شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • زباله های نذری ایام محرم در سیاهکل جمع آوری شد + گزارش تصویری
    24 مهر 1395 - 22:22
    شناسه : 21741
    0

    امسال برای نخستین بار با مشارکت ایستگاه صلواتی حضرت علی اکبر(ع)، گروه باسیاهکل و موسسه گردشگری تی تی دیلم، جمع آوری زباله و ظروف یکبار مصرف در سطح شهر در ماه محرم و مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا انجام شد. به گزارش «بامردم»، باز ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری برای […]

    پ
    پ

    امسال برای نخستین بار با مشارکت ایستگاه صلواتی حضرت علی اکبر(ع)، گروه باسیاهکل و موسسه گردشگری تی تی دیلم، جمع آوری زباله و ظروف یکبار مصرف در سطح شهر در ماه محرم و مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا انجام شد.

    به گزارش «بامردم»، باز ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) فرا رسید. این ایام در همه مردم حال و هوایی متفاوت و معنوی ایجاد می کند.

    به لحاظ حضور همگانی و عمومی مردم در مراسم عزاداری و گستردگی و عظمت این حرکت مردمی و حضور خودجوش همه ی اقشار، باید نکات خاصی مورد توجّه قرار گیرند، تا علاوه بر حفظ خلوص و معنویت مراسم، بر شکوه و ابهت آن نیز افزوده شود. چرا که گاهی در مراسم عزاداری هیئتها و دسته های سوگوار، مسائلی مورد غفلت قرار می گیرند و در نتیجه آن سوء تعبیرهایی به وجود می آید.

    مثل عادت ناخوشایندمان به ریختن زباله که مختص به دهه محرم یا مناسبت های دیگر نیست و در هر مجال دیگری نیز بروز و نمود پیدا می‌کند؛ مثل گردش‌های نوروزی و به شکل ویژه تر، در روز طبیعت؛ عادتی که بسیار برایمان عادی است و به همین دلیل، هر جا بیشتر تردد می‌کنیم، بیشتر نشانه های زشتش را می‌توان دید.

    پر واضح است که این روزها، استقبال زیادمان از حضور در مراسم عزاداری نیز مشمول تعریف فوق می‌شود و رهاسازی زباله در معابر و خیابان ها به اوج می‌رسد؛ اتفاقی که توزیع حجم فراوان غذاها و نوشیدنی های نذری در این دهه بر شدتش می‌افزاید و به خلق صحنه های نامطلوبی منجر می‌شود.

    صحنه هایی که مترادف با افزودن زحمت رفتگران و مأموران جمع آوری و دفع زباله است و گاه زدودن آن از چهره شهر به زمان نیاز دارد، چون آمارها حکایت از دو برابر شدن حجم زباله های شهری در این روزها دارد؛ حال آنکه توان شهرداری ها برای گردآوری زباله و زباله روبی از خیابان ها و معابر، محدود و البته ثابت است.

    امسال برای نخستین بار با مشارکت ایستگاه صلواتی حضرت علی اکبر(ع)، گروه باسیاهکل و موسسه گردشگری تی تی دیلم، جمع آوری زباله و ظروف یکبار مصرف در سطح شهر در ماه محرم و مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا انجام شد.

    این برنامه با هدف جلوگیری از آسیب های زیست محیطی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه مبنی بر نریختن زباله در سطح شهر ایجاد شده است.

    البته ناگفته نماند انجام این کار از سویی اقدامی مناسب برای مقابله با آلوده کردن محیط زیست می باشد و همچنین با رعایت اصول بهداشتی و نریختن زباله به خیابان ها، عزاداران می توانند از خدشه دار شدن وجهه فرهنگ عاشورایی توسط دشمن جلوگیری کنند.
    باید به این نکته توجه ویژه شود در صورتی که اگر مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی همچنان ادامه داشته باشد و مردم و دولت برای جایگزینی این مواد اقدامی نکنند سال های آینده مشکلات و معضلات شدید زیست محیطی گریبانگیرمان خواهد شد که رفع آن به این راحتی ها نخواهد بود./در سیاهکل

    گزارش تصویری

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.