جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سریال ادامه‌دار مرگ در مترو تهران!
    14 مهر 1395 - 0:14
    شناسه : 20603
    0

    شاید به همان اندازه که اخبار توسعه متروی تهران در لیست افتخارات شهرداری تهران قرارگرفته، باید اخباری نظیر خودکشی‌ها و یا مرگ‌های تصادفی را هم در لیست ندانم‌کاری‌ها یا اهمال و کم‌کاری‌های سیستم‌های حمل و نقل شهری قرار داد. به گزارش «بامردم»، “به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان ، با توجه به رشد آمار […]

    پ
    پ

    jamnewsimage01041452

    شاید به همان اندازه که اخبار توسعه متروی تهران در لیست افتخارات شهرداری تهران قرارگرفته، باید اخباری نظیر خودکشی‌ها و یا مرگ‌های تصادفی را هم در لیست ندانم‌کاری‌ها یا اهمال و کم‌کاری‌های سیستم‌های حمل و نقل شهری قرار داد.

    به گزارش «بامردم»، “به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان ، با توجه به رشد آمار خودکشی، یکی از مکان‌هایی که پایتخت‌نشین‌ها برای این کار استفاده می‌کنند مترو است؛ زنان و مردان جوان، میانسال یا پیری که ترحیج می‌دهند واگن‌های پراز مسافر ازریشان رد بشوند تا به زندگی ادامه دهند.

    نخستین مورد خودکشی در ایستگاه مترو، در فروردین ماه سال ۸۴ گزارش شد. دختر ۱۸ ساله‌ای به نام مریم، در ایستگاه شهید بهشتی خودکشی کرد. این حادثه، اولین حلقه از زنجیره حوادث مشابه شد؛ حدود یک سال و نیم بعد، این حادثه در ایستگاه‌های بعدی مترو تکرار شد و همچنان ادامه دارد.

    اما در بحث مرگ در مترو تنها خودکشی نیست که مورد توجه قرار می‌گیرد حوادثی که در دو روز گذشته و مردن دو نفر در دو ایستگاه متفاوت تهران رخ داد و منجر به مرگ ناخواسته و تصادفی دو شهروند شد، نشان از عدم ایمنی لازم این وسیله حمل و نقلی است که روزانه هزاران نفر را جابه‌جا می‌کند.

    خوکشی‌های مترو تا سال 95

    اردیبهشت ماه سال 86، ایستگاه مترو بهارستان شاهد حادثه خودکشی جوانی 19ساله‌ بود که در دم جان باخت.

    مجددا در اردیبهشت سال 86 دختر 21 ساله‌ای در ایستگاه مترو امام خمینی(ره) جان خود را به خطر انداخت. البته او جان سالم به در برد اما در این حادثه دو دستش را از دست داد وبه شدت مجروح شد.

    در تیرماه 86 مردی میانسال به خاطر بیکاری در یکی از ایستگاه‌های مترو تهران خودکشی کرد. در دی ماه 86 نیز ایستگاه دروازه دولت شاهد خودکشی جوانی 27 ساله بود.

    در اسفندماه سال 86 پرونده خودکشی‌های زنجیره‌ای این سال در مترو، با خودکشی زنی در ایستگاه امام‌ خمینی(ره) بسته شد هرچند خوشبختانه زنده ماند.در واقع این سال را می‌توان یکی از پرحادثه‌ترین سال‌های مترو تهران دانست.

    فروردین ماه سال 87 نیز مرد 35 ساله‌ای به علت نامعلوم در ایستگاه حسن‌آباد خودکشی کرد.

    اسفندماه سال 87 دختر 15 ساله‌ای در ایستگاه مترو شهید نواب صفوی دست به خودکشی زد و جان سپرد. همچنین زن جوان دیگری در ایستگاه حسن‌‏آباد نیز قصد خودکشی داشت که با اقدام سریع راهبر قطار و ترمز گرفتن قطار، خودکشی زن جوان ناکام ماند.

