×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

%d8%b3%db%8c%d8%af%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82%d8%b9%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%84%d9%87%d8%af%db%8c

اخیرا مراسم کوروش در شیراز برگزار شد که حواشی زیادی داشت.اما تمام ماجرا و انتقادات به برگزاری جشن کوروش و حواشی پیش‌آمده در آن محدود نشده است و برخی از پیوند دادن رابطه دینداری و کوروش دوستی انتقاد کردند که از جمله آنها آیت الله سید محمد صادق علم الهدی٬ کاندیدای مجلس خبرگان در گیلان است.

به گزارش «بامردم»، سید محمد صادق علم الهدی٬ پیش از تحسین یا محکوم کردن موضوعات، به بررسی ابعاد آن می‌پردازد و با صراحت به بیان دیدگاه و البته انتقادات خود می‌پردازد. چند روزی است که برخی افراد به تقبیح برگزاری مراسم کوروش در فارس می‌پردازند که البته ناگفته نماند شعارها و رفتارها در آن مورد قبول نبود، اما این استاد حوزه و دانشگاه نقدی از زاویه دیگر به برگزاری این مراسم دارد.

او نوشته است:«متاسفم که گاهی شاهد سخنان و نوشته‌جات و فیلم‌هایی هستم که ظاهرا برای دفاع از مذهب، کوروش و تمدن و منشور او را به چالش می‌کشند و مفاخر تاریخی یک ملت را مورد تحقیر قرار می‌دهند. ظاهرا برخی گمان می‌کنند ایجاد تردید و خدشه درباره فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران باستان، به تقویت بنیان‌های مذهبی در جامعه خواهد انجامید، غافل از آنکه ایجاد تقابل بین دینداری و وطن‌دوستی، هم خلاف واقع است و هم می‌تواند برای دین بسیار خطرناک باشد؛ چرا که موجب می‌شود حس قوی عشق به میهن که بخش لاینفک فرهنگ هر ملتی است، به ابزاری قدرتمند در دست مخالفان دین برای تحریک احساسات ضد دینی تبدیل شود.

واقعیتش این است که ما هیچ مشکلی با کوروش و تمدن او نداریم… اساسا چه منافاتی بین عرق دینی و عرق ملی می‌تواند باشد وقتی می‌بینم احادیثی از قبیل «حب الوطن من الإیمان» یا «من إیمان الرجل حبه لقومه‏» (سفینه البحار، ج۸، ص۵۲۵) در کتب دینی ما نقل شده و مورد انکار علمای ما واقع نشده است؟ البته ما تمام گفته‌ها و کرده‌های مدعیان وطن‌دوستی را تایید نمی‌کنیم که دیر زمانی است افراط و تفریط بلای جان این جامعه آفت‌زده شده است، لیک در عین حال، نباید بی‌جهت حربه به دست دشمنان و مغرضان داد.»


/انتشاردهنده: علیرضا پرندوش

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.