×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

بیجار - انجام شخم اول در بیش از 90 درصد شالیزار‌های گیلان - برنج

مسعود الماسی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا این میزان را معادل 215 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان ذکر و اضافه کرد: برای 155 هزار هکتار معادل 65درصد شالیزارهای استان نیز خزانه گرفته شد.

وی با بیان اینکه در همه شهرستان های گیلان جز رودبار نشاء برنج بصورت موردی آغاز شده، افزود: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری ، 137 هزار هکتار از شالیزارهای مکانیزه کشت شود.

الماسی با اشاره به دمای صفر و زیر صفر در ارتفاعات استان طی روزهای پیش رو، از کشاورزان برنج کار خواست تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی نشاء برنج را انجام دهند.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان ، آبگیری خزانه های با پوشش پلاستیکی در بعد از ظهرها، تخلیه آب خزانه در اول صبح روز بعد، باز کردن خروجی خزانه ها به جهت جلوگیری از آبگرفتگی در روز بر اثر بارش ها، استفاده از فانوس و یا لامپ در زیر تونل های پلاستیکی خزانه ها از جمله این تمهیدات است.

طبق تقویم زراعی اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی گیلان، نشاء کاری از هفتم اردیبهشت ماه به بعد توصیه شده است.

گیلان 238 هزار هکتار زمین شالیزار و 300 هزار شالیکار دارد و بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

از مجموع اراضی شالیکاری گیلان، 180 هزار هکتار از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.

برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا دو مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود.

پس از انجام این مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.

هر سال حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید در استان به دست می آید؛ ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.