    سال 88 پسر 17 ساله‌ای در مترو دست به خودکشی زد و فردای همان روز حادثه خودکشی دیگری در ایستگاه طرشت رخ داد.

    از خودکشی‌های سال 90 آمار دقیقی در دست نیست اما در مردادماه این سال، زنی 40 ساله در ایستگاه نواب خودکشی کرد. اسفندماه 90 هم دختری 20ساله به خودکشی در ایستگاه خیام اقدام کرد که البته جان به در برد. او پیشتر هم دست به خودکشی زده بود.

    بهرام عبابافی، قائم مقام وقت شرکت بهره‌‌برداری مترو تهران، آمار خودکشی در مترو را در سال 91 بیش از 6 مورد عنوان کرد که آخرین‌شان خودکشی زنی جوان در ایستگاه سعدی بود.

    دی ماه سال 92 مردی 40 ساله در ایستگاه چهارراه ولیعصر دست به خودکشی زد.

    مرگ دستفروش مترو در ایستگاه گلبرگ را به علت روشن نشدن پرونده شاید بتوان خودکشی دی ماه سال 92 دانست. هرچند مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو تهران نیز این حادثه را خودکشی عنوان کرده بود.

    5 شهریور 93 زنی میانسال در مترو ولیعصر اقدام به خودکشی کرد.

    4 اسفند 1394 ؛ که مرد حدوداً 35 ساله در خط 2 ایستگاه گلبرگ اقدام به خودکشی کرد.

    مُردن نه به قصد خودکشی

    سال 95 هم با با خودکشی آغاز شد اما این اخبار خودکشی بیشتر از روی پل‌های عابر یا پرت شدن از ساختمان‌های بلند شهری بود تا مترو؛ حوادث مترو در این سال که به مرگ منتهی شده، بیشتر مربوط به مردن به شکل ناخواسته بوده است.

    مرگ مرد میانسال در ایستگاه مترو تهرانپارس، مرگ معلم نابینا در ایستگاه خزانه، مرگ دستفروش در ایستگاه گلبرگ، و حالا مرگ دختری جوان در ایستگاه مترو شادمان، در واقع نمونه‌هایی از مرگ‌های تصادفی در مترو هستند.

    یکشنبه شب دختری جوان در شلوغی ایستگاه شادمان، حریم خط زرد مترو را رد کرده و سرش با قطاری که در حین ورود به ایستگاه بوده برخورد می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد.

    ایسنا این خبر را کوتاه اما تاثیرگذار گزارش می‌کند و می‌پرسد «که تا به کی باید شاهد قربانی شدن مسافران در مترو باشیم؛ مترویی که به دلیل ازدحام مسافران در برخی ساعات سرویس‌دهی، چنان شلوغ است که گاهی با سلام و صلوات و خواهش و گاهی با هل دادن و دشنام باید سوار قطار شد.»

    پس از مرگ معلم نابینا در ایستگاه مترو خزانه، بحث ایمن‌سازی ایستگاه‌های مترو با نصب درهای شیشه‌ای در دستور کار بررسی مدیریت شهری قرار دارد، اما پس از کش و قوس‌های فراوان به دلیل هزینه بالای نصب آن، مسوولان منصرف شده و ترجیح دادند تا هزینه گزاف نصب درهای جداکننده شیشه‌ای را صرف توسعه مترو کنند.

    وقتی توپ شهرداری توی زمین دولت می‌افتد

    ابوالفضل قناعتی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ضمن تسلیت به خانواده این دختر جوان که جان خود را در ایستگاه مترو شادمان از دست داد، گفته که « باید حتما طرح و لایحه‌ای درخصوص نصب سیستم‌های ایمنی و درهای شیشه‌ای به عنوان حصار خط مترو مجددا برای بررسی به صحن شورای شهر ارائه شود.»

