×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

سیده نسرین غزنوی - 55 هکتار از اراضی جنگلی آستارا درخت کاری شد - آستارا

سیده نسرین غزنوی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته درختکاری در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان اظهار کرد : وظیفه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ و صیانت از منابع طبیعی و جنگلی در عرصه ملی است و انجام این وظیفه مهم بدون همکاری مردم و دستگاههای اجرایی امکان پذیر نیست.

وی هدف اصلی برگزاری هفته درختکاری در شهرستان آستارا را حفظ زیستگاه طبیعی و احیای جنگلهای هیرکانی منطقه دانست و اضافه کرد : در این هفته باید گونه های بومی تکثیر شده با ارزشی همچون «نمدار» و «ون» و «افرا» در بین مردم توزیع شود.

وی افزود : در جنگلهای هیرکانی ۸۰ نوع گونه درختی وجود دارد ، که تک تک آنها از اهمیت و ارزش خاصی برای حفظ محیط زیست طبیعی این منطقه برخوردارند.

سرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا سپس به تکثیر ، کاشت ، نگهداری آسان و دوام گونه های جنگلی سوزنی برگ اشاره کرد و بیان داشت ؛ طی نامه نگاری با مسئولین ذی ربط درخواست کردیم تا برای حفظ بیشتر منابع جنگلهای هیرکانی بجای توزیع گونه های سوزنی ، درختان بومی در حال انقراض تکثیر و بین مردم توزیع شود ، تا در باغات و مستثنیات خودشان بکارند و از آنها بهره برداری کنند.

وی بیان داشت : بر اساس طرحهای آبخیزداری امسال ۵۵ هکتار از اراضی جنگلهای مخروبه در دو نقطه و در پنج موقعیت از ارتفاعات «شیری حیاطی» و «چلوند» از توابع بخش لوندویل توسط اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا جنگل کاری و توسط قرقبان محصور شده است.

غزنوی طرحهای آبخیزداری در شهرستان آستارا را در حدود ۲۸۰۰ متر مکعب عنوان کرد و گفت : برای گابیون بندی و دیواره سنگی در بخش لوندویل و روستای چلوند ۸ میلیارد ریال هزینه صرف شده است.

وی هدف از طرحهای آبخیزداری را حفظ خاک دانست و اضافه کرد : برای تولید یک سانتی متر مکعب خاک ۵۰۰ الی ۷۰۰ سال زمان نیاز است.

وی با تاکید براینکه از بین رفتن جنگلها باعث ایجاد سیلابها و متحمل خسارتهای میلیاردی در کشورمان شده است ، خاطرنشان کرد : همه باید در حفظ ، نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی و جنگلها تلاش کنند.

غزنوی در پایان به امکانات محدود و کمبود نیرو و تجهیزات لازم اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آستارا اشاره کرد و افزود : یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با دو واحد سرجنگلبانی در بهارستان و لوندویل ، چهار پاسگاه حفاظت و حدود ۳۰ نیروی انسانی فعالیت می کند.

وسعت اراضی ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار است و ۳۲ هزار هکتار آن را گونه های جنگلی بلوط ، راش ، توسکا ، ممرز ، نمدار ، ملج ، لیلکی ، انجیلی ، آزاد ، افرا ، گردو ، شیردار ، گیلاس وحشی ، فندق ، شمشاد جنگلی و ون تشکیل می دهد.

این شهرستان مرزی با ۹۲ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

خبرنگار: سید محمدرضا رشیدی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.