×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

سکوتی بداغ - بودجه، شفاف یا غیر قابل سنجش؟ - بودجه

سام سکوتی بداغ:

از زمان تشکیل دولت-شهرهای اولیه تا امروز نهاد دولت تعاریف و کارکرد های مختلفی را بر خود دیده است؛ از تامین امنیت و مایحتاج اولیه تا فایده گرایی و دولت رفاهی و تا مفهوم مدرن آن که بالاترین آسایش و شادی را پوشش می دهد اما این روزها کارکرد جدیدی از دولت اعتدال را شاهد هستیم که می توان در مطالعات جامعه شناختی و علوم سیاسی به تحلیل آن پرداخت و به عنوان یک الگو وارد منابع آموزشی کرد.
پیش از تشکیل دولت ها مردم اگرچه همیشه در حال نزاع و جنگ نبودند اما صلح ارمغانی است که با انتخاب فردی به عنوان رییس قبیله یا کلانتر معنا پیدا کرده است و اگر هم اختلافی بین شهروندان بود به مرکز یا مراکزی مراجعه می کردند تا قائله را ختم کند اما اینکه در قرن بیست و یک دولت یا دولتمردان نزاعی را که برای مدیریت و جلوگیری از آن انتخاب شده اند به دل جامعه بکشانند اصلا پذیرفتنی نیست و بهتر است در این کار نظری بیفکنند بهتر از این.
موضوع بودجه که در این دولت به منظور شفافیت جزییات آن منتشر می شود یکی از نقاط ضعف بزرگ دولت اعتدال است که متاسفانه سعی در نقاشی آن به عنوان یک نقظه قوت می شود. اگر دولت با جزییات بودجه مشکل دارد که با توجه به اظهارات حسام الدین آشنا مشاور پر کار حسن روحانی بنظر میرسد دارد، چرا شهروندان را وارد دعوایی که خود می باید پشت درهای بسته بکنند، می کنند؟
ما شما را انتخاب کردیم تا به قول هایی که داده اید جامه عمل بپوشانید نه اینکه شلاق بر تن بودجه بخورد و خود را در پشت پدر و مادرهایی که بخش های مختلف بودجه را دارند مخفی کنید؛مردم رای نداده اند که هم برای ردیف های بودجه غصه بخورند و هم گفتگوهای روزمره آنها ردیف هایی بشود که باید تعلق بگیرد یا نگیرد.
تنها سوالی که بودجه نویسان و نمایندگان بهتر است به آن پاسخ دهند شیوه سنجش تاثیر بودجه هزینه شده وزارت خانه ها و نهادها در زندگی مردم است و اینکه با شیوه ی بودجه نویسی و تخصیص،شهروندان زندگی آسان تری کرده اند یا روز به روز به جای آوردن نفت بر سر سفره مردم سیلی های بیشتری برای سرخ کردن صورت خورده اند؟


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن برعهده نویسنده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.