×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

1_دکتر محمدباقر نوبخت

در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۵ که با عنوان «اقتصادی مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تشریح بخشی از برنامه‌های دولت برای تحقق این مهم پرداخت.

به گزارش «با مردم»، وی البته در بخشی از اظهارات خود نسبت به برخی انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت، شرایط سخت موجود و تلاش انجام شده در این رابطه را مورد اشاره قرار داد و گفت که، مگر باد رشد اقتصادی را بالا و تورم را پایین آورده است؟

در حالی چند سالی از طرح موضوع «اقتصاد مقاومتی» توسط مقام معظم رهبری در اقتصاد کشور می‌گذرد و سیاست‌های مربوط به آن تدوین و ابلاغ شده که، عملکرد درخور توجهی از سوی سازمان‌ها برای اجرای آن وجود نداشته و به اعتقاد مسئولان و کارشناسان، اقتصاد مقاومتی به طور کامل عملیاتی نشده، آن‌هم با توجه به اقتصادی که سال‌ها درگیر تحریم و محدودیت‌های خاص آن بوده است. این در حالی است که مقام معظم رهبری در آستانه سال ۱۳۹۵، نام این سال را نیز اقتصادی اعلام کرده و با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی، سال جاری را اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند.

دولت که در اجرای اقتصاد مقاومتی از مهمترین قوا به شمار می‌رود، دوشنبه، نهم فروردین، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سال جاری را تشکیل داد و در این راستا مصوباتی نیز داشت.

دکتر «محمدباقر نوبخت»، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو رسانه ملی، در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

**اجرای ۴۸ پروژه برای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵

نوبخت تاکید کرد که قطع وابستگی به نفت، اصلاح نظام مالیاتی، تولید منطبق با استاندارد و همچنین صرفه‌جویی، از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به تعریف ۲۴۰ پروژه در دولت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: بر این اساس حدود ۴۸ پروژه برای سال جاری تعریف شده و عملیاتی خواهد شد. پروژه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، نفت و صنعت و معدن اجرایی خواهد شد.

به گفته نوبخت، در اجرای اقتصاد مقاومتی، اهمیت اقتصاد دانش بنیان در کنار سرمایه‌گذاری مورد توجه است و در این راستا در سال جاری یک درصد از تولید ناخالص داخلی به اقتصاد دانش بنیان و تحقیقات آن اختصاص خواهد داشت.

**۵۰۰۰ واحد تولیدی به گردش درمی‌آید

وی همچنین از مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در رابطه با فعال‌سازی تدریجی واحدهای تولیدی نیمه فعال یا غیرفعال خبر داد و افزود: در حال حاضر جدای از شهرک‌های صنعتی، حدود ۳۶ هزار واحد تولیدی وجود دارد که ۷۰۰۰ واحد در طول سال‌های گذشته به حالت نیمه فعال یا غیرفعال درآمده‌اند، که در این حالت حدود ۱۳۰ هزار فرصت شغلی از دست رفته است. اما دولت تصمیم دارد با اطلاعاتی که از آنها در تک تک استان‌های کشور در اختیار دارد، به چرخه تولید برگرداند.

آن‌طور که سخنگوی دولت اعلام کرد، با مصوبه ستاد اقتصادی دولت، در نیمه نخست سال جاری حدود ۵۰۰۰ واحد از ۷۰۰۰ واحد تولیدی راکد، با تامین مالی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت فعال خواهند شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این را هم گفت که دولت، برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه که باید برای آن سالانه حدود ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود، ضمن راه‌اندازی واحدهای تولیدی، از تحلیل شغل‌های موجود در این واحدها نیز ممانعت کند که این مهم نیز با تامین سرمایه در گردش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

** شرایط سخت است و اقدامات چندان به چشم نمی‌آید

نوبخت در ادامه از شرایط سخت موجود و تنگناهای مالی که دولت با آن مواجه است سخن گفت و در پاسخ به برخی انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت این گونه توضیح داد که دولت در شرایط سختی اداره کشور را بر عهده گرفت و با آنچه موجود بود توانست اقتصاد را از رشد حدود منفی شش درصدی، خارج و به سمت مثبت سوق دهد. اما آن‌قدر مشکلات زیاد است که این اقدامات به چشم نمی‌آید.

وی ادامه داد: توانستیم در کنار افزایش رشد اقتصادی که در سال ۱۳۹۳ حدود سه درصد مثبت و در سال گذشته حدود یک تا ۱٫۵ درصد بود، تورم ۴۰ درصدی را به حدود ۱۱ درصد کاهش دهیم. مجموع بهبود ایجاد شده در شاخص‌های اقتصادی به سختی ایجاد شده و باد، رشد اقتصادی را بالا نبرده و تورم را افزایش نداده است؛ آن‌هم در زمانی که دولت کشور را به جای درآمد ۱۲۰ میلیارد دلاری با ۲۰ میلیارد دلار اداره می‌کند.

** کشاورزی، موفق‌ترین بخش در اقتصاد مقاومتی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادمه به موفق‌ترین حوزه‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت که عملکردها نشان می‌دهد، وزارت کشاورزی توانسته در این رابطه عملکرد موفق‌تری نسبت به سایرین داشته باشد. به‌طوری که توانسته رشد منفی را در دو سال گذشته جبران و به رشد مثبت دست پیدا کند و تولید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک حدود ۶۹ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال گذشته رشد در خدمات بین صفر تا یک درصد و در صنعت با وجود حمایت‌های انجام شده، منفی بوده است و نیازمند کار بیشتری است.

** اینکه می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد، درست نیست

سخنگوی دولت همچنین گفت: دولت درباره‌ی اقتصاد مقاومتی به مفهوم یکسانی رسیده است. اینکه می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد، درست نیست. مفهوم اقتصاد مقاومتی برای ما دولتی‌ها یکسان است و حتما باید در مجموعه ما اجماع نظری در این رابطه وجود داشته باشد. ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا از همه‌ی ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کنیم و با تولیدات باکیفیت و بااستاندارد، صادرات خوبی داشته باشیم.

ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.