×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

های مهاجم 2 - ملخ مصرف خوراکی دارد/ از خوردن ملخ های کشته شده پرهیز شود! - حمله ملخ

کیانوش جهانپور سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به برخی اخبار و انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی درباره مصرف غذایی ملخ و سوالات مطروحه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: به لحاظ تاریخی در برخی از جوامع خاورمیانه، آفریقا، جنوب شرقی آسیا و … از قدیم‌الایام ملخ مورد مصرف غذایی بوده است.

وی افزود: دو مبحث در زمینه مصرف غذایی ملخ مطرح می‌شود، یک جنبه شرعی که قاعدتاً افراد تابع نظر مراجع خود هستند و ظاهراً اغلب مراجع بر خلاف عموم حشرات، مصرف خوراکی ملخ را به خصوص اگر فرد، آن را زنده صید کرده باشد، دارای مشکل شرعی نمی‌دانند، اما قاعدتاً افراد در این رابطه باید به فتوای مرجع خود رجوع کنند. موضوع دیگر بحث سلامت و بهداشتی بودن غذای تعبیه شده از این موجود است. در این زمینه گزارش و مستندی مبنی بر سمی بودن آن گزارش نشده است و در برخی جوامع به عنوان یک منبع پروتئینی مصرف می‌شود.

جهانپور با بیان اینکه گزارشی بر اینکه مصرف غذایی ملخ، نوعاً مشکل بهداشتی داشته باشد، وجود ندارد، افزود: البته برخی هم از خواص درمانی آن می‌گویند، ولی در مورد این ادعا هم مدارک و مستندات و شواهد علمی کافی نیست.

وی در عین حال افزود: ملخ ممکن است در اثر سموم کشته شده باشد، بنابراین هشدار داده شده افراد، ملخ‌هایی مرده را از روی زمین جمع‌آوری و مصرف نکنند.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: موضوع دیگر هم این است که ممکن است ملخ آلوده به باقیمانده برخی سموم دفع آفات باشند و مصرف مکرر آن مشکل ساز باشد، هشدار در این مورد نیز در سال‌های گذشته در برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که استفاده غذایی از ملخ رواج بیشتری دارد، داده شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نظر به هجوم ملخ‌های دریایی (صحرایی) با گونه Schistocerca gregaria از صحرای آفریقا و عربستان به استان‌های جنوبی کشور و سابقه مصرف غذایی آنها توسط برخی ساکنان این مناطق، همکاران ما در سازمان غذا و دارو به بررسی احتمال سمی بودن گونه ملخ مورد نظر پرداختند که نتایج آن حاکیست: گونه ملخ وارد شده به استان‌های جنوبی، به عنوان وعده غذایی در کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، تایلند و … مورد استفاده قرار گرفته و تا کنون گزارشی مبنی بر مسمومیت با آن اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گرچه ماهیت ملخ‌های مهاجم سمی نیست، ولی از آنجایی که باقیمانده سموم موجود در بدن ملخ‌های کشته شده با سموم دفع آفات نباتی می‌تواند ایجاد مسمومیت کند، موکدا توصیه شده است به هیچ عنوان ملخ‌هایی که کشته شده‌اند، مورد مصرف خوراکی قرار نگیرند، چرا که تماس با باقیمانده سموم موجود در بدن حشره نیز می‌تواند ایجاد مسمومیت کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.