×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

- کاندیداهای مجلس با ۱۵ درصد آرا در دور اول هم برنده می شوند - انتخابات

به گزارش «بامردم» به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۳ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، با ۱۳۱ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از ۲۲۶ رأی با مفاد مندرج در ماده ۷ موافقت کردند.

متن ماده ۷ به شرح ذیل است:

ماده ۷- ماده (۸) قانون و تبصره (۲) آن به شرح زیر اصلاح و مابقی تبصره های آن ابقاء و دو تبصره به عنوان تبصره های (۷) و (۸) به آن الحاق می شود:

ماده ۸ – شمارش و تجمیع آراء نامزدهای مجلس شورای اسلامی به صورت استانی و تناسبی و با شرایط زیر می باشد:

۸-۱- از هر حوزه انتخابیه فرعی صرفا نامزد یا نامزدهایی که حداقل پانزده درصد (۱۵٪) آرای صحیح مأخوذه آن حوزه را کسب کرده اند مجاز به کسب کرسی استانی و تناسبی می باشند.

۸-۲- درصد کسب آرای فهرستهای احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل از کل آرای صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه اصلی، ملاک تخصیص کرسی در مجلس شورای اسلامی می باشد.

۸-۳- پس از تعیین سهم هر فهرست و نامزدهای مستقل که کرسی به آنها تعلق گرفته به ترتیب هر نامزدی که بالاترین آراء را در سطح حوزه انتخابیه اصلی به دست آورده است تا سقف سهم هر فهرست از کرسیها به عنوان نماینده حوزه انتخابیه فرعی به مجلس شورای اسلامی راه می یابد .

تبصره ۲- چنانچه در حوزه انتخابیه فرعی هیچ یک از نامزدها نصاب پانزده درصد (۱۵٪) آرای صحیح مأخوذه را کسب ننماید انتخابات فقط در همان حوزه به صورت دومرحله ای برگزار می شود. در این صورت به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین نامزدهایی که بیشترین آراء را در مرحله اول کسب کرده اند؛ برای حضور در انتخابات مرحله دوم معرفی می شوند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده کمتر از دو برابر مذکور باشد، تمام نامزدها برای حضور در مرحله دوم انتخابات معرفی می گردند و نامزد یا نامزدهایی که بالاترین رأی در همان حوزه انتخابیه فرعی را کسب کنند تا سقف کرسی های باقی مانده به مجلس شورای اسلامی راه می یابند . وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تعیین و اعلام می کند.

تبصره ۷ – در صورتی که سهم کرسیهای اختصاص یافته به فهرست ها و نامزدهای مستقل به صورت اعشاری درآید کرسی ها متناسب با ارقام صحیح توزیع می شود و کرسی های مازاد به ترتیب به بالاترین اعشار اختصاص می یابد.

تبصره ۸ – آرای هر نامزد شامل آرایی است که به صورت منفرد کسب کرده یا از طریق فهرست های انتخاباتی موضوع این قانون به وی ارائه شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.