500 تومان، به چهار هزار تا 11 هزار تومان ، هندوانه دو هزار تا چهار هزار و 500 تومان ، انار چهار هزار و 500 تا 9 هزار تومان، خرمالو سه تا هشت هزار تومان، لبو دو هزار و 800 تا سه هزار و 500 تومان ، ازگیل بین شش تا 13 هزار تومان و کدو حلوایی بین یک هزار و 500 تا سه هزار تومان در بازار میوه و تره بار رشت عرضه شد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم پسته احمدآقایی در بازار رشت 180 هزار تومان، پسته اکبری 230 هزار تومان، پسته کله قوچی 200 هزار تومان، فندق با پوست 90 هزار تومان، بادام درختی 150 هزار تومان، نخودچی 22 هزار تومان، تخمه ژاپنی 43 هزار تومان، تخمه آفتابگردان گلپری 29 هزار تومان و تخمه کدو مرمری 50 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه قنادان مرکز استان گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد که قیمت شیرینی طی روزهای اخیر تغییری نکرده و همان قیمت های قبل است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.