×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

در یک نظرسنجی در توئیتر که پرسیده شده بود آیا در محل کار خود دروغ میگویند یا خیر، پاسخ ۷۰ درصد از شرکت کنندگان بله بود. جای تعجب است که ۳۰ درصد پاسخ منفی داده اند. یعنی هرگز دروغ نگفته اند؟!

به گزارش «بامردم»، حقیقت این است که همه ما دروغ میگوییم. برخی از دروغ ها بیشتر خوب هستند تا بد. مثلاً زمانی که میگویید: “چقدر مدل موی جدیدت بهت میاد!” در حقیقت یک دروغ خوب گفته اید. میزان تخریبی که دروغ خوب دارد ممکن است به اندازه شنیدن حقیقت تلخ باشد. اما آیا کسی واقعا دوست دارد بشنود که مدل موی جدیدش افتضاح است؟ احتمالاً نه.
نوع دیگر دروغ که هرگز نباید اتفاق بیفتد و ما از شرایط آن کاملا مطمئنیم. به عنوان مثال از نظر مردم آمریکا کل مبارزات انتخابی ریاست جمهوری، در مورد این است که کدامشان بیشتر دروغ گفته اند. مردم دیگر اعتماد زیادی به هیچکدامشان ندارند، اما کاندیدی که کمتر دروغ گفته است، کمتر مخرب بوده است و به نظر میرسد شخص راستگوتر برده باشد. پس با وجود این همه دروغ، شما چگونه زمانی که به شما راست بگویند متوجه میشوید؟ کارشناسان تأیید کرده اند که نشانه هایی در کلام و رفتار افراد دروغگو است که با آگاهی از آنها میتوانید افراد دروغگوی اطراف خود را تشخیص دهید. با هم نگاهی میاندازیم به ۵ مورد از واضح ترین آنها.
هنگامی که آنها بطور لفظی از حقیقت صحبت میکنند، آنها در حال دروغ گفتن هستند.
به عبارت دیگر، وقتی کسی میگوید “ببخشید که اظهارات من شما را رنجیده خاطر کرد”، آنها در واقع شرمنده نیستند. آنها از این ناراحتند که اظهاراتشان شما را آزار داده است نه اینکه خودشان باعث آزار شما شده اند. تفاوتی در این دو وجود دارد.
هنگامی که از کلمات بسیاری استفاده میکنند
تحقیقات نشان داده است که افرادی که دروغ میگویند برای بیان منظور اغلب ساده خودشان ۱۰ برابر بیشتر از کلمات استفاده میکنند. آنها در صحبت کردن به هیچ وجه وسواس نشان نمیدهند.
شبه انکار
آنها به سوالات به طور مستقیم پاسخ نمیدهند، بلکه تصور میکنند که در حال پاسخ دادند. مثلاً اگر از یک فرد دروغگو بپرسید که “تو اون گلدون را شکوندی؟” ممکن است اینجوری پاسخ دهد: “اصن به قیافه من میخوره این کارو انجام بدم؟” “من شبیه آدماییم که دوست دارن گلدون بشکونن؟” در صورتی که میتوانند خیلی راحت پاسخ دهند “نه”
زمینه سازی، تکذیب، اصلاح
شما این اصطلاحات را به خوبی میشناسید. آنها از عبارات آزاردهنده ای مانند: “تا اونجا که من میدونم..” یا “اطلاعاتی که من ازش دارم..” و یا “باورت نمیشه اگه بگم..” همه این جمله ها زمینه سازی و کسب فرصت برای ساخت ادامه داستان غیرواقعی است.
نرم کردن
این یک مورد خیلی شایع است. زمانی که مردم نمیخواهند حقیقت را بگویند آنها تلاش میکنند تا از کلماتی برای نرم کردن اصل ماجرا کمک بگیرند. پس ترجیح میدهند از اصطلاحی مانند “تو این قضیه گولش زدن” یا “فلان شخص او را به اشتباه انداخته” و یا “به اشتباه اینکار را انجام داده است” برای نرم کردن واقعیت استفاده میکنند.
در حالی که غیرممکن است مردم همیشه راستگو باشند، اما زمان هایی وجود دارد که دروغ گفتن کاملاً نامناسب و غیر قابل قبول است. مثلاً ممکن است که دروغ شما در محل کار باعث اخراج شخصی شود و یا اثرات بدی در روابط چند نفر دیگر داشته باشد. تلاش کنید که تا حد ممکن از عادت دروغگویی و اشخاص دروغگو به دور باشید و اگر مجبور بودید تنها زمانی دروغ بگویید که بدانید دروغ شما به آن شخص و دیگران آسیبی نمیزند.
۲۴آنلاین

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.