×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

برداری از سد لاستیکی باغبانان با حضور وزیر نیرو - بهره‌برداری از سد لاستیکی باغبانان فومن - باغبانان فومن

سد لاستیکی باغبانان فومن در پنج کیلومتری جاده فومن به ماسوله روی رودخانه ماسوله رودخان با ظرفیت حجم مخزن 120 هزار متر مکعب، حجم تظیمی سالانه 15 میلیون متر مکعب، ارتفاع لاستیک 2.5 متر و طول تاج لاستیک 53 متر با هزینه 120 میلیارد ریال احداث شده است.

برای نخستین بار در ساخت این سد از لاستیک یک تکه استفاده شده که موجب استحکام و طول عمر بیشتر سد می شود؛ هدف از احداث سد لاستیکی باغبانان فومن بهبود آبیاری حدود دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست ، کاهش فرسایش در رودخانه و تثبیت بستر سازه های موجود، استفاده از آب مازاد رودخانه ماسوله رودخان جهت تغذیه کانال فومنات، تغذیه آب زیر زمینی، ساماندهی رودخانه و بهره برداری تفریحی و توریستی و پرورش آبزیان بوده است.

در استان گیلان برای ساخت 11 سد لاستیکی برنامه ریزی شده که سد دهنه سر در آستانه اشرفیه و سد پهلوان بست در کومله لنگرود با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری به بهره برداری رسیده اند.

سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره‌برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجراء از مهمترین ویژگی های سدهای لاستیکی است که با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سیکلی، سدهای لاستیکی می‌توانند جایگزینی مناسبی برای سازه‌های مهار سیلابها در استان‌های شمالی کشور محسوب شوند.

این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده‌اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد که از مؤلفه‌های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.

شهرستان فومن در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.