×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

روحانی در مجلس - دی ماه پارسال باعث شد آمریکایی‌ها موضع‌گیری جدیدی را علیه ایران اعلام کنند/ دولت خدمات را گران ارائه می‌کند -

ایلنا نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی در جریان تقدیم بودجه سال ۹۸ در صحن علنی مجلس عنوان کرد: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که توفیق نصیب من و همکارانم شد مثل سال‌های گذشته در موعد قانونی بودجه ۹۸ را تقدیم مجلس شورای اسلامی نمایم.

وی افزود: در آغاز به مناسبت ارتحال برادر گرامی آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از ماه‌ها رنج و درد بدرود حیات گفتند، خدمت شما نمایندگان و حوزه‌های علمیه و مقام معظم رهبری و بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز مصادف با روز ولادت با سعادت عیسی مسیح است همانطور که قرآن بیان می‌کند وجود مقدس عیسی بن مریم همواره برای بشریت و جهان امروز و دیروز و فردا که در کنار مهدی موعود ظهور خواهد کرد اهمیت دارد. ما مسلمانان در همه زیارت‌هایمان و در بقاع متبرکه از انبیا بزرگ و از جمله عیسی مسیح یاد می‌کنیم نام انبیا بزرگ را می‌بریم و درود می‌فرستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه همواره خواهان وحدت و انسجام و اتحاد میان ادیان ابراهیمی هستیم، گفت: لایحه بودجه ۹۸ در شرایطی تقدیم مجلس می‌شود که ما از اواخر سال گذشته با شرایط فشار و تحریم ظالمانه آمریکا مواجه شدیم. دی ماه امسال دی ماه پربرکتی برای مردم ما خواهد بود و بهمن چهلمین سالگرد انقلاب را گرامی می‌داریم. دی ماه پارسال اول و آخرش با مشکلاتی مواجه شدیم و همان باعث شد آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا اواخر دی ماه موضع‌گیری جدیدی علیه جمهوری اسلامی و توافق هسته‌ای اعلام کنند. بعد هم در هر مقطعی قدم و تعریفی تا به خیال خام خودشان به اهدافشان دست پیدا کنند هدف اصلی آمریکا از این توطئه و تحریم و فشار که مستقیم بر مردم منطقه و شرکت‌های تجاری و اقتصادی جهان و خلاف مقررات بین المللی بود، به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی تاکید کرد: آمریکا مانع بزرگ خود را در این منطقه حساس ایران سرافراز و قدرتمند می‌بینند و هرگاه ما در پیشرفت داخلی توانستیم حرکتی بوجود آوریم، آنها سد راه شدند پیش روی ایران قرار گرفتند چون از توانمندی جمهوری اسلامی ایران هراس دارند. بی‌تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید ایران سرافرازتر و با استقامت‌تر در برابر این توطئه خواهد ایستاد. بی تردید تحریم و فشار بر زندگی مردم و رشد و توسعه کشور تاثیرگذار است.

رئیس جمهور خاطر نشان ساخت: شما می‌دانید که از سال ۹۲ و آغاز دولت یازدهم همه با هم؛ دولت و مجلس، ملت و دولت تصمیم گرفتیم که از تورم فزاینده جلوگیری کنیم، تورم را متعادل و تک رقمی کنیم، رشد منفی را به رشد مثبت برسانیم و اشتغال را به نقطه مطلوب برسانیم اما این اهداف که با همکاری هم به دست آوردیم برای دشمنان ما و بویژه آمریکا قابل تحمل نبود.

دکتر روحانی گفت: در سال ۹۶ یعنی پایان دولت یازدهم به تورم تک رقمی دست یافتیم و این در حالی بود که در سال قبل از آن، رشد اقتصادی به ۳.۷ رسیده بود. ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم و رشد سرمایه‌گذاری ما از منهای ۱۷.۴ به مثبت ۳.۴ رسید.

وی افزود: به عبارتی همه شاخص‌ها مثبت بود و ما با انتخاب مسیر درست به سمت اهداف حرکت می‌کردیم اما آمریکایی‌ها توطئه و نقشه شوم خودشان را برای تحریم ملت ایران اجرا کردند و ما در اوایل سال ۹۷ با التهاباتی ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار کالا و علی‌القاعده در سایر بازارها مواجه شدیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه آمریکا در سال ۹۷ مد نظر داشت، دو مسأله اصلی بود یکی ناامیدی ملت ایران نسبت به آینده نظام و کشور و دوم القاء ناکارآمدی نظام که مردم تصور کنند دولت بر اوضاع مسلط نیست و به تعبیر بعضی از سایت‌ها و روزنامه‌هایی که متأسفانه گاهی تعبیراتشان نادرست و ناپسند است گفتند دولت کشور را رها کرده و از کنترل خارج شده است.

روحانی با بیان اینکه برخی نیز که اقتصاد می‌دانستند، از ابرتورم سخن گفتند و برخی از اینکه ایران به زودی ونزوئلا خواهد شد، در روزنامه‌ها نوشتند، گفت: تلاش کردند که مردم را ناامید و دولت را ناکارآمد معرفی کنند. البته بسیاری از اینها ممکن است هدف سوء نداشتند اما دوستانی هم که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند، متأسفانه آثارش برای ملت و برای نظام خطرناک خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه با طرح این سوال که چرا اینچنین شد؟، گفت: سوال این است که چرا کشور و اقتصادی که در مسیر توسعه حرکت می‌کرد، تورم را مهار و تک رقمی کرده بود، اشتغال را به سمت نقطه مطلوب پیش می‌برد و رشد سرمایه‌ گذاری را مثبت کرده بود، صادرات غیرنفتی را در ۲ سال با تراز مثبت حرکت داده بود و در بسیاری از زمینه‌های مهم و سرنوشت ساز از جمله گندم و گازوئیل به خودکفایی رسیده و در بنزین نیز به زودی خودکفا خواهیم شد، در ماه های اولیه سال ۹۷ با التهاب مواجه شد.

روحانی با بیان اینکه در سال ۹۷ از مشکلات آب و برق عبور کردیم، گفت: توانستیم در طول چندماه گذشته ۹ هزار مگاوات بر برق کشور افزوده کرده و ۷۰ هزار مگاوات را به ۸۰ هزار مگاوات رساندیم و تا پایان سال هم ۱۲ هزار مگاوات به مدار خواهیم آورد این دولت توانمند است این ملت متقدر و مجلس هوشمند و قوه قضاییه همراه نیروی مسلح جان برکف در کنار هدایت‌های مقام معظم رهبری می‌تواند در مسیر توسعه قدم بردارد و مسیر ما مسیر توسعه و اقتدار و پیروزی در بخش اقتصادی فرهنگی و بین‌المللی است.

وی با اشاره به التهابات اقتصادی در ابتدای سال ۹۷ گفت: چرا یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال ۹۷ اقتصاد ما با التهاب مواجه شد؛ به دلیل اینکه اولا تحریم‌ها توانست بر بازار ارز هم عملا و هم روانا تاثیر بگذارد. مردم شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند در مقطعی در اوایل سال ۹۷ ذخیره اسکناس ارزی ما صفر بود و آن التهابات در بازار بوجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی سخت ولو برای خود دولت اجرا کند تا کشور را نجات دهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در روابط با کشورهایی که با ما مبادلات ارزی داشتند با مشکل مواجه شدیم، گفت: هیچ کس نمی‌تواند بگوید تحریم بر اقتصاد کشور و زندگی مردم تاثیر منفی نمی‌گذارد اما هیچ کس هم نمی‌تواند بگوید آمریکا به اهدافش دست خواهد یافت. حتما شکست می‌خورد تحریم مشکلاتی را برای زندگی مردم بوجود می‌آورد و آورده است اما ما باید تلاش کنیم مشکلات را کاهش دهیم و قدرت این را داریم جلوی ادامه التهابات را بگیریم و شرایط را مناسب کنیم.

روحانی ادامه داد: ساختارهای ناسالم اقتصادی در کشور از دهه‌ها پیش، پیش پای ما است از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این ساختارهای ناسالم وجود دارد. این ساختارهای نامناسب می‌تواند مشکلات بزرگی برای کشور درست کند و این ساختار نامناسب بروز و ظهورش در شرایط تحریم بیشتر خواهد بود. به طور مثال اگر ساختار ما ساختار سالمی بود می‌توانیم ادعا کنیم سال ۹۷ و سال ۹۸ می توانستیم بودجه بدون نفت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کل نفت ما در سال ۹۸ ، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان استف گفت: از شما می‌پرسم و سوال می‌کنم چقدر ما به صندوق بازنشستگی کمک می‌کنیم؟ ما به نیروهای مسلح دو حقوق می‌دهیم حقوق شاغلان و بازنشستگان. تمام حقوق بازنشستگی نیروی‌های مسلح در بودجه سالانه ما ذکر می‌شود. سال ۹۸ حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان به صندوق‌ها پرداخت می‌کنیم. از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش رفاهی ۸۱ هزار میلیارد تومان به بخش صندوق‌ها مربوط می‌شود چه زمانی باید صندوق‌ها را در مسیر درست قرار دهیم تا چه زمانی بودجه صندوق‌ها از بودجه سالانه پرداخت شود؟ پس این همه سرمایه‌گذاری برای صندوق‌ها چه شد؟ یک زمانی وقتی مشکل داشتیم سراغ صندوق‌ها می‌رفتیم و از آن کمک می‌گرفتیم اما امروز اینگونه نیست.

روحانی ادامه داد: صندوق تامین اجتماعی مگر نباید روی پای خود بایستید؟ این همه بنگاه اقتصادی بنام شستا درآمدش در سال چقدر است و بنگاه‌های ضررده چقدر است؟ ما در اقتصاد دولتی مشکل داریم بخش خصوصی را تقویت نکردیم اگر بخش خصوص ما در کشور فعال بود و بار اقتصاد عمدتا روی دوش بخش خصوصی بود تاثیر تحریم امروز به مراتب در کشور ما کمتر بود. اگر بار بودجه روی دوش نفت نبود، اثر تحریم کمتر بود ناسالم بودن اقتصاد کشور و ساختارهای اقتصادی و بودجه بانک‌ها و شرایط بانک‌ها باید درست شود.

رییس جمهور گفت: شما ببینید یک موسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور ما آورد و مردم و سپرده‌گذارها گرفتار شدند و دولت را گرفتار کرد. امروز که من در خدمت شما هستم ما بیشتر از هر زمان دیگری دنبال اصلاح ساختار بانک‌ها هستیم و خوشبختانه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به دستور رهبری تشکیل شده یکی از مباحثی که تقریبا بیشترین وقت جلسات را گرفته موضوع بانکی است و موضوع بازار ارز هم بود امروز بیشتر مسائل بانکی است. تا بانک ما سالم نشود، اقتصاد ما سالم نمی‌شود. ما در مالیات مشکل داریم. معافیت‌های مالیاتی را رییس سازمان برنامه وبودجه اعلام کند؛ بگوید کدام بنگاه‌ها مالیات نمی‌دهند. مردم با شفافیت و صراحت بدانند.

وی ادامه داد: من یک جمله در پرانتز می‌گویم؛ بیشترین سود را دلال‌ها می‌برند و کمترین مالیات را آنها می‌دهند. ما باید نظام مالیاتی را تصحیح کنیم نه اینکه مالیات‌دهنده در شرایط رکود مالیات بیشتر بدهد. این پایه مالیاتی باید بالا برود هرکه درآمدش بیشتر باید مالیات بیشتر بدهد. ما در زمینه مالیات و عوارض گمرکی امسال شرایط بهتری داریم و در بودجه ۱۵۳ هزار ملیارد را بخش مالیاتی و عوارض گمرکی تشکیل می‌دهد. آنچه در اینجا مشکل داشتیم مربوط به شرایط‌ ساختاری بودجه‌ریزی ما بود. ما در بودجه خیلی حرکت‌های مخفی داریم که باید آشکار شود؛ بودجه ما باید شفاف باشد.

روحانی با ذکر این موضوع که هیچ راهی برای نجات از فساد و رانت جز شفافیت نداریم، گفت: بزرگترین اقدامی که دولت دوازدهم باید انجام دهد و فکر می کنم شما هم موافق باشید دولت الکترونیک است که تا زمانی که الکترونیک نکنیم و داده های ما در یک جا جمع نشود و مردم کامل مطلع نباشند باز هم دچار فساد خواهیم شد. بودجه پارسال یک نقطه مثبت داشت و آن نقد گسترده بود؛ امسال هم مردم ما اشکال و نقد کنند. قدرتی در کشور ما است که آن باید کشور را از مشکلات نجات دهد و آن قدرت افکار عمومی مردم است.

وی افزود: برای برخی کارها دولت و مجلس توان ندارد، ملت بزرگ ایران توانمند است افکار عمومی می‌تواند ما را مجبور کند که راه درست را انتخاب کنیم و همه مردم بدانند چه می‌گذرد؛ چه کسی بودجه می‌گیرد؛ چرا برخی وزارت‌خانه‌ها چند دانشگاه و پژوهشکده دارند. مگر ما یک آموزش عالی بیشتر باید داشته باشیم. باید تمام بخش‌ها یا منحل و یا در وزارت علوم ادغام شوند. جای شرمندگی است که باید بگویم یک لیسانسه دکتری صادر می‌کند. این به معنای آن است که آموزش عالی ما در مسیر درست قرار ندارد و هر دستگاهی آموزش عالی دارد. هرکسی استاد و دانشجو دارد و مدرک صادر می‌کند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این موضوع که ما امسال در تبصره ۲۱ بودجه به این مساله اشاره کرده‌ایم، گفت: من خواهش می‌کنم شما هم یاری کنید که ما این قدم مهم را برداریم. ما خدمات را گران به مردم می‌دهیم ما یعنی دولت؛ دولت خدمات را گران ارائه می‌کند. اگر شما می‌خواهید از گران فروشی صحبت کنید، نام دولت را هم در این لیست بگذارید. ما برای هر دانش‌آموزی به طور متوسط چهار میلیون تومان از خزانه مردم هزینه می‌کنیم. البته این به طور متوسط است یعنی بخش متوسطه بیشتر است یا برخی شهرها بیشتر برخی کمتر، در حالی که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد، حداکثر این هزینه یک میلیون تومان می‌شود و این یعنی چهار برابر از پول بیت‌المال هزینه می‌کنیم در حالی که می‌توانیم این را ارزان کنیم که البته یکساله امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: امسال در بودجه این پیشنهاد را دادیم که سال آینده حداقل ۱۰ درصد بصورت خرید خدمت باشد که می‌تواند ادامه پیدا کند. من از شما می‌پرسم؛ من می‌خواهم مثال بزنم چرا تحریم در ما اثر می‌گذارد؛ برای اینکه ساختارها را اصلاح نکردیم. اگر اصلاح کنیم، تحریم ظالمانه خارجی تاثیرش به مراتب کمتر خواهد بود. آمریکایی‌ها از دی ماه پارسال تبلیغ علیه ما را شروع کردند. رادیو و تلویزیون چقدر توانست بایستد؛ همه آنهایی که موبایل دستشان است. چقدر توانستیم از لحاظ روانی ایستادگی کنیم؟ اول خیلی خسته و ناتوان دستگاه‌های تبلیغاتی ما حرکت کردند بعد کمی بهتر شد، در ماه‌های بعد بهتر شد. بخش روانی تاثیر بسیاری داشت؛ تحریم مستقیما در اقتصاد تاثیر می‌گذارد و بخش روانی می‌تواند بسیار برای شرایط اقتصادی تاثیر‌گذار باشد. برای شرایط اقتصادی و اجتماعی ، روابط خارجی ما مهم است. روابط خارجی ما باید مستحکم‌تر باشد. من از شما نمایندگان محترم می پرسم الان که آمریکا ما را تحریم کرده چند کشور دنیا حامی آمریکا هستند؛ اگر بخواهیم بشماریم با انگشتان دست باید بشماریم که چه کسانی حامی آمریکا هستند.

ادامه دارد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.