×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

رنجکش - جبرِ فیلترینگ -

ایمان رنجکش:

این روزها فضای رسانه‌ای کشور متاثر از به فعل درآمدن بحث «فیلترینگ اینستاگرام» است و خبر از صدور حکم قضایی برای این شبکه اجتماعی به گوش می‌رسد تا اینستا هم همچون سایر موارد مشابه، زیر گیوتین فیلترینگ قرار بگیرد.

چهره سرد و نگران‌تر از سایر مردم ! آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در حیاط هیات دولت این پرسش را خطاب به دادستانی کل کشور مطرح می‌کرد که «خب بعدش چه ؟ به فرض اینکه بنا به اختیارتان اینستاگرام را فیلتر کردید، اتفاقات پس از فیلتر چیست و بیایید برای مردم تبیین کنید که این کار باعث چه اتفاقی در زندگی آنها می شود؟»

موضوع دیگری که گویا در ادامه سناریو آماده سازی جامعه برابر فیلترینگ اینستاگرام مورد توجه واقع شد، پخش برنامه ای از صداوسیما به نام «تب و تاب» بود که با حضور «روح الله مومن نسب» کارشناس رسانه برگزار و مباحثی در آن طرح گردید که موجب شگفتی و تعجب بسیاری شد. کارشناس برنامه دیدگاه‌هایی را بیان می‌کرد که کاملا برتابنده نوع نگرش بانیان طرح فیلترینگ اینستاگرام در کشور بود. از شروع با این منطق که در اینستاگرام هر چیزی را میتوانی ببینی و این شبکه کاملا فسادزاست پس جلوی ضرر را از هر جهت بگیرید منعفت است تا مثال های عجیبی همچون حامله شدن دختر ۱۲ساله بوسیله حضور در فضای مجازی که این اظهارات موجب شد تا این برنامه نوپا در ظل توجهات قرار بگیرد.

روح الله مومن نسب که کلیپ هایش در گذشته نیز با عناوینی همچون رسانه، تهدیدهای فضای مجازی، پورنوگرافی و امثالهم خبرساز شده بود، به طرح چنین مباحثی شهره‌مند است و حتی گاهی بدلیل اطلاعات سطحی، گاف هایی می‌دهد که در رسانه ها دستمایه طنز و تمسخر می‌شود.

از اظهارات چندی قبل او درباره چگونگی حذف ساده فیلترشکن‌ها تا امروز که دم از حضور در مدرسه دخترانه میزند و ناگهان کودکی ۱۲ساله جلویش را می‌گیرد و می‌گوید آقا من حامله ام و لطفا به پدرم بگویید! در عجیب بودن داستان جناب کارشناس اینکه پدر دختر موبایل و سیم‌کارت برایش خریده ولی گفته است که اینترنت نمی گیرم و یک اس ام اس با مضمون ۲ گیگ بسته رایگان برای دختر ارسال می‌شود و او فعال می‌کند و در تلگرام عضو می‌شود. در ادامه هم کسی که نه تا حالا اینترنت داشته نه حساب تلگرام و نه فیلترشکن ناگهان با ۲ گیگ اینترنت تا مرحله باردار شدن هم پیش می‌رود و فرد مورد نظر دیلیت اکانت کرده و خبری از بابای بچه هم نیست!

نکته تامل برانگیز ماجرا، تفکری است که با طرح چنین مسائلی میخواهد جامعه را از تهدیدات آگاه‌سازی کند غافل از اینکه جز دستاویز تمسخر قرار گرفتن نتیجه دیگری ندارد. تهدید‌نگری و نگاه تماما امنیتی و انتظامی و نادیده گرفتن فرصت‌ها از جمله آسیب‌های این رویکرد است و سیاست‌گذارانی که هنوز عرق سرد ناکامی از فیلترینگ تلگرام را از پیشانی پاک نکرده و حتی نهادهای حاکمیتی، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های منتسب به آن‌ها که به کوچ اجباری به پیام‌رسان‌های داخلی مجبور شدند بدلیل عدم پیروی و اقبال افکار عمومی، مجددا بی سر و صدا به این پیام رسان بازگشتند.

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام و جلوگیری از محدودیت کامل آن که ابداع دولت روحانی بود نیز باب میل نهادهای قضایی قرار نگرفت و امروز بار دیگر آن سخنرانی معروف رییس جمهور در ذهن‌ها تداعی میشود که گفت« آقای وزیر هرگز دستش روی دکمه فیلتر نخواهد رفت!» امروز دریافتیم که دکمه نه زیر دستان دولت است و نه وزیر ارتباطاتش بلکه آنها حتی هزینه مسائلی را به بدترین شکل می بپردازند که اساسا با آن مخالف اند. حال مجوز فیلتر کردن یا نکردن که بماند!

از عدم تطبیق نیازها و امکانات نسخه های داخلی اینستاگرام با نسخه اصلی تا پوسیده شدن روزافزون بنیان سرمایه اجتماعی که با چنین رویکردهایی روز به روز موجب تکثیر ناامیدی و لجاجت میان خود با مردم می شوند. مدعیان بجای آنکه با همراهی و آگاه سازی از طریق زبانِ مخاطب و نسل جوان سعی در بازگرداندن ارزش های از دست رفته باشند، با پافشاری بر اشتباهات گذشته و این نگرش که قادرند فضای مجازی را به شیوه خودشان کنترل و مدیریت کنند، روز به روز تصمیمات منسوخ و غیرمنطقی تری میگیرند و شکاف خود را با جامعه بیشتر به نمایش میگذارند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.