×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

دکتر روهام قلیچی - خلق داستان برند - پیوند پیشرفتداستان راهکاری قوی جهت کشاندن افراد به فعالیتها هست و همیشه بین آنچه شما بوده اید، آنچه شما هستید و جایی که میخواهید بروید، کشمکش و تنش وجود دارد زیرا همیشه مشتریان از آنچه که میبینند، از کسانی که به دنبال خلق چیز جدیدی میباشند و کسانی که تلاش میکنند به تعهداتشان عمل کنند، بیشتر انتظار دارند. داستانتان را طوری بیان کنید

بامردم | دکتر روهام قلیچی* | خلق داستان برند

برندهای موفق داستانی دارند که با آن با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنند و محور اصلی استراتژی خود را شکل میدهند. اما اگر لحظه ای فکر کنید متوجه میشوید داستانی که مشتریان وفادارتان میدانند هنوز برای مشتریان جدید که تازه با برند آشنایی پیداکرده اند، ملموس نمی باشد. لذا در اینجا چهار راهکار را در جهت برقراری ارتباط با این نوع افراد ارائه میدهیم.

یکی از مهارتهای داستان سرایی وسوسه دار کردن داستان توسط راوی میباشد. داستان خودش مراجع، نکات ظریف و دقیق، و مسیر آن را روشن میسازد که داستان را برای افرادی که تا آن زمان با آن همراه بوده اند جذاب میسازد. اما برای کسانی که از اول همراهی نکرده اند و تازه وارد این مسیر شده اند، کمی آن را دشوار و پیچیده میکند، داستان شناخت برند هم برای کسانی که تازه با آن آشنایی پیداکرده نیز همینگونه میباشد. برای کسانی که از اول داستان برند نبودند و یا چیزی از قبل آن نمیدانند و تازه وارد این مسیر شده اند داستان سرایی برای آنان دشوار وشاید اندکی آنها را دچار یاس و ناامیدی کند.

نکته مهم این است که روایتها را باید به شکل بلند و کوتاه داشته باشیم. شکل بلند داستان کمان برند در یک دوره زمانی بلندمدت میباشد. درواقع داستان حماسی برند شمارا نقل میکند .فرم کوتاه داستان کوتاهتر هست و نگاه و چشمانداز بیشتری به برند امروزی شما دارد. این دو داستان در کنار هم باعث ایجاد نیروی انگیزشی، پیوستگی و به داستان ژرفا   می بخشند.

ازنظر مشتریان وفادار؛ داستان کوتاه حس بهتر و کاملتری را القا میکند. داستان کوتاه برند امروزی را روایت میکند که مشتریان بدون زحمت با تاریخچه برند و تجربه خود از آن ارتباط برقرار میکردند. اما برای مشتریان جدید، برقراری ارتباط با برند و داستان برند متفاوت است وباید به آنها سرنخها و راهکارهای برای برقراری ارتباط جهت آنچه در مورد آن نمیدانند، بدهیم.

۱-پیوند پیشرفت/ میراث

این رویکرد برندی را که افراد میبینند را با نیت و مقصود تأسیس کنندگان برند، پیوند میدهد.

درواقع نشان میدهد که هرچند برندی که مشتریان امروزه تجربه میکنند از برند سالهای قبل متفاوت میباشد، اما روح این برند هرگز تغییر نکرده است. این همان چیزی است که ما باید جزئیات داستان را در ذهن مشتریانشان قرار میدهند نه تنها Disney و chanel تنظیم نماییم. آنچه برندهایی مانند میراث آنها است بلکه گستره وظایف و فعالیتهای را که آنها از ابتدا داشته اند و تا به امروز هم ادامه داشته است را به تصویر میکشد. با این دیدگاه مشتریان فعلی تان را دعوت به برقراری پیوند با شما در این مسیر میکنید.

۲- پیوند تکاملی

این دیدگاه از تغییرات شگرفی که باعث موفقیت برند میشود، استقبال میکند .مشتریان به یاد می آورند که این برند همیشه در حال تغییر و تحول میباشد و برندی که امروزه                  می بینند در سالهای پیشرو نیز به تکامل خود ادامه خواهد داد. درواقع این نکته را بیان میکند” ما همیشه طوری به گونه ای وبرای بخشهایی مانند تکنولوژی B2B که امروز هستیم

 فکر نمیکردیم” این دیدگاه برای برندهای که در آن تغییرات شدید و گستره فعالیت در آن زیاد است، مناسب می باشد. با استفاده از این دیدگاه، مشتریانتان را دعوت به کشف آنچه در آینده میتواند ویا ممکن است باشد، میکنید.

۳- پیوند حیاتی

این دیدگاه مربوط به لحظاتی شبیه آب پخش کن میباشد. درواقع تاریخچه برند منوط به نمونه ای خاص میباشد که باعث به روایت کردن داستان میباشد. این ارتباط اینگونه است که ” انگار چیز یا کار بسیار بزرگی اتفاق افتاده است که ما را برای همیشه دچار تحول میسازد” این رویکرد برای برندهایی که تغییر جهتهای چشمگیری داده اند و ایده و نظر مهمی را مطرح کرده اند که آینده فعالیت کاریشان را دچار تحول میکند، بسیار مناسب میباشد. با به کارگیری این رویکرد، مشتریانتان را دعوت به تمرکز بر نقاط خاصی میکنید که هر چیزی که آنها درباره برند میدانند از آن نشات گرفته است. این نقطه در آن لحظه میتواند مربوط به چند سال قبل باشد و یا میتواند مدتی تازه سپری شده باشد. اما یک لحظه منحصر میباشد.

۴-پیوند بازگشت

این رویکرد احیای و نوسازی را نقل میکند. درواقع آنچه واقعاً باعث مرگ برند شده است را

شناسایی، تغییراتی را که منجر به احیای مجدد مشکل گیری آن به شکل امروزی میکند، اتخاذ میشود. این رویکرد است” ما تقریباً نابود شدیم” اما دوباره میتوانیم برگردیم. که درواقع با روشهای برقراری ارتباط که پیوند حیاتی و مهم هست، امکان برگشت وجود دارد. این دیدگاه تغییر که ذهنیت تام افراