×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

موگرینی - برجام تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته است - اروپا

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که ماهیت تهدیدهای امنیتی تغییر کرده است.

موگرینی تصریح کرد هیچ‌کدام از چالش‌های امنیتی که دنیای امروز با آنها مواجه است را نمی‌توان با رویکرد صرفاً نظامی حل کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از سخنان خود به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) اشاره کرد.

او گفت: «اگر بگویم فشاری که طی سال گذشته به این توافق هسته‌ای وارد شده، بسیار شدید، بسیار شدید بوده حق مطلب ادا نمی‌شود.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ماه می سال گذشته میلادی (اردیبهشت‌ماه امسال) به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای برجام پایان داد.

موگرینی در ادامه سخنانش گفت: «اطمینان دارم اگر به خاطر حمایت کشورهای اروپایی نبود توافق برجام مدت‌ها پیش و شایدهمان می سال گذشته مرده بود.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

انگلیس، فرانسه و آلمان که سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام هستند روز ۱۱ بهمن‌ماه ثبت ساز و کاری ویژه برای تسهیل تجارت با ایران، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا را اعلام کردند؛ «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان گفته که این ساز و کار در مراحل اولیه به مبادله اقلام انسانی محدود خواهد بود و تجارت کالاهایی را شامل خواهد شد که ذیل تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

او شامگاه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.

تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی به مخالفت با آن برخاسته‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.