جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چگونه باید نسبت به اصلاح ساختار اقتصاد کشور گام برداشت
    27 اسفند 1397 - 10:33
    شناسه : 149719
    0

    علی علی پور* کلمه جهاد حداقل در ۱۷سوره قران کریم ودر۴۰۰ آیه‌ی کریمه آمده است. شاید به جهت وجود جنگ‌های مکرر در صدر اسلام، واژه‌ی جهاد در جنگ خلاصه شود. کلمه جهاد در قرآن هم‌ردیف و یا در کنار ایمان قرار گرفته است وجهاد بر همه مردان مسلمان واجب شمرده شده است. حال شاید پرسیده […]

    پ
    پ

    نشست استاندار با مدیران مسئول رسانه‌های استان گیلان 28 - چگونه باید نسبت به اصلاح ساختار اقتصاد کشور گام برداشت -

    علی علی پور*

    کلمه جهاد حداقل در ۱۷سوره قران کریم ودر۴۰۰ آیه‌ی کریمه آمده است. شاید به جهت وجود جنگ‌های مکرر در صدر اسلام، واژه‌ی جهاد در جنگ خلاصه شود. کلمه جهاد در قرآن هم‌ردیف و یا در کنار ایمان قرار گرفته است وجهاد بر همه مردان مسلمان واجب شمرده شده است. حال شاید پرسیده شود چرا جهاد در قرآن بعد از ایمان قرار گرفته است؟

    قطعا لازمه‌ی جهاد ، اتحاد ، وحدت رویه و همدلی است و جهاد کردن در کنار اتحاد وهمدلی است که توفیق حاصل می‌کند. بی‌‌تردید وجود جنگ در هر سامان و کشوری به چندین دلیل موجب اتحاد و همدلی وایجاد نهضت جهادی می گردد. عواملی ملموس و گـاه معنــوی، عشق به وطن و غیرت‌های ناشی از دفاع نوامیس، مرد غیرتمند را آنچنان مجاب می‌سازد که تا پای جان بخروشد. شربت شهادت بنوشد و مرگ دلیرانه را به زندگی ذلیلانه نفروشد. اما چه میشود که انسانی در برهه‌ای دیگر و مثلا در جنگی اقتصادی خود را از بدنه جامعه دور می‌کند و نفع شخصی را بر منافع نظام ترجیح می‌دهد ؟! صدالبته در چنین شرایطی نمی‌شود و نباید فقط مردم را مقصر جلوه داد. چرا که نقش زمامداران ، حاکمان و دولت‌مردان در تضعیف یا تقویت روحیه شهروندان در جهاد اقتصادی به مراتب از دیگر اقشار جامعه تاثیرگذارتر و پر رنگ‌تر است. در چنین جوامعی دیگر نه دین بازدارنده است نه ارگان نظارتی.
    وقتی فساد در اقتصاد کشوری باب می‌شود و با مفسده ی واقعی برخورد قاطع صورت نمی‌گیرد؛ یقین بدانید فساد همه‌گیر میشود و دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
    وقتی فساد رویت شد و تکرار شد وقت ان است که اصلاحات به سرعت جامه‌عمل یافته و منشا فساد سم‌پاشی گردد-نه اینکه خدای ناکرده موجب تغییر نظام گردد- البته با درایت رهبر انقلاب وچیدمان در بخش‌های مختلف حکومت و وجود دستگاهی نظارتی به نام مردم واطلاع از اوضاع کشور توسط شبکه های اجتماعی این نوید وجود دارد که لکه های سیاه از نظام زدوده گردد واصلاحات اساسی در اقتصاد جامعه صورت پذیرد.
    امروز داشتن خودرو، مسکن واشتغال حق اولیه هر شهروند است. اما چرا در مورد اشخاصی حقیقی که سرمایه های هنگفت انباشته‌اند،جلوی فرارهای مالیاتیشان گرفته نمی‌شود و چرا همیشه در جامعه ما روابط بر ضوابط می چربد؟!!
    چرا متخصصین و افراد کاردان در سمت‌های مهم و کلیدی به کار گرفته نمی‌شوند وچرا بهترین تحصیل‌کرده‌ها و نخبه‌های ما یا بیکارند و یا در ۺغلهای دون شان خود مشغول بکارند و در کمال تعجب افراد نه چندان باسواد و نه چندان خبره و کارکرده در سمت‌ها و پست‌های اساسی و حساس بکار گرفته شده‌اند؟!!
    این بحث وجود دارد که اگر دولتی، توسط شورای نگهبان ومردم پذیرفته شده است، باید باور به اتخاذ تصمیمات داخلی وخارجی وی داشته باشیم و توسط اهرم های فشار، دولت را وابسته به بیگانه ندانیم. باید مشخص گردد نقش دولت در جامعه چیست وعلل تشکیل دولت در سایه چیست؟
    آیا ما تا کنون با این رویه توانسته‌ایم به اهداف توسعه دست یابیم واگر به توفیقی دست نیافته‌ایم، حتما تجدید نظری در افکار و عملکردهای خویش بیفکنیم. به قول گاندی بزرگ ،برای رسیدن به جایی که تاکنون نرسیده‌ایم باید از راهی برویم که تاکنون نرفته‌ایم…
    اکنون در مقطعی هستیم که باید بررسی کنیم به چه دلیل هر روز بر میزان پرونده‌های قضایی ما و تعداد زندانیان ما افزوده می‌شود؟!
    بنظر می‌رسد که دیگر وقت آن است که بسیاری از قوانین واساسنامه‌های ما تغییر کند مثلا چرا یکسان‌سازی حقوق اجرا نمی شود.
    دور از انصاف است به معیشت و حقوق فرهنگیان، کارمندان، خبرنگاران، کارگران و اقشار مختلف جامعه اسلامی ما بی‌توجهی شود.
    و بترسیم از عواقبی که این عدم توجهات، بر بدنه جامعه و نسل رو به رشد ما وارد کرده وخواهد کرد.
    فی‌المثل کاوش کنیم که جذب نیروهای شرکتی چقدر باعث هدر رفت نیروهای ارزشی ومتخصص ما شده و چه میزان باعث بی عدالتی در جذب نیروها گشته است؟!
    وقت آن است بررسی شود که وجود مؤسسات مختلف و بعضا غیرشفاف و کاملا سودجوی بانکی در کشور چه پیامدهایی برای ما داشته است و باعث خروج چه میزان هنگفتی از سرمایه های این مردم بخت‌برگشته از کشور شده است؟!!
    آیا بس نیست پروار کردن زالوهای اقتصادی این جامعه؟ تا کی می‌پسندید ریختن حاصل دسترنج این مردم شریف را به حلقوم امثال هدایتی‌ها و خاوری‌ها را؟؟
    امان از تقدیم وام‌های بی حساب وکتابی که توسط این موسسات بر میزان تلاطم اقتصادی کشور افزودند و متاسفانه شاهدیم که عموما بیشترین و کم بهره‌ترین وام‌ها به ثروتمندان جامعه تعلق می‌گیرد و در مقابل پرداخت سود بالای توسط افراد کم درآمد جامعه صورت می‌گیرد و در واقع قشر متوسط جامعه هستند که باعث رشد نقدینگی در جامعه هستند و ثروتمندان بدون اینکه سبب رشد اقتصادی در جامعه شوند ،فقط از مواهب نقدینگی بانکها برخوردارند و می بینیم بسیاری از کارشناسان امروز عنوان می کنند رشد نقدینگی باعث تورم در جامعه شده است.

    * مدیر مسئول پایگاه خبری همای خبر و هفته نامه همای گیلان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.