×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

طیفی که به دنبال شهردار شدن آقای اوسط مقدم بودند از آن جا که احساس می کردند در این مسأله یک گروه بازنده خواهد بود به ما سه نفر ملحق شدند و به مسعود کاظمی رأی دادند اما از اول هم بنای چنین کاری را نداشتند و صرفاً برای اینکه بازنده نباشند به کاظمی رأی دادند.

به گزارش «بامردم»، امین مهرآور: فرهاد شوقی که سال اول شورا را با ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی آغاز کرد و سال دوم نیز حضور فعالی داشت در سال سوم در کمال تعجب به این کمیسیون راه نیافت! شوقی بارها در موضوعات مختلف نشان داد که صلاح شهر را به صلاح طیف ها  ترجیح می دهد.

گفتگوبا این عضو جوان شورای اسلامی شهر رشت را می خوانید:

شما در انتخابات شورای شهر در لیست اصولگرایان بودید و بعنوان یک فرد اصولگرا مطرح شدید، پس از گذشت سه سال فکر می کنید این جریان سیاسی هم اکنون چه میزان در سطح شهر و استان با جامعه هماهنگ و منطبق است و می تواند در انتخابات آینده اثرگذار باشد؟

در بحث شورای شهر اینکه من با عنوان اصولگرایی و بعنوان فردی که این ادعا را هم داریم به انتخابات ورود کردم صحیح است اما این مسأله تنها عامل اعتماد مردم به بنده نبود بلکه در این زمینه مباحث دیگری هم تاثیر گذار بود.البته این موضوعات برای رأی آوری کمک کننده ست.
آن چه بنده به عنوان تجربه کسب کرده ام به من می گوید شورا فضایی برای کارهای سیاسی نیست بلکه فضایی برای کارهای اجتمای، فرهنگی، عمرانی و مباحث دیگر تخصصی است، افرادی که وارد شورا می شوند باید در یک زمینه ای تخصص داشته باشند کمیسیون های پنج گانه شورا در زمینه های مختلف مباحث را مورد بررسی قرار می دهند و لذا داشتن تخصص بسیار حائز اهمیت است.

به عقیده من در شورا اصلاح طلب یا اصولگرا بودن خیلی تاثیر گذار نیست و این ها برای بیرون از شوراست و نباید در فضای شورا درگیر جناح بندی های سیاسی شد چون فرصت خدمت گذاری و برطرف کردن مشکلات شهر و شهروندان را می گیرد.اگر به سه سال گذشته نگاه کنید در مباحث شورا هیچ گاه اصولگرایی و اصلاح طلبی محور اختلافات و طیف بندی ها نبوده است.ما اعضای شورا همواره تلاش کردیم مشکلات مردم را برطرف کنیم.

اما قسمت دوم سوال شما که کلا وضعیت گفتمان اصولگرایی در شهر و کشور چطور است؛ اعتقاد من اینست که برخی ها صرفاً از این عنوان استفاده کرده اند.
یکی از بزرگان استان به من می گفت طیف زیادی از مدیران و بزرگان ما را باید با عنوان معامله گر و غیر معامله گر دسته بندی کرد نه اصو لگرا و غیراصولگرا، افرادی هستند که در جریان اصولگرا هستند اما نشان داده اند در مقاطع حساس اهل معامله هستند. درواقع نباید اصولگرایی بعنوان یک آیتمی باشد که از ان سوءاستفاده شود.
متاسفانه افرادی هستند که چارچوب های اصولگرایی را رعایت نمی کنندو شاید همین علت دلخوری مردم می شود که این گونه خطا های یک عده را به پای کل مجموعه جریان می نویسند وقتی می بینند که چارچوب ها رعایت نمی شود دلخور می شوند.

اعتقادم این ست که در انتخابات شورا افراد شرکت کننده باید درباره تخصص و برنامه های خودش صحبت بکند و بعد از اعتماد مردم به دنبال اجرایی کردن همان وعده ها و برنامه ها باشد.

*گفتید شورا تخصص محور هست اما شما معمولا به حوزه کارهای فرهنگی-اجتماعی و همچنین فعالیت های سیاسی و انتخاباتی علاقه نشان دادید. برخی پیش بینی می کنند برنامه هایی برای آینده داشته باشید بطور مثال برای مجلس برنامه ریزی کوتاه یا بلند مدت داشته باشید.

درباره انتخابات مجلس باید بگویم نه تنها اکنون بلکه از روز اول که وارد انتخابات شورا شدم تا این لحظه هیچ گاه برنامه ای برای مجلس نداشتم و در آینده هم قطعا نخواهم داشت واقعا به این حوزه علاقمند هم نیستم.

