جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • معرفی روستای توسکا محله چابکسر
    12 فروردین 1395 - 11:08
    شناسه : 2395
    1

    روستای توسکا محله یکی از روستاهای بخش چابکسر در ۲۴ کیلومتری رودسر و ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. در این روستا جمعیتی بالغ بر ۱۱۴ خانوار به کار کشاورزی، دامداری و صیادی مشغول می باشند.  محسن عیالوار دهیار توسکا محله در گفتگو با خبرگزاری با مردم اظهار کرد: اهالی توسکا محله نیز با حضور […]

    پ
    پ

    photo_2016-03-31_12-07-23

    روستای توسکا محله یکی از روستاهای بخش چابکسر در ۲۴ کیلومتری رودسر و ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. در این روستا جمعیتی بالغ بر ۱۱۴ خانوار به کار کشاورزی، دامداری و صیادی مشغول می باشند.

     محسن عیالوار دهیار توسکا محله در گفتگو با خبرگزاری با مردم اظهار کرد: اهالی توسکا محله نیز با حضور در این مکان پس از زیارت و عبادت، به صورت گروهها و هماهنگ از اولین منزل همسایه با بقعه که اتفاقاً منزل تنها شهید روستا شهید روح الله عاطفی راد (عیالوار) می باشد. شروع به عید دیدنی و احوال پرسی می کنند بطوریکه به منزل هر کدام از اهالی که می روند، او را نیز با خود همراه کرده و به طرف منزل دیگر اهالی حرکت می کنند. اهالی با صفا که طبق سنت سفره رنگین هفت سین خود را که مزین به میوه و شیرینی های خاص محلی می باشد را پهن نموده که یکی از اجرای این سفره تخم مرغ محلی بوده که به عنوان عیدی به میهمانان اهداء می گردد.

    به گفته وی، قدمت تاریخی این روستا با توجه به وجود یک بنای تاریخی که آستان مقدس ۲ امامزاده بزرگوار به نام های آقا سید خلیل و آقا سید جلیل از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشند. نشان می دهد این روستا قدمتی بیش از ۵۰۰ سال را دارا می باشد. عیالوار افزود: وجود پربرکت این امام زادگان که ملقب به حضرت شاه شهیدان می باشند. باعث حضور حداکثری زائر در ایام سال و ایام و اعیاد مذهبی در این مکان می باشد. زائران این بقعه از منطقه مازندران و تمامی روستای اطراف خصوصاً منطقه بزرگ قاسم آباد، سیاهکلرود، چایجان، اوشیان، چابکسر و دیگر روستاها می باشد. یکی از مراسمات قابل توجه و از آداب و رسوم احیا شده در این روستا، حضور چشمگیر زائران منطقه قاسم آباد در لحظه تحویل سال نو، در جوار بارگاه این بقاع متبرکه می باشد و مردم با حضور در این مکان در لحظه تحویل سال نو و با ذکر دعا و نیایش به درگاه احدیت سال خود را در کنار این مکان روحانی برکت می دهند.

    جالب توجه اینکه در این مراسم حضور همه اهالی به چشم می خورد از پیرمردی که بالای هفتاد ساله تا نوجوانان و کودکان زیر ده سال که یک شور خاصی به مراسم می دهند. پختن غذاهای محلی با عطر و بوی سبزی های محلی است در اولین روز عید به طور کاملاً جدی مشهود است و رایحه دلنشین از فاصله ها به مشام می رسد.

    وی اضافه کرد: این جمعیت با خود یک امین که یک زنبیل حصیری به دست دارد به همراه دارند که تمامی تخم مرغ های اهدائی را داخل آن زنبیل می گذارند، بعضی از صاحب خانه ها، تخم غاز یا اردک را نیز هدیه می کنند و پس از پر شدن زنبیل در هر قسمت از کوی و گذر روستا، جمع همراه به صف ایستاده تا به نوبت این تخم مرغ ها بین آنها تقسیم شود و هر چند وقت یکبار در حیاط بزرگ یکی از خانه ها، دور هم جمع شده و بازی جیج مرغانه انجام می دهند به این طور که یکی از مسابقه دهندگان تخم مرغ را در دست خود نگهداشته و دیگری با ضربه زدن یک تخم مرغ دیگر به آن منجر به شکستن یک کدام از تخم مرغ ها می شود، که تخم مرغ شکستی شد، طبق قانون بازی به طرف مقابل داده می شود که این بازی در جای خود هیجان خاصی دارد.

    یکی دیگر از مزایا و زیبایی های این سنت دید و بازدید، با همت ریش سفیدان بین دو نفر که از قبل با هم کدورت داشته اند، آشتی و دوستی برقرار می کنند و با ذکر صلوات و شادی آنها را با خود همراه می کنند، سرکشی به مریضان و عیادت از آنها، دلجوئی از پیرهای روستا که قادر به راه رفتن و پیاده روی نیستند از زیبایی های این جمعیت می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.