×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

635952017468372805

مطالعات اخیر حاکی از آن است که برخی از گیاهان قادر به یادگیری رفتارهای طولانی مدت هستند. این پژوهش که روی نوعی گیاه حساس به لمس انجام شده است، نشان می‌دهد اگر به تشخیص گیاه تهدید فیزیکی واردشده عاری از هرگونه آسیب ممکن باشد، گیاه می‌آموزد که ضرری وجود ندارد و آن را نادیده می‌گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری با مردم به نقل از نیویورک‌تایمز، گیاهان پس از گذراندن یک زمستان طولانی به کمک افزایش دمای هوا و مقدار نور طبیعی فصل بهار در حال احیا هستند. اما آیا گیاهان به یاد می‌آورند چه باید بکنند؟ امکانش وجود دارد؟ در سال ۲۰۱۴، دکتر مونیکا گلیانو و همکارانش از دانشگاه فلورانس ایتالیا تصمیم گرفتند که دریابند آیا قادر به تربیت یک گیاه هستند تا رفتارش را تغییر دهد.

محققان گیاه «Mimosa pudica» یا گل «قهر و آشتی» را انتخاب کردند که به عنوان گیاه «مرا لمس نکن» نیز شناخته می‌شود. این گیاه حساس به لمس در پاسخ به تحریک فیزیکی برگ‌هایش را جمع می‌کند یا به اصطلاح قهر می‌کند و حدودا بعد از چهار، پنج دقیقه به نشانه آشتی دوباره برگ‌هایش را می‌گستراند.

635952100743347070 گل قهر

در این بررسی گیاهان آزمایشی در ظرف‌هایشان قرار گرفتند و آب از فومی در ارتفاع ۶ اینچی (حدودا ۱۵ سانتی‌متر) روی آنها چکه می‌کرد تا منجر به ایجاد واکنش تنجشی در این گیاه شود. پس از اینکه این کار بدون هیچ آسیب عمده‌ای چند بار تکرار شد، گیاهان دیگر عقب نکشیدند.

این گیاهان، حتی پس از اینکه به مدت یک ماه به حال خودشان رها شدند، باز هم به یاد می‌آورند که آبشارها ضرری ندارند و در نتیجه آنها را نادیده می‌گرفتند. دکتر گاگلیانو که حالا در دانشگاه غربی استرالیا به سر می‌برد، از این آزمایش نتیجه گرفت که گیاهان قادر به یادگیری رفتارهای طولانی‌مدت هستند؛ به نوعی مانند خاطرات.

اما یک بررسی که ماه گذشته در ژورنال «پیشرفت علم» منتشر شد، از دیدگاه دیگری به این مسئله پرداخت: گل قهر و آشتی می‌تواند یاد بگیرد که فراموش کند.

پیتر کریسپ، زیست‌شناس مولکولی گیاهی از دانشگاه ملی استرالیا و نویسنده مقاله مذکور، اظهار کرد: «وقتی مشخص می‌شود که تهدید واردشده هیچ ضرری برای گیاه دربرندارد، این گیاه تنجش یا عقب کشیدن را فراموش می‌کند. این فراموشی هدفمند است چراکه به گیاه اجازه ذخیره انرژی را می‌دهد».

مترجم: هانا حیدری

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.