اما در بحث تخصص من کارشناس عمرانی فرمانداری رشت بودم و کارشناسی و کارشناسی ارشد من هم عمران است اینکه در زمینه عمرانی که تخصص من هست فعالیت داشتم یا نه باید بگویم بنده یک سال رئیس کمیسیون عمران شورای چهارم بودم عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ بودم و امسال هم دوباره عضو عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ شدم.

همیشه تلاش کردم از پروژه های عمرانی بازدید داشته باشم و با توجه به اینکه اخوی بنده مدیرکل دفترفنی استانداری هستند، از طریق ارتباطاتی که با مدیران عمرانی استان دارم از ظرفیت استانداری هم برای حل مشکلات عمرانی شهرداری استفاده کنم در واقع همواره سعی کردم نقش پررنگی داشته باشم، برای مثال در شورا سه نفر را بخواهیم بعنوان فعال ترین ها در حوزه عمرانی نام ببریم قطعا جزء دو سه نفر اول بوده ام.

اما این که در زمینه های مرتبط با حوزه فرهنگی-اجتماعی فعالیت می کنم دلیل بر این نیست که حوزه عمران را کنار گذاشته ام بلکه مباحث فرهنگی همیشه از دوران دانشجویی تاکنون از علایق بنده بوده است؛ چه در دوران دانشجویی که مسئول بسیج دانشگاه و در بسیج دانشجویی ناحیه و استان فعال بودم، همچنین در هیئت های مذهبی فعالیت داشتم لذا بر مبنای همین علاقمندی هایی که داشتم و به کمیسیون فرهنگی ورود کردم و تلاش کردم فعالیت هایی را انجام بدهم.
سال گذشته به دلیل اختلافات درون شورایی عضو کمیسیون فرهنگی نبودم در واقع یکی دو نفر از دوستان شورا تمایلی به حضور من نداشتند و علاقمند بودند یک فضای انحصاری در شهرداری داشته باشند و تلاش کردند که من در این فضاها نباشم در حالیکه من معتقدم در مباحثی همچون «روز رشت» من اگر عضو کمیسیون فرهنگی بودم قطعا جلوی آن را می گرفتم و نمی گذاشتم آن اتفاقات رخ بدهد.
اعتقاد من این است که اعضای کمیسیون فرهنگی باید در بحث اجرای برنامه های فرهنگی باید نقش فعال تری داشته باشند، یعنی ریز برنامه ها را باید مطلع باشند و الگوهایی را تعریف کنند که در قالب آن الگو ها این برنامه ها اجرا شود.

متاسفانه در جشن های روز رشت اتفاقاتی رخ داد که خوشایند نبود و خیلی از دوستان هم در آن اتفاقات آسیب دیدند.
در حوزه های عمرانی و فرهنگی با توجه علاقه ای که دارم و تلاش شخصی من بر این بوده که خودم را بروز کنم در این زمینه ها تلاش می کنم در یکسال آینده نقش فعال و موثر داشته باشم .

*بین «دوستانی» که در اتفاقات روز رشت آسیب دیدند آیا علیرضا قانع هم هست ؟ و اینکه آیا ارتباط شما هنوز مانند گذشته است؟

بله علیرضا قانع دوست خیلی خوب من است و ارتباط تنگاتنگی با وی داشته ام و دارم، اما در بحث اتفاقات روز رشت چندین عامل دست به دست هم دادند که منتهی به آن حاشیه ها شدند؛ نخست بحث بیماری فرزند آقای قانع بود که متاسفانه مدتی قبل فوت کردند و آقای قانع در تهران درگیر بیمارستان بودند، مسأله دوم این بود که یک سری از مدیران زیردستی ایشان در آن مقطع بدون هماهنگی با ایشان تغییر کردند و بدون اینکه ایشان نظر مثبت داشته باشد متاسفانه دو سه دیگر هم این اتفاق تکرار شد.
از سوی دیگر اعتمادی بود که ایشان به دو سه نفر برای برگزاری آن برنامه کرده بودند، از طرف دیگر موازی کاری که در آن برهه در حوزه فرهنگی ایجاد شده بود با ایجاد کارگروهی که به راه افتاده بود تا به موازات سازمان فرهنگی کار فرهنگی کند متاسفانه باید بگویم این موازی کاری هنوز هم هست و دلایلی هم دارد که باید در کمیسیون فرهنگی درباره این موضوع صحبت کنیم.

به نظر من در سال گذشته کمیسیون فرهنگی باید ورود می کرد و جلوی این کارها را می گرفت و متاسفانه این یکی از ضعف هایی بود که کمیسیون فرهنگی در سال گذشته داشت و نتیجه این شد که آقای قانع بیشترین آسیب را ببیند البته در دوستی ما هیچ خللی ایجاد نشده و ایشان همچنان یکی از بهترین دوستان من در شهرداری هستند.

