×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

- بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده است/ پیام بودجه پیام غیرعادی بودن شرایط خواهد بود -

ایلنا نوشت: اسحاق جهانگیری در آیین رونمایی ١٠ محصول فناورانه جهاددانشگاهی ضمن مهم دانستن طرح‌های رونمایی شده امروز گفت: آنچه که مهم است این است که دانش پایه اصلی اقتدار هر کشوری است و برای ما با این سابقه تمدنی همواره این موضوع به عنوان مساله‌ای مهم بوده و نزدیک‌ترین مسیر برای توسعه همه جانبه توسعه علمی است. لذا باید پیش نیازها و ملزومات توسعه علمی را فراهم کنیم و مطمئن شویم جهت‌گیری‌های اصلی از صدر نظام شکل بگیرد تا کشور توسعه علمی را طی کند و این توسعه حتی در بدنه علمی کشور محقق شود.

وی افزود: یقینا در مبانی این توسعه باید تلاش کنیم و یکی از ضرورت‌ها همان حمایت است که بصورت یکپارچه هرکدام باید دیگری را حمایت کنیم. نقش فناوری در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و نقش توسعه فناوری در دهه‌های اخیر مهم شده و دستاورد آن فناوری‌های جدید و همه‌گیر است که نقش محوری در توسعه به عهده گرفته و تحول اساسی به وجود آورده و جای خیلی از سرمایه‌ها تغییر کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: زمانی منابع طبیعی مهمترین عامل پیشرفت بود الان منابع انسانی جای آن را گرفته یا دانش نیروهای متخصص نقش مهمتری دارد و قادر است ابزارهای پیچیده را به کار بگیرد و مدیریت دانش بر سایر مدیریت‌ها ارجحیت پیدا کرده است. ما در شرایط عادی هم باید این مسیر توسعه را پیش بگیریم به ویژه امروز که در شرایط سختی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: من از همین جا فکر می‌کنم نهادهایی که در دوره‌هایی فرصت‌ساز بودند الان بیشتر می‌توانند مفید باشند. جهاددانشگاهی یکی از این نهادها است. نیروهای جوان جهاددانشگاهی چه در دوره جنگ چه سازندگی برای خود نقشی قائل بودند و می‌گفتند خیلی از کارها را می‌توانیم انجام دهیم. دوران جنگ دوران شکوفایی در این کشور بود و فرصت‌هایی درست شد که استثنایی بود.

جهانگیری با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در این بخش می‌درخشد، گفت: الان هم در چنین دوره‌ای هستیم که بخش‌های مهم کشور تحت تهاجم قرار گرفته است. جنگ نظامی نیست اما جنگ اقتصادی که آمریکایی‌ها راه انداختند، مراکز حساس اقتصادی ایران را هدفگیری کرده است تا مردم در تنگنا قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه نفت و گاز به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی در تنگنا قرار گرفته است، گفت: رسالتی بر دوش بخش نفت و گاز قرار گرفته است. وقتی صنعت خودروسازی با مشکل مواجه می‌شود و قطعات وارد نمی‌شود صنعتی که چندین هزار شاغل دارد، نیروهای انسانی کار خود را از دست می‌دهد. در بخش فولاد که اصلی‌ترین صنعت ما است و صدها واحد صنعتی به آن وابسته است، آنها بخش‌هایی را شناسایی کردند و برای آسیب زدن به اقتصاد ما روی صنایع حساس ما دست گذاشته‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: من خدمت شما می‌گویم توانمندی که شکل گرفته بزرگ است. ایران در جایی نیست که نتواند راهکار پیدا کند. آمریکا هم به همین دلیل گرفتار شده که سخت‌ترین تحریم‌ها را وضع کرده است. اینکه چند کارخانه هم دچار مشکل شود طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه جوانان این کشور قادر هستند کشور را از پیچ‌های سخت عبور دهند، یادآور شد: معتقدم صنعت پتروشیمی و فولاد هیچ مشکلی نخواهد داشت. صنعت خودروسازی اگر نیازش را با جامعه دانشگاهی درمیان بگذارد با این طرفیت در زمان کوتاه می‌توان این‌ها را تولید کرد. شرایط سخت را باید به فرصت تبدیل کنیم تا توسعه کشور سرعت پیدا کند.

جهانگیری ادامه داد: جنگ ویرانی زیادی داشت اما فرصت‌های زیادی نیز شکل گرفت مثل همین جهاددانشگاهی. این شرایط سخت حتما می‌تواند ما را به این مسیر بکشاند. امروز گزارش خوبی داده شد و معلوم است هدفگذاری جهاددانشگاهی هم روی صنعت نفت و گاز گذاشته شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز در کشور دکل حفاری وارد فاز عملیاتی شده است. نیاز به کارهای جدی‌تری داریم مخصوصا در حوزه دانش بنیان شاید نتوانیم بازار را از واردات قطع کنیم و هزار و یک دلیل دارد در این شرایط این توجیه‌ها هم کمرنگ‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز مضر است و ما مهمترین تلاش‌مان کاهش ناآرامی بود که به ثبات تبدیل شود، گفت: امروز آثار برگشت ثبات را می‌بینیم. اما همین افزایش نرخ ارز به نفع صادرات عمل می‌کند. این دغدغه که دوستان راجع به حمایت دولت داشتند در دستور کار ما قرار خواهد گرفت تا از کالاهای داخلی حمایت شود. بازارهای خارج را هم باید کمک کنیم تا در اختیار محصولات ما قرار بگیرد و حتما در بودجه سال ٩٨ هم براساس دستور مقام معظم رهبری پیام بودجه پیام غیرعادی بودن شرایط خواهد بود که در حال بحث هستیم.

جهانگیری تاکید کرد: بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده و هرکسی می‌خواسته کاری انجام دهد به رییس‌جمهور و مجلس گفته کاری را شروع کردیم شما هم بودجه بدهید قرار نبوده از دولت بودجه بگیرند در حالیکه اراده دولت نبوده کاری انجام شود. خیلی شوراها درست شد و اول فکر می‌کردند محدود است و الان بودجه‌های بالا می‌گیرند و برخی برای نظارت بودجه‌های بالا می‌گیرند با اصلاح ساختار می‌خواهیم این‌ها را حذف کنیم. ما ده‌ها دستگاه موازی داریم که همه بودجه‌بگیر هستند. بودجه امروز ما بسیار بزرگ است. لذا از این شرایط سخت می‌توان برای پژوهشگران و بخشی هم برای دولت فرصت استخراج کرد تا اصلاح ساختار صورت بگیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.