×

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

سازمان فضایی ناسا تاکنون اقدامات فراوانی برای اکتشاف و شناسایی ناشناخته‌های فضا انجام داده و بیشترین تمرکز خود را روی کهکشان گذاشته است ولی با فناوری‌های خود آثار شگفت‌انگیز و تأثیرگذاری روی کره زمین داشته است.

به گزارش با مردم به نقل از هافینگتون پست، سازمان فضایی ناسا به عنوان آزمایشگاه تحقیقاتی آمریکا، از سال ۱۹۷۶ حدود ۲۰۰۰ فناوری نوین را شکل داد که از آن جمله می‌توان به تولید فرمول غذای کودک، طرح‌های لباس شنا، جاروهای گردگیر و لوازم محافظ آتش‌نشانی اشاره کرد.

ناسا در چهلمین سالگرد «اسپیناف» خود نگاهی گذرا به ۴۰ فناوری برتر تولید شده داشت که آثار شگرفی روی کره زمین داشته‌اند. در این گزارش به ۱۰ فناوری اشاره می‌کنیم:

حسگرهای تصویری دیجیتال

635949907808183383 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

اگر شما هم اهل عکس گرفتن و فیلم‌برداری هستید و برای این کار از دوربین‌های DSLR یا دوربین‌ موبایل یا ابزارهایی چون GoPro Hero استفاده می‌کنید، شما هم جزء کاربران فناوری‌ ناسا هستید. حسگر پیکسلی فعال CMOS تعبیه‌شده در وسایل تصویربرداری که بیشتر عکس‌های دیجیتال می‌گیرند، زمانی ابداع شد که ناسا نیاز داشت تا دوربین‌های مخصوص مأموریت‌های بین‌سیاره‌ای را در ابعاد کوچک تهیه کند. از این حسگرها همچنین به طور گسترده در تصویربرداری پزشکی و دستگاه‌های اشعه ایکس دندانی استفاده می‌شود.

غذای غنی‌شده کودک

635949907828151418 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

محققان ناسا زمانی که به دنبال راهی برای کمک به حیات در مأموریت‌های اعزامی به مریخ بودند، نوعی منبع طبیعی اسید چرب امگا ۳ کشف کردند که در شیر مادر یافت می‌شود و نقش اساسی در رشد نوزاد ایفا می‌کند. آنها، ترکیب کشف‌شده را به بیش از ۹۰ درصد غذاهای کودک افزودند و همین ماده به رشد سالم مغزی، چشم‌ها و قلب نوزادان دنیا کمک کرده است.

اسفنج منعطف

635949907842971444 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

اسفنج منعطف را محققان ناسا ابداع کردند تا از این طریق بتوانند خلبان‌ها را در طول پرواز مورد آزمایش قرار دهند. اکنون از اسفنج‌های منعطف در ساخت تختخواب‌های راحت، مبلمان، صندلی، کفش‌های راحتی، صندلی‌های سینما و تئاتر و حتی کلاه‌های ورزشی استفاده می‌شود.

استانداردهای ایمنی مواد غذایی

635949907894919535 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

ناسا برای اطمینان از ایمنی کامل بسته‌بندی موادغذایی در طول پروازهای فضایی، با شرکت «پیلزبری» برای تولید یک روش نوین سیستماتیک برای کنترل کیفیت همکاری کرد. این روش که اکنون با عنوان «نقاط کنترل حیاتی و تجزیه و تحلیل خطرناک» شناخته می‌شود، به نوعی استاندارد صنعتی تبدیل شده است که موادغذایی را عاری از هرگونه موادشیمیایی و خطر زیستی و فیزیکی نگه می‌دارد.

طرح‌های لباس شنا

635949907953731639 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

آزمایش تونل باد که در مرکز تحقیقاتی «لانگلی» ناسا انجام می‌شد، نقش کلیدی در رشد تولید لباس شنای LZR Racer «اسپیدو» ایفا می‌کرد. این آزمایش ثابت می‌کرد که چه موادی بهترین مواد برای تولید لباس شنا هستند تا مقدار کشش آب را بر بدن شناگر کاهش دهد. این لباس شنا نخستین بار در افتتاحیه و در طول المپیک ۲۰۰۸ مورد استفاده قرار گرفت و تمام برندگان و مدال‌آوران شنای این المپیک همگی این لباس را به تن داشتند. استفاده از لباس شنای LZR Racer که تمام بدن شناگر را می‌پوشاند تا آن زمان در رقابت‌های بین‌المللی ممنوع بود ولی نسخه تغییر شکل‌یافته آن در این رقابت‌های حرفه‌ای بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

عدسی‌های ضدخش و منعکس‌کننده اشعه UV

635949904690673907 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

برخی تحقیقات اولیه‌ای که روی پوشش‌های مؤثر ضدخش و قابل استفاده در عدسی‌های تجویزی و عینک‌های آفتابی انجام گرفته، براساس مطالعاتی پیش رفته که در مرکز تحقیقاتی Ames، روی پوشش‌های لبه کلاه فضانوردان و غشاء پلاستیکی استفاده شده روی سیستم‌های تصفیه آب صورت گرفته است. ناسا در دهه ۱۹۸۰، عدسی‌هایی تولید کرد که نور خورشید را فیلتر می‌کردند تا علاوه برا محافظت از چشم‌ها، قدرت تشخیص رنگ‌ها نیز در چشم بالا رود. این عدسی‌ها سپس وارد عینک‌های آفتابی، عینک‌های اسکی و ماسک‌های ایمنی برای جوشکاران شدند.

جاروهای گردگیر

635949910053963328 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

کمپانی «آپولو» با مشارکت «Black & Decker» دست به تولید ابزارها و وسایلی زدند که با نیروی باتری کار می‌کردند تا از آن بتوانند در اکتشاف کره ماه استفاده کنند. مجموعه نمونه‌های این تولیدات باعث پیشرفت در خط تولید ابزارهای بدون سیم و دستی برای مصرف‌کنندگان، مصارف پزشکی و صنعتی شد. معروف‌ترین دستگاه بدون سیم جاروهای بی‌سیمی است که برای گردگیری به کار می‌رود.

پتوهای اورژانسی

635949907888055523 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

این پتوهای اورژانسی که به آن پتوهای فضایی نیز می‌گفتند، اولین بار در سالا ۱۹۶۴ توسط ناسا ابداع شد. در این پتوها، از صیقلی‌ترین عایق‌های منعکس‌کننده استفاده شده که اغلب در بسته‌های اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بعد از اتمام رقابت برای دوندگانی که مسافت‌های طولانی می‌دوند، به کار می‌رود و از نوسانات دمایی بدن جلوگیری می‌کند.

فناوری ضدیخ

635949907932359601 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

محققان ناسا چند دهه روی حل مشکل تجمع یخ روی بال‌ها و موتورهای هواپیماها تمرکز کردند. در نهایت توانستند با استفاده از ترکیبات ضدیخ، این مشکل را برطرف کنند.

حفاظت آتش‌نشانی

635949907926587591 - فناوری‌های شگفت‌انگیز ناسا که زندگی روی کره زمین را بهبود بخشیده‌اند - بخشیدهاند

ناسا در تولید پارچه‌های پلیمری برای استفاده در لباس‌ها و وسایل فضایی اقداماتی را انجام داد. رشته‌های پارچه به کار رفته در این فناوری در مقابل حرارت و شعله آتش مقاوم هستند و اکنون در مصارف مختلفی چون آتش‌نشانی، نظامی و ورزش‌های موتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزارش: ندا اظهری