×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

تهران - ماجرای اخراج یک استاد و دانشجو از دانشگاه تهران + جزییات - اخراج

دکتر محمد رحیمیان ضمن اعلام این مطلب درخصوص تخلف و تقلب علمی و پژوهشی و سیاست های دانشگاه تهران در برخورد با متخلفان اظهار کرد: مسئله اخلاق در پژوهش یکی از اولویت های دانشگاه تهران به شمار می رود. ما از دوسال پیش فعالیت هایی در این زمینه داشته و برخورد با متخلفین را شروع کردیم که بسیار موفقیت آمیز بوده است. براین اساس در معاونت پژوهشی دانشگاه با مواردی که با عنوان تخلف و تقلب یاد می شود برخورد می کنیم تا اگر احیانا فردی بی احتیاطی و تخلف کرده باشد، موضوع را ارزیابی و در نهایت برخورد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ۱۱ پرونده تخلف علمی در دانشگاه تهران در سال ۹۷ متذکر شد: خوشبختانه تعداد این پرونده ها در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است به طوری که در سال ۹۶ تعداد این پرونده ها ۲۳ مورد بود.

رحیمیان خاطرنشان کرد: البته بخشی از تخلفاتی که اساتید دانشگاه تهران در زمینه پژوهشی و علمی داشتند بیشتر در نتیجه بی احتیاطی بود در واقع اساتید باید مقداری بیشتر مراقب باشند و اعتماد بی جایی به دانشجویان نکنند چرا که گاهی مواقع این تخلفات از سوی دانشجویان و حتی گاها نیز از سوی فارغ التحصیلان اتفاق می افتد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران یادآور شد: در دانشگاه مواردی که مشمول مجازات می شود توسط دو کمیته در نظر گرفته شده بررسی می شود. یکی از این کمیته ها هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری اعضای هیات علمی و هیات تجدیدنظر است و دیگری کمیته انضباطی دانشجویان است. بنابراین ما پرونده افرادی که تخلف کرده اند را به این کمیته ها ارسال می کنیم و در آن کمیته تصمیم گیری می شود .

وی با بیان اینکه موارد و گزارش های مربوط به تخلفات علمی و پژوهشی دانشجویان و اعضای هیات علمی این دانشگاه توسط کمیسیون اخلاق در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران بررسی می شود، اظهار کرد: اگر در این کمیسیون تشخیص داده شود که فرد مورد نظر تخلفی کرده باشد اگر توسط دانشجو اتفاق افتاده باشد به کمیته انضباطی و اگر تخلف توسط اعضای هیات علمی یا استاد اتفاق افتاده باشد به هیات تخلفات اعضای هیات علمی ارسال می شود. ضمن اینکه این معاونت پیشنهادهای خود را در مورد مجازات آن ارائه می دهد. مثلا پیشنهاد می دهیم در پرونده آن فرد تذکر کتبی درج شود یا اینکه پیشنهاد می کنیم فرد مورد نظر به مدت ۶ ماه از فعالیت محروم شود یا حتی در مورد دانشجو پیشنهاد می دهیم فرد مورد نظر اخراج شود.

رحیمیان یادآور شد: مواردی وجود داشته است که در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران پیشنهاد دادیم فرد خاطی اخراج یا حتی محروم از کار شود و حتی موردی بوده است که در مورد آن پیشنهاد اخراج را داده ایم و فرد اخراج شد. البته آن دانشجو مجددا درخواست تجدید نظر را داده است که البته احتمال می دهم در تجدید نظر نیز تصمیم جدیدی اتخاذ نشود. یک عضو هیات علمی نیز موارد اخلاقی در پژوهش را رعایت نکرده و در خصوص آن نیز حکم انفصال از کار به مدت یک ماه صادر شده است. در واقع این افراد به دلیل عدم رعایت ضوابط پژوهشی مجازات شده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.