    اوبا بیان اینکه تأمین امنیت شهروندان در مترو یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری است، تصریح کرده «البته نصب درهای شیشه‌ای جداکننده یک بار در صحن علنی شورای شهر مطرح شد اما به دلیل هزینه بالای این عمل اعضای شورا تصمیم گرفتند به جای درهای شیشه‌ای اعتبار این اقدام را صرف توسعه زیرساخت‌های مترو کنند، اما حالا با این اتفاقات باید طرحی آورده شود که همزمان با توسعه مترو، سیستم ایمنی در ایستگاه‌ها نیز ارتقاء یابد.»

    عضو اصولگرای شورای شهر تهران با بیان این‌که جان مردم بسیار مهم است و باید موانع و یا درهای شیشه‌ای نصب شود، گفته «باید هرچه زودتر طرح این موضوع به شورای شهر آورده شود تا پس از بررسی‌های تخصصی بتوانیم اعتبارات این عمل را در بودجه سال 96 شهرداری در نظر بگیریم.»

    ازدحام مترو گویا به مساله همیشگی قطار شهری بدل شده است. ازدحامی که توپ چرایی آن همواره بین دولت و شهرداری تهران در حال رد و بدل شدن است و متاسفانه آنچه کمتر به آن توجه می‌شود، انسان‌هایی است که در این میان قربانی می‌شوند.

    بارها و بارها مسوولان شهرداری تهران در سخنرانی‌های خود از عدم توجه دولت به پرداخت قدرالسهم خود در توسعه مترو و همچنین عدم تحقق وعده دولت در تأمین 1200 واگن مترو سخنرانی‌ها کردند؛ سهمی که اگر پرداخت شود شهرداری هم به جای صرف هزینه برای توسعه زیرساخت‌های مترو بخشی از بودجه در نظر گرفته را برای ایمنی ایستگاه‌های مترو به کار می‌برد؛ اما از سوی دیگر شهرداری تهران نیز همواره از سوی منتقدانش متهم است که چرا آن‌قدر که به توسعه فیزیکی مترو اهمیت می‌دهد، به تولید واگن و تزریق آن به خط‌های مختلف بی‌توجه است و حالا در میان وعده‌ها و وعیدهای مسوولان، این مسافران هستند که در ازدحام و شلوغی ایستگاه‌های مترو که مملو از مسافر است، جان خود را به دلیل بی‌احتیاطی از دست می‌دهند و قطعا اگر تعداد واگن‌ها افزایش و سرفاصله حضور قطارها در ایستگاه‌ها کم شود، کمتر شاهد بروز حوادث اینچنینی خواهیم بود.

    کارشناسان اظهار امیدواری می‌کنند که «کاش مسوولان در مسابقه دوی متروسازی به ایمن‌سازی و تأمین امکانات لازم توجه بیشتر داشته باشند و مسافران نیز برای رسیدن به مقصد، کمی با رعایت اصول ایمنی، خود و خانواده‌شان را دچار دردسر نکنند!»

    مردی ۶۵ساله در برخورد با قطار مترو جان خود را از دست داد

    آرزوها برای تمام شدن حادثه یک روز هم به طول نمی‌کشد که خبر می‌رسد؛ بعد از ظهر روز دوشنبه، حادثه‌ای در ایستگاه مترو شهدا رخ داده که طی آن یک نفر در اثر برخورد با قطار جان باخت.

    به گزارش خبرگزاری‌ها، حوالی ساعت ۳ یک نفر در ایستگاه مترو میدان شهدا در خط ۴ مترو در اثر برخورد با قطار جان خود را از دست می‌دهد.

    مدیر روابط عمومی مترو نیز با تایید این خبر می‌گوید: پیرمردی ۶۵ ساله حدود ساعت ۳ داخل حریم ریلی مترو افتاد که در اثر این حادثه جان باخت.

    احسان مقدم ادامه می‌دهد: هنوز مشخص نیست که قصد وی خودکشی بوده یا اینکه تعادل خود را از دست داده و داخل حریم ریلی افتاده است.

    او توضیح می‌دهد که «فیلم حادثه در حال چک شدن است و علت حادثه در دست بررسی است.»

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.