*بنظر شما در سال پایانی شورا چه کسی رئیس کمیسیون فرهنگی شورا خواهد شد، باتوجه به اینکه چند نفر در کمیسیون به ریاست این کمیسیون علاقه دارند.

بنده شخصاً علاقمندم رییس کمیسیون فرهنگی باشم و برنامه هایی هم دارم اما با توجه به چینش کمیسیون احساس می کنم آقای موسوی روزان به احتمال رئیس خواهند شد، قطعا با توجه به اینکه در کمیسیون حضور دارم با تمام توان به هرکسی که رئیس کمیسیون باشد کمک می کنم.

*آقای شوقی شما در قضیه انتخاب شهردار به آقای ثابت قدم رأی دادید، در جریان استیضاح هم اظهار نظر تاثیر گذاری در شب قبل از استیضاح داشتید که گفتید احتمال دارد قانع بشوم و اینکه نظر و واکنش های مردم را دارم می بینم. سوالی که مطرح است این است که آیا هنوز به رأی گذشته اعتقاد دارید و حاضرید به ثابت قدم بعنوان شهردار رشت رأی بدهید؟ و از طرف دیگر اینکه فقط به دلیل موج اجتماعی مردمی و رسانه ای حاضر شدید ار استیضاح اعلام رضایت کنید؟
زمان استیضاح دو مصاحبه از من درج شد مصاحبه اول من متن آن را تغییر دادند و متاسفانه برداشت این شده بود که من گفته ام نظر مردم برای ما اهمیت ندارد و بعد از این بود که دیارمیرزا مصاحبه ای از من گرفت و در آن جا من اصلاح کردم و گفتم نظر مردم برای ما مهم است. البته این به این معنی نیست که اگر یک تخلف آشکار و محرزی را ببینیم صرفا به دلیل حمایت مردم نادیده بگیریم و بگذریم.
درباره بحث استیضاح هم شهردار محترم رشت هم در بحث عمرانی، هم در بحث های فرهنگی، زیباسازی و همچنین پروژه جمع آوری آب های سطحی و پروژه های بزرگ عملکرد خوبی دارد و کارهای خوبی انجام می دهد. انتقاداتی به عملکرد ایشان داریم که یکی از انتقادات بزرگ من که در حال حاضر دارم بحث اولویت بندی نحوه هزینه کرد است که اکنون شهردار رشت و شهرداران مناطق درحال اجرای آن هستند.
طبیعتاً شهرداری با محقق کردن بودجه خود فاصله دارد لذا باید پول محدود موجود با اولویت بندی بهتری هزینه شود، برای مثال وقتی حقوق پاکبان شهرداری پرداخت نشده اینکه شما یک جشن برگزار کنید یا فضای زیباسازی را تقویت کنید یا حتی یک پروژه عمرانی باشد، بنظر من اولویت آن پاکبان و نگهبان شهرداری است، ما باید بدانیم در زمان های مانند اول مهر و یا عید نوروز حقوق این عزیزان را بدهیم که برای زندگی خود دچار مشکل نباشند.
ما اولویت هایی را مشخص کرده ایم و در بعضی جاها فضا باز را گذاشتیم برای شهرداری و این باعث شده شهرداری به شکلی وارد شود و الوویت بندی هایی داشته باشد که به نظر اعضای شورا نزدیک نیست.

*آقای شهردار در نشست خبری اخیر خودشان(یکشنبه همزمان با جلسه شورا) گفتند که بخش زیادی از بدهی های شهرداری پرداخت شده و این روند تا پایان سال ادامه دارد.

ببینید در هفته گذشته تعدادی از معوقات را پرداخت کرده اند اما نگهبان های شهرداری رشت دو ماه از حقوق خود عقب هستند، این نیاز به هیچ اطاعالات خاصی ندارد هر خبرنگار یا شهروندی می تواند جلوی درب همه سازمان ها برود و از نگهبان ها بپرسند.
شهرداری بدهی های بسیاری دارد و ما در جریان هستیم که بخشی را پرداخت کرده اند اما مثلا نگهبان ها دوماه از حقوق شان عقب هستند وباید به این موضوعات هم رسیدگی شود.

نکته ای مرتبط با این مسأله در زمان استیضاح باید بگویم و آن این که یکی از مباحث مورد سوال ما در بحث استیضاح پرداخت حقوق پرسنل شهرداری بود که آقای شهردار یک نظام نامه پرداخت به شورا ارائه کردند و گفتند که بر مبنای این نظام نامه بدهی ها را پرداخت می کنند، تاریخ های مشخص در آن نظام نامه درج شده بود که حقوق هر سازمان یا مجموعه شهرداری در چه تاریخی پرداخت می شود تا در نهایت بدهی ها در این زمینه به صفر برسد در آن زمان این نظام نامه را به ما ارائه کردند اما آن نظام نامه اکنون در حال رعایت و اجرایی شدن نیست.

*درباره شما یک موضوعی مطرح می شود و آن اینکه فرهاد شوقی در عملکرد سه ساله اش « دوبار جام زهر نوشید» چرا که هم در شهرداری و هم برای ریاست شورا به مسعود کاظمی رأی نداد علیرغم دوستی نزدیکی که با او داشت و دارد.

در شورا مسأله ای هست که البته من را گاهی اذیت می کند اما متاسفانه حقیقتی است که در تمام شوراهای کشور وجود دارد و آن هم کارگروهی است چرا که شما بعضی مواقع بین خوب و خوب تر شما مجبوری بخاطر گروه «خوب» را انتخاب بکنی و اگر بخواهی انفرادی حرکت کنی محدودیت هایی در مسیر خدمت خواهی داشت البته نه همیشه بلکه فرد باید آزادگی خودش را داشته باشد که تلاش کردم همواره داشته باشم.

در زمان انتخاب شهردار و پیش از اینکه آقای ثابت قدم مطرح شود من با گزینه های زیادی شخصاً صحبت کردم که به دلایلی تا پیش از انتخابات انصراف دادند، آقای ثابت قدم و آقای اوسط مقدم که در آن زمان مطرح بودند هیچ کدام شان ایده آل من نبودند.
اما من با آقای ثابت قدم صحبت کرده بودم و ایشان در بحث مدیریت خودشان به من قول هایی دادند برای مثال ایشان در دفتر من دوبار به من قول دادند که عزل و نصب زیادی انجام ندهند در حالی که خیلی از دوستان من در آن برهه به من می گفتند آقای ثابت قدم این کار را خواهد کرد و در بعضی موضوعات هماهنگی بین اعضای شورا و شهرداری بوجود نخواهد آمد و یکسری اختلافات و تشنج ها زیاد خواهد شد
ولی احتمالا ایشان اتفاقاتی دید و نیاز دیدند این تحولات را داشته باشند البته از این انتخاب پشیمان نیستم و ایشان کارهای زیادی انجام دادند و کارنامه شان کارنامه بدی نیست برای این شهر و هر کس که عادل باشد و در شهر دوری بزند می تواند ببیند.
اما درباره مسعود کاظمی موضوع کاملا متفاوت بود، مسعود کاظمی را من و آقای کارگرنیا تصمیم گرفته بودیم بعنوان شهردار مطرح کنیم به جز گروه سه نفره ما دو طیف دیگر شورا هرکدام دنبال گزینه های خودشان بودند، یک گروه به دنبال اوسط مقدم و یک گروه هم درپی ثابت قدم برای شهرداری بودند؛ طیفی که به دنبال شهردار شدن آقای اوسط مقدم بودند از آن جا که احساس می کردند در این مسأله یک گروه بازنده خواهد بود به ما سه نفر ملحق شدند و به مسعود کاظمی رأی دادند اما از اول هم بنای چنین کاری را نداشتند و صرفاً برای اینکه بازنده نباشند به کاظمی رأی دادند.

پس از رد این مساله توسط فرمانداری و در رأی گیری مجدد که در آن من به مسعودکاظمی رأی ندادم آن طیفی که آمده بودند به سمت ما پیش از انتخابات حتی تا ۳۰ ثانیه پیش از رأی گیری به صورت قطعی گفتند ما به کاظمی رأی نمی دهیم.
درآن روز به آقای کاظمی چندین بار گفتم که شما رأی نداری و از خودت و ما هزینه نکن اما تصمیم داشت که تا آخرین راهی که شروع کرده برود و کاملا مطلع بود از این مسأله به همین علت با افراد دیگری که به قول داده بودند و زیر قول شان زده بودند تا آخرین این راه رفت در حالی که ما این هماهنگی را انجام داده بودیم و هیچ بحث جام زهر و خیانت نبود و صد در صد می دانست که رأی نمی آورد.

اما در باره بحث ریاست سال چهارم اتفاقاتی افتاد که نمی خواهم به آن بپردازم اما از اینکه مسعود کاظمی بعنوان رئیس انتخاب شد بسیار خوشحالم چرا که سابقه رفاقت من با مسعود کاظمی نسبت به بقیه اعضای شورا بیشتر است، در فرمانداری همکار بودیم و عملکرد ایشان را در فرمانداری دیده ام فردی توانمند و قوی است و قطعا می دانم امسال بهترین سال شورا در بحث عملکردی خواهد بود چون ایشان مدیریت خوبی خواهند داشت.

قطعا مسعود از من دلخوری نخواهد داشت از این که به او رأی ندادم چون در روز انتخابات به او گفتم که من بخاطر تعهداتی که دارم و فضای گروهی که خواه ناخواه در آن قرار داریم نمی توانم تعهد خودم را نادیده بگیرم. در شورای چهارم از این دست اتفاقات دفعات مکرر رخ داده و افراد در دقیقه ۹۰ تیم خودشان را عوض کرده اند اما من چنین روحیه ای ندارم که حرفی بزنم و پایبند به حرفم نباشم و اگر حرفی بزنم پای آن هستم.
حقیقتاً نمی خواستم برچسب «چرخیدن» به من هم بخورد و به مسعود هم گفتم که من اهل این نیستم که دقیقه ۹۰ زیر حرفم بزنم، علیرغم اینکه می دانم اصلح و توانمند است و مطمئنم در این عرصه موفق خواهد بود همانطور که در این چند روز هم توانسته قدم هایی داشته باشد.

*یکی از مباحثی که همواره درباره شما مطرح می شود بحث ارتباط شما با آقای عظمتی است تا حدی که در انتخابات برای ثبت نام با ایشان به فرمانداری رفتید و در انتخابات هم از ایشان حمایت کردید، حتی در دور دوم علیرغم اینکه ایشان کاندیدای نهایی اصولگرایان نبودند و در مجموع رابطه شما با ایشان چگونه است که در تقسیم بندی ها شما را در طیف ایشان قرار می دهند.

بنده در دور اول انتخابات مجلس گذشته هم به آقای آقازاده و هم به آقای عظمتی به یک میزان و با همه توان کمک کردم، اما در دور دوم فقط به آقای آقازاده کمک کردم و حتی یکبار هم ستاد آقای عظمتی نرفتم، در مجموع به آقای آقازاده نزدیکی بسیار بیشتری نسبت به آقای عظمتی دارم.

*فرهاد شوقی سال ۹۵ با فرهاد شوقی ۹۲ چه تفاوتی دارد و نوع نگاه و انتظارش از شورا چه بود و اکنون چگونه است؟

زمانی که وارد شورا شدم ۲۷ ساله و جوان ترین عضو شوراهای کلانشهر های کشور بودم، در این سه سال قطعا تجربیات بسیاری بدست آوردم و تلاش می کنم از تجربیات شهرهای دیگر استفاده بکنم.
از طرف دیگر از آنجاکه بسیار علاقمند به یادگیری هستم، در طی این سه سال به طور همزمان با فعالیت های شورای در فضای دانشگاه هم مشغول به یادگیری و تحصیل بودم که مصادف شد با اواخر دوران کارشناسی ارشد و اکنون که دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد مرکز رشت هستم همچنان این روند ادامه دارد.

از حیث تجربه هم قطعا در زمینه های مختلف تجربه کسب کردم و اعتقاد دارم که برای این شهر کارهای بسیاری می توان انجام داد و اکنون می دانم که در فضای شورا باید تیم هایی داشته باشی که تخصص داشته باشند ، همفکر باشند و دغدغه های مشترک داشته باشند تا بجای درگیری های پی در پی به فکر حل مشکلات باشند.
به شخصه در این سه سال تلاش کردم مفید باشم مثلا در بحث نوشتن طرح فکر می کنم جزء سه نفر اول باشم و صرفا به اینکه لایحه های شهرداری را بررسی کنیم که کدام خوب است یا بد است نبوده و تلاش کردم خودم هم ایده و طرح داشته باشم و این را ارائه بدهم.

*به نظر شما نهاد شورا بعنوان یک نهاد مردمی و عمومی چه پتانسیل مغفول مانده ای دارد؟ چه کاری هست که می تواند انجام بدهد اما نمی دهد یا رسیدگی نمی شود.
ببینید شهر رشت یکسری اولویت هایی مثل رودخانه هاو تالاب داشت، خوشبختانه برای همه این ها فکر، برنامه و بصورت کارشناسی کار شده و بودجه دیده شده که برای نمونه فعالیت های شهرداری در جهت نجات و احیاء رودخانه ها اکنون شروع شده است.بخش گسترده ای از حاشیه های رودخانه ها به همت اعضای شورا، شهردار و مدیران شهرداری تبدیل به پارک شده است و این نشان می دهد کار در شهر کارهایی برای دراز مدت و حل ریشه ای معضلات در حال انجام است.
بحث رودخانه ها به اعتبارات ملی نیاز دارد و شهرداری به تنها قادر به حل این معضل نیست و یا تسویه خانه شیرابه سراوان و یا تالاب عینک، برای همه این مباحث طرح ایده هست اما مشکل اول شهرداری منابع مالی است.

در سالی که ما وارد شورا شدیم بودجه شهرداری عددی نزدیک به ۲۵۰ میلیارد بود اما که امسال کمی کمتر از ۸۸۰ میلیارد رسیده و این نشان می دهد شهرداری رشد درآمد و بودجه داشته اما بازهم با این بودجه های مالی نمی تواند یک چنین پروزه های در سطح ملی را اجرا کند.

در یک مثال ساده اگر بگویم شهرداری رشت مانند پدر خانواده ای است که دو فرزند دانشجوی دانشگاه آزاد، یک فرزند دم بخت و یک فرزند در جستجوی کار دارد که به سرمایه ای برای شروع نیاز دارد و این پدر خانواده هم ۱ میلیون تومان در ماه بیشتر در آمد ندارد، این پدر خانواده الان چطور بخواهد اولویت بندی کند که به کدام خرج و مشکل اول برسد، این واقعا کار سختی است مانند شهرداری رشت که بودجه محدودی دارد و خرج های سنگین بسیاری دارد به همین دلیل نیاز به زمان است و شاید نتواند در یکسال پروژه های کلان را شروع کند و به نتیجه برساند.

در بحث رودخانه ها کارهای خوبی درحال انجام است، دولت هم یک بودجه ای تخصیص داده است که بین ۶-۷ سازمان تقسیم شد که البته کار درستی نبود. وقتی پولی که همه اش یکجا هم نمی تواند مشکل را برطرف کند تقسیم می شود قطعا تاثیر کمتری خواهد داشت، البته هر سازمانی که بودجه در این زمینه گرفته است به اندازه همان بودجه کار انجام می دهد، اما این پول کم مشکلی را برطرف نمی کند.
شهرداری رشت در بحث آزاد سازی بستر حاشیه رودخانه ها با اولویتی که شورا تعریف کرده پرقدرت مشغول به کار است، خیلی دوست داشتیم معضل رودخانه ها در این چهارسال شورا انجام بشود اما متاسفانه نشد.
زمانی که سه سال قبل کاندیدای شورا بودیم یکی از معضلات مردم رشت آب گرفتگی خیابان ها بود و این تقریبا در سه سال گذشته انجام و لوله گذاری شده و امسال هم انجام می شود، یکی از کارهای بزرگی که در کارنامه شورای چهارم و مدیریت شهری رشت می توان عنوان کرد این پروژه است.


photo_2016-10-04_17-12-19-768x432
*بزرگترین پروژه ی شهردار رشت «پیاده راه فرهنگی» شهر رشت است، پروژه ای که شاید در ایام انتخابات خیلی باید به مردم در باره این پروژه پاسخ بدهید؛ از یک طرف یکی از اعضای شورا به این پروژه لقب پیاده راه «فرنگی» داده اند بجای پیاده راه «فرهنگی». شما بعنوان بعنوان فردی که در مباحث فرهنگی هستید و از سوی دیگر متخصص در زمینه عمرانی هستید چه نظری درباره این پروژه دارید؟

سوال شما دو بخش داشت که ابتدا به بخش فرهنگی آن پاسخ می دهم در بحث فرهنگی پیاده راه شهرداری رشت اینکه می گویند پیاده راه «فرنگی» من قبول ندارم و این پیاده راه کاملا «فرهنگی» است چرا که در این پیاده راه کارهای فرهنگی بسیار عالی هم انجام شده است، کنگره ۸۰۰۰ شهید استان و جشن های مذهبی و دینی بسیار بزرگ و عالی انجام شده است.

در واقع با ایجاد پیاده راه یک ظرفیت فرهنگی به شهر اضافه شده که فرهنگی-مذهبی هم می تواند باشد و فقط آن فرهنگ که وصلش کرده اند به فرنگی نیست و این عملکرد ما بعنوان اعضای کمیسیون فرهنگی، اعضای شورا، مدیران شهرداری و مسئولان فرهنگی شهر بستگی دارد چرا که این ظرفیت برای همه دستگاه ها موجود است تا از این فضا استفاده کنند.
در هفته دفاع مقدس فیلم های مرتبط با دفاع مقدس در این پیاده راه اکران شد، برای مثال فیلم «ایستاده در غبار» که من درباره این فیلم در صحن شورا هم صحبت کردم که این فیلم در ماه مبارک رمضان تنها ۵ روز که یک روزش هم روز قدس بود در سینماهای رشت اکران شد آن هم فیلمی که بیشترین جوایز از جشنواره فیلم فجر گرفته است.
می گویند بلیط فروشی مناسب نبوده خب چه انتظاری دارید یک چنین فیلمی که بیشر مورد علاقه طیف مذهبی جامعه است و در ماه مبارک رمضان اکثراً طیف متدین و مذهبی شهر در مساجد هستند نباید انتظار بیشتر از این داشت، خب این فیلم در پیاده راه فرهنگی دوبار اکران شد و این کارهای ارزشمندی است که در پیاده راه فرهنگی انجام شده است، درواقع مانند چاقویی ست که هم برای جراحی و درمان استفاده می شود هم برای قتل چه بهتر که ما به اَحسن وجه از این ظرفیت استفاده کنیم.
به نظر من باید برای پیاده راه فرهنگی هم برنامه داشت اینکه برنامه نداشته باشیم یا برنامه بد بگذاریم خب منجر به اتفاقات خوبی نمی شود اما می توان با برگزاری برنامه های خوب برای مردم خوراک فکری مفید ایجاد کرد.

