شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • از مامورانی که حکم جلب داشتند تا پیگیری نمایندگان و تجمع هواداران مقابل منزل محمود صادقی
    08 آذر 1395 - 11:58
    شناسه : 23844
    0

    در پی انتشار اخباری مبنی بر تلاش ماموران برای بازداشت محمود صادقی نماینده مردم تهران فضای سیاسی تهران شامگاه دوشنبه ساعات پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. حوالی ساعت ۲۳ یکشنبه هفتم آذرماه محمود صادقی، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب او از مقابل درب منزل، گفت: حدود یک ساعت پیش هنگامی که به منزل […]

    پ
    پ

    در پی انتشار اخباری مبنی بر تلاش ماموران برای بازداشت محمود صادقی نماینده مردم تهران فضای سیاسی تهران شامگاه دوشنبه ساعات پرتلاطمی را پشت سر گذاشت.
    حوالی ساعت ۲۳ یکشنبه هفتم آذرماه محمود صادقی، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب او از مقابل درب منزل، گفت: حدود یک ساعت پیش هنگامی که به منزل بازمی‌گشتم، ماموران با حکم جلب سعی در بازداشتم داشتند که باتوجه به این‌که این مسئله مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، با مقاومت خود را به داخل منزل رساندم.
    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با این حال ماموران مقابل درب منزل باقی ماندند.

    محمود صادقی
    محمود صادقی روز گذشته با اشاره به شکایت دادستان تهران به‌دلیل اظهارنظرهای او درباره یاشار سلطانی و همچنین شکایت سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان درباره پرونده خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان و پرونده بورسیه‌ها، بر لزوم طی شدن روند قانونی شکایت از نمایندگان مجلس تاکید کرده بود.

    همچنین در پی انتشار اخباری مبنی بر تلاش ماموران برای بازداشت محمود صادقی نماینده مردم تهران محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید پیگیری‌های جدی را برای جلوگیری از بروز این اتفاق انجام داد.

    سایت خبری امید نامه از سایت‌های نزدیک به محمدرضا عارف نوشت: عارف به محض اطلاع از تلاش ماموران دادستانی برای بازداشت محمود صادقی، پیگیری‌های جدی و متسمری را برای جلوگیری از بازداشت نماینده تهران انجام داده است.

    همچنین، محمدرضا عارف جهت پی گیری مساله با محمود صادقی تماس تلفنی برقرار کرد.

    همچنین ایلنا خبر داد: علیرضا رحیمی ضمن ابراز تاسف نسبت به نحوه صدور حکم جلب محمود صادقی و عدم رعایت قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در این راستا، اعلام کرد:بامداد دوشنبه به‌صورت تلفنی با دکترصادقی صحبت کردم که گویا درپی شکایت دادستانی تهران برای این نماینده مردم تهران در مجلس حکم جلب صادره شده و با توجه به این‌که نسبت به عدم رعایت روند قانونی اعتراض داشتند، از پذیرش این حکم جلب استنکاف کردند.

    او با ابراز تعجب نسبت به جلب بی‌سابقه این نماینده مجلس یادآور شد: در شرایطی که برای یک متهم معمولی هم شبانه و آن هم شب پیش از تعطیل رسمی اقدام نمی‌شود، بدون رعایت حرمت افراد، حتی نسبت به رعایت قانون مربوط به بازداشت نمایندگان نیز بی‌توجهی می‌شود.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: نحوه جلب دکتر صادقی به‌عنوان یک نماینده مجلس بی‌سابقه است و اتفاقاً بر حساسیت‌های این ماجرا خواهد افزود.

    عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس در پاسخ به سوالی درباره تماس علی مطهری با علی لاریجانی به‌منظور رایزنی درباره این مسئله یادآور شد: به هر حال دکتر لاریجانی به‌عنوان رییس مجلس از پیش از این نیز در جریان بودند؛ در واقع پروتکل و رویه احضار نمایندگان این است که درصورت شکایت از یک نماینده، پرونده باید از طریق هیات رییسه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ابلاغ شود.

    او گفت: همچنین حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در حال پیگیری این مسئله به‌منظور حل کردن آن است.

    رحیمی در پایان تصریح کرد: ظاهراً به لحاظ عدم ارتباط موضوعی، رییس قوه قضاییه در جریان نحوه اجرای حکم جلب نیست.

    چرا صادقی مقاومت کرد

    محسن صادقی در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به خبر بازداشت محمود صادقی نماینده تهران گفت: گویا حکم جلبی صادر شده به عنوان اتهام، توهین، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی که ربطی به پرونده یاشار سلطانی نباید داشته باشد.
    وی افزود: به نظر می‌رسد این مساله مربوط به نطق وی باشد.
    وکیل این نماینده مجلس اظهار کرد: با توجه به اینکه محمود صادقی حکم جلب را قانونی نمی‌دانست مقاومت کرده و همراه ماموران نرفته است اما ماموران ساعاتی بیرون در اتومبیل‌ها نشستند.

