×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

635945537984512193

اداره علم و فناوری کاخ سفید با دور هم جمع کردن دانشمندان، هنرمندان، مهندسان و سیاست‌گذاران، کارگاهی را طراحی کرده است تا از این طریق چگونگی اقامات بشر را در منظومه شمسی به تصویر بکشد.

به گزارش خبرگزاری با مردم به نقل از gizmodo، کاخ سفید اوایل فوریه امسال کارگاهی را با حضور شماری از دانشمندان، هنرمندان، مهندسان و سیاست‌گذاران راه‌اندازی کرد که با الهام از شهری که در فیلم‌های علمی تخیلی ساخته می‌شود، برپا شده است. هدف از راه‌اندازی این کارگاه مشاهده آن است که چگونه تلاش‌های انسان در فضا می‌تواند بشر را نه برای یک اقامت کوتاه بلکه برای مدت طولانی به سیاره‌های همسایه برساند.

به گفته جانشین مدیر سیاست اداره سیاست‌گذاری علوم و فناوری کاخ سفید، این اداره در سال ۲۰۱۳ عهده‌دار گروهی از دانشمندان ناسا در قالب نام «دست‌یافتنی» شد که هدف آن راه‌اندازی سریع صنعت فضایی و تمدن منظومه شمسی بود و با الهام از طرح کاخ سفید گرفته شد.

پیش از این هم دانشمندان در مرکز فضایی «کندی» ناسا پیرامون چالش‌های رسیدن به فضا گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشته‌اند. از مهم‌ترین بحث‌های آنها، انتقال منابع به مدار است. اگر این منابع از خارج مدار زمین قابل دسترس باشد، هزینه ماندگاری در فضا کاهش می‌یابد.

به عقیده دانشمندان، چنانچه بخواهیم شهر مستحکمی در منظومه شمسی بسازیم، بخش اعظم انرژی، مواد خام و تجهیزاتی که در فضا مورد نیاز خواهند بود، باید از فضا تأمین کرد. ارسال مواد مورد نیاز برای این کار از زمین به فضا بسیار پرهزینه است.

همچنین اعزام تمام کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که برای تولید و حمایت از شهری‌سازی منظومه شمسی مورد نیاز است، بسیار گران تمام می‌شود. در نهایت، دانشمندان باید زنجیره کاملی از تدارکات لازم برای این کار را در فضا آماده و از انرژی و منابع فضایی در طول مسیر برای این منظور استفاده کنند.

صنعت در فضا از مراحل ابتدایی آغاز می‌شود ولی با توجه به امکان رشدی که دارد می‌تواند خود را تا سطوح بالایی از بهره‌وری برساند و هزینه اعزام وسایل مورد نیاز از زمین را به حداقل کاهش دهد. البته این امر یک شبه محقق نمی‌شود و یک هدف دراز مدت است.

اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته در این باره عنوان کرد که قصد ما رفتن به فضاست «البته نه فقط برای دیدن فضا بلکه برای ماندن در آنجا».

جانشین مدیر سیاست اداره سیاست‌گذاری علوم و فناوری کاخ سفید و نیز مدیر موزه داستان‌های علمی تخیلی تصدیق کردند که برای تبدیل این امر به واقعیت باید تلاش‌های فراوانی صورت گیرد. وجود متخصصان در حوزه علم و مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار است ولی از همه مهم‌تر «همکاری هنرمندان و دانشمندان برای حل این چالش بزرگ است».

635945537364411104 - کاخ سفید به فکر اقامت در منظومه شمسی است + تصاویر - است

هنرمندان می‌توانند ایده‌های متفاوتی در این باره مطرح کنند که چرا ما باید این کار را انجام دهیم. جانشین مدیر سیاست اداره سیاست‌گذاری علوم و فناوری کاخ سفید معتقد است با وجود اینکه داستا‌ن‌های علم تخیلی قادر به ارائه پاسخ‌های واقعی به این چالش نیستند، می‌توانند در این میان مفید باشند: «من معتقدم داستان‌های علمی تخیلی می‌توانند به نوعی، خطرات اجتماهی و مزایای فناوری‌های جدید را شبیه‌سازی کنند. در واقع، این امر از طریق برنامه‌ریزی یک سناریو، به آماده‌سازی این تشکیلات در آینده کمک می‌کند».

با توجه به این روند رو به رشد، انجمن داستان‌های علمی تخیلی به تازگی کتاب‌هایی را مانند «مریخی» اثر «اندی ویر»، «Seveneves» اثر «نیل استفنسون» و «شفق قطبی» اثر «کیم استنلی رابینسون» به چاپ رسانده‌ است که هر کدام از آنها عمیقا روی آینده‌ای‌ خوش‌بینانه تمرکز کرده‌اند. این نوع داستان‌های علمی تخیلی به عنوان پیشگویان مثبت خودکار عمل می‌کنند و تعادل مفیدی را نسبت به داستان‌های علمی تخیلی ایجاد می‌کنند.

635945537149754727 - کاخ سفید به فکر اقامت در منظومه شمسی است + تصاویر - است

متخصصان و دانشمندان باید چند گروه موضوعی را در این میان مورد بررسی قرار دهند:

اکتشاف فضا: چگونه باید زمین را به مقصد سایر سیاره‌ها ترک کنیم؟

اکتشاف: چگونه باید مواد شیمیایی و مواد معدنی سیارک‌ها و سایر سیاره‌ها را پیدا کرد؟

تولید: چگونه مواد و موارد مورد نیاز را برای ساخت یک جامعه‌ روی سیاره دیگر تولید کرد؟

مهندسی زیستی: چگونه با استفاده از باکتری‌های مهندسی‌شده و حیات کره زمین از فناوری‌های زیستی چون زیست‌شناسی مصنوعی برای تولید غذا، سوخت و مواد شیمیایی مفید استفاده کنیم؟

ساخت جهان: چگونه می‌توان غیر از زنده ماندن در فضا، تشکیل یک جامعه دهیم و سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنیم؟

برای نزدیک شدن به هدف اقامت در فضا، باید بتوانیم از موادی چون آب، اکسیژن، سوخت موشک و فلز برای استقرار و پیشبرد کار استفاده کرد. همچنین دانشمندان و مهندسان در درازمدت ایده‌هایی را برای بهره بردن از زیست‌شناسی، علم رباتیک، مواد دیجیتال، راه‌اندازی اینترنت بین‌سیاره‌ای مطرح خواهند کرد.

گزارش: ندا اظهری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.