از سوی دیگر یک ظرفیت گردشگری به شهر رشت اضافه شده و می تواند در بحث توریسم رشت بسیار تاثیرگذار باشد قبول داریم که اجرای پروژه تا حدی موجب متضرر شدن مغازه دارهای این منطقه شده و ما شرمنده آن ها هستیم اما در دراز مدت ان شاء الله تبدیل به یک ظرفیت گردشگری فوق العاده برای رشت خواهد شد، اگر بتوانیم همه برنامه هارا از جمله: خرید کاروانسراهای بازار قدیمی شهر رشت و تبدیل شدن آن ها به رستوران و هتل اجرایی کنیم و پیاده راه را به حرم خواهر امام رشت متصل کنیم اتفاق خوبی خواهد بود. این ها پروژه هایی است که آقای ثابت قدم در نظر دارد و حامیانی در این شهر دارد که فکر می کنم می تواند این پروژه ها را ان شاءالله انجام دهد.

در بحث عمرانی هم اعتقاد دارم که پیاده راه فرهنگی می توانست خیلی بهتر باشد و در واقع بسیار با عجله اجرا شد. در حالی که می توانستند از مصالح با کیفیت بهتری استفاده کنند. به هرحال یک نماد برای شهر رشت ساختیم که نماد این شهر خواهد بود و هر مسافری که وارد شهر رشت می شود را دعوت می کنیم که بیاید و این پیاده راه را ببیند ای کاش می توانست از سنگ بجای کفپوش های بتنی استفاده شود و فضای سبز بیشتری داشته باشد و اِلِمان های موجود رنگبندی بهتری داشته باشند.
الان اگر بخواهیم در پیاده راه قدم بزنیم خیلی از کفپوش ها شکسته یا کنده یا شل شده است و یا برای مثال آبنمایی که برای آن هزینه بسیاری شده است اصلا معلوم نیست چرا اکنون این آبنما فعال نیست، گفته می شود که آب را در خودش نگه نمی دارد یعنی کار فنی و تخصصی لازم و درست انجام نشده اما فرصت اصلاح و بهبود هست.

البته دست ما بسته نیست و می توانیم اصلاحاتی را انجام بدیم و همه می دانیم پیاده راه علم الهدی را که خیلی زیباتر از پیاده راه فرهنگی انجام شد همین آقای دکتر قابت قدم انجام دادند.
از سوی دیگر اجرای چنین پروژه هایی مشکلات زیادی دارد و قطعا در زمان اجرا با مقاومت های زیادی مواجه می شود و شاید مجبور شدند سرعت کار را بالا ببرند تا پیش از آن که مقاومت ها موجب توقف کار شود پروژه را به پایان برسانند.

* پدر همسر شما فرد شناخته شده ای هستند و این شاید گاهی موجب حاضیه شود، ایشان چه میزان تاکنون روی شما و تصمیمات شما تاثیر گذار بوده اند؟حتی زمانی شایعه ای مبنی بر تغییر حوزه انتخابیه شما در انتخابات آینده شورا به توصیه ایشان مطرح شد، آیا ایشان چنین تاثیری در تصمیمات شما دارند؟
پدرهمسر بنده یک تولید کننده بزرگ استان و کشور هستند تا اندازه ای که خودشان و خانواده شان در مجموع بیش از ۲۰۰۰ نیروی کار دارند و درصد بالایی از جوجه یک روزه کشور را تولید می کنند یعنی فردی هستند که برای کشور دغدغه تولید دارند.
از طرفی مجموعه بزرگی تحت مدیریت ایشان است و شاید بشود گفت از مدیران استان هم برای کار خودش بیشتر وقت می گذارد، حتی در زمانی که کسالت داشتند و تجویز دکتر برای ایشان عمل و استراحت بود نه تنها درآن برهه از زمان استراحت و عمل هم نکرد بلکه روزی ۸-۹ ساعت کار خودش را انجام میداد و اکنون تقریبا از ۷ صبح تا ۱۱ شب درگیر کار خودشان هستند. به دلیل مشغله های خیلی زیادی که دارند اصلا وقت نمی کنند که باهم در زمینه های شهری و شورایی صحبت داشته باشیم چرا که من هم به دلیل مشغله هایی که برای یک عضو شورا هست وقت زیادی ندارم و تا کنون خیلی موقعیت نشده که فضای مشترکی داشته باشیم و صحبت کنیم.
البته اگر تعطیلانی باشد و فضایی باشد که در کنار هم باشیم من تلاش می کنم از ایشان مشورت بگیرم.
اما در حوزه فعالیت های سیاسی ایشان از ابتدا مخالف حضور من در فضای سیاسی بودند و همچنان هستند، چه برای شورا و چه برای مجلس؛ درباره مجلس که صد در صد محالف هستند درباره شورا هم که دوره قبل در زمانی که کاندیدا بودم هم مخالف بودند.درباره مساله انتخابات مجلس که فرمودید حقیقت امر به دلیل نوع کار مجلس که خارج از استان است برای من سخت است که از شهر رشت و استان گیلان دور باشم.

*در پایان برخی کلمات و اسامی هست که بنده عرض می کنم و شما کوتاه در باره آن ها نظر خود را بگویید.

– حاشیه های انتخابات ۹۲
خیلی زیاد بود و شاید یکی از دلایل خاطرات بدی است که نسبت به انتخابات ها دارم، هنوز وقتی یاد انتخابات شورا می افتم قلبم درد میگیرد و حس بدی به من دست می دهد.البته من به شخصه درگیر حاشیه ها نبودم و مخالف ودشمنی نداشتم و خداروشکر حرمت خون پدر ما را نگه داشتند و شاید کمی بخاطر جوانی به ما رحم کردند و البته در فضای رسانه ای هم خبرنگارها همواره به ما لطف داشتند.

– جریان اصولگرایی
اعتقاد دارم جریان های سیاسی باید یک بازخوانی مجدد بشوند، همچنین معتقدم خیلی هایی که ادعای اصولگرایی دارند چارچوب های آن را رعایت نمی کنند و این موجب زاویه گرفتن ذهنیت مردم نسبت به جریان می شود.باید یکسری آیتم هایی را در نظر گرفت و نظارت داشت نه اینکه هر فردی بیاید و بگوید اصولگرا است. اصولکرا بودن و اصوگلرا ماندن خیلی سخت است.

– سید ولی ا… عظمتی
فرمانداری که عملکرد بسیار خوبی داشت و اعتقاد دارم انسان محکمی است و در تصمیم گیری هاش قاطعیت دارد.

– سید علی آقازاده
فردی متدین، مومن و مظلوم، کسی که عملکرد بسیار خوبی در دوران نمایندگی مجلس خودش داشت و به دلیل مظلومیتش نتوانست عملکرد خود را به اطلاع مردم برساند شاید ضعفی در تیم ایشان برای اطلاع رسانی هم بود.
برای مثال آقای آقازاده جلسه خصوصی با رئیس جمهور وقت داشتند و برای راه آهن گیلان اعتبار گرفتند.در آن برهه از زمان تنها نماینده ای بود چنین کاری را توانست انجام بدهد، به این دلایل در انتخابات کنار ایشان ماندم و معتقدم یک الگوی خیلی خوب می توانند برای ما باشند.

– مسعود کاظمی
دوست خوب و صمیمی، متخصص و مدیر

– محمدحسین کارگرنیا

یک هم تیمی خوب، مومن و انقلابی، اهل معامله هم نیست.

– محمود باقری خطبانی
– آزاده است در بیان ، انتقاداتی در نحوه انتقاد ایشان به شهردار من به ایشان دارم. البته این میزان صراحت را بر مبنای آزادگی این سبک از انتقاد را دارند اما انتقاد باید سازنده و تاثیر گذار باشد، اینکه ایشان به حجمی از انتقادات برسد که موجب بشود هیچ عضو دیکری نتواند اظهار نظر کند خیلی بد است.
کلا دو قطبی موافق و مخالف شهردار را از اساس قبول ندارم چراکه یک فرد می تواند موافق و منتقد شهردار باشد و همه کسانی که انتقاد می کنند باج گیر نیستند. بعضی ها انتقاد می کنند اما هیچ گونه مطالبه ای هم از شهردار ندارند.

– رضا رسولی
متخصص در بحث ترافیک و یک عضو شورای بسیار فعال آرزو دارم در سال ۹۵ ازدواج کند.

– امیرحسین علوی
دوست خوب

– سید محمد علی ثابت قدم
شهردار فعال

– علیرضا قانع
دوست خوب و صمیمی ، متخصص در امور فرهنگی، هزینه شخصیتی هم برای آقای قانع انجام می دهم.
– روز رشت
اینکه در روز رشت برای رشت یک برنامه فرهنگ داشته باشیم خوب است.ولی اعتقاد دارم که باید با برنامه باشد. ولی اتفاقاتی که در سال گذشته افتاد بسیار بد بود. اعتقاد دارم برنامه هایی باید در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار شود که قابلیت پخش در صداوسیما را داشته باشد بالاخره صدا و سیما یکسری ملاک هایی دارد که این ها را باید در انظار عمومی رعایت کنیم.

شعاع مشرق

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.