    کانال تلگرامی محمود صادقی هم نوشت تا دقایقی دیگر محمود صادقی در پیمی صوتی پیامی مبنی بر دعوت به ارامش منتشر خواهد کرد.

    به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان دانشجویی سیاسی و مردم که در پی اعلام خبر تلاش دادستانی برای بازداشت محمود صادقی مقابل منزل وی تجمع کرده بودند با درخواست برادر این نماینده مجلس متفرق شدند.

    علی صادقی برادر محمود صادقی که به همراه محمد جواد فتحی و سید فرید موسوی در جمع تجمع کنندگان مقابل منزل محمود صادقی حضور یافته بود در سخنانی اظهار داشت: در شرایط کنونی مملکت، جمهوری اسلامی بیش از همه نیاز به آرامش و وحدت بین صفوف مختلف مردم دارد.

    وی افزود: هدف آقای صادقی جز اصلاح شرایط نیست و به عنوان یک نماینده وظایفی داشتند که انجام دادند، اما قصد ایشان خدای ناکرده تشویش اذهان عمومی و اتهام زنی به شخص خاصی نبوده است. زیرا مقام عالی ریاست قوه قضاییه، دادستان و همه عزیزان برای محترم هستند. ماموران با حکم جلب قصد بازداشتم را داشتند.

    انتقاد مطهری نسبت به احضار محمود صادقی

    نایب رییس مجلس شورای اسلامی از احضار محمود صادقی نماینده تهران به دادسرا انتقاد کرد
    علی مطهری هم در سخنرانی خود در هیات عشاق الائمه حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه وضعیت امروز جامعه ما با وضعیت دوران پیامبر قابل مقایسه نیست گفت: ما شاهد این هستیم که نماینده‌ای از قوه قضاییه انتقاد می‌کند و بلافاصله علیه او اعلام جرم می‌شود در حالی که این فرد فقط خواسته که راجع به موضوعی توضیح داده شود اما این برخورد نشان می‌دهد که ما از روش پیغمبر اسلام دور شده‌ایم.

    وی افزود: یکی از منابع شناخت از نظر اسلام تاریخ و سیره انبیا و اولیای خداوند است. متاسفانه ما گاهی توجه کافی به این موضوع نداریم و حتی به برخی ضرب‌المثل‌ها توسل می‌کنیم و می‌گوییم «کار پاکان را قیاس از خود نگیر» و آن را این‌طور معنی می‌کنیم که ائمه و بزرگان نباید مقیاس کار ما باشند. این انحرافی است که در ذهن ما ایجاد شده که پیامبر و امامان معصوم را مافوق انسان می‌دانیم در حالی که آن‌ها انسان مافوق هستند. یعنی الگوی ما و قابل پیروی هستند و ما باید خود را مانند آن‌ها بسازیم.

    مطهری با طرح این سوال که آیا برای رسیدن به حق می‌توان از روش باطل استفاده کرد گفت: باید این موضوع را در سیره معصومین بررسی کنیم که آیا در تبلیغ دین می‌توانیم از وسیله نامشروع استفاده کنیم؟ آیا مجاز هستیم از جهالت مردم به نفع دین استفاده کنیم؟ اسلام چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و پیامبر هم در تبلیغ دین نمی‌خواست که از جهالت مردم استفاده کند حتی اگر موجب افزایش گرایش مردم به دین می‌شد. آن‌ها از وسیله ناحق برای رسیدن به پیروزی استفاده نمی‌کردند.

    نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که مجالس روضه پیامبر و ائمه وسیله‌ای برای آشنایی بیشتر با سیره و روش معصومین باشد و تاثیری در زندگی ما داشته باشد.

    استدلال حقوقی محمود صادقی در رد اقدام دادستانی
    محمود صادقی نماینده تهران در صفحه توییتر خود با اشاره به مواد قانونی نظارت بر رفتار نمایندگان، به استدلال در رد اقدام دادستانی پرداخت.
    این نماینده مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: براساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضایی حسب مورد مستوجب مجازات انتظامی از درجه ۵ تا ۷ است.

    همچنین براساس تبصره یک ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تشخیص مصادیق موضوع اصل ۸۶ قانون اساسی و ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است. همچنین براساس ماده ۹ این قانون نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.

    همچنین وظایف نمایندگی شامل نطق، بحث‌های داخل دستور، بحث‌های کمیسیون‌ها و اظهارنظراتی که برای اعمال اصل ۸۴ قانون اساسی انجام می‌شود و سایر موارد نظارتی و قانونی است.

    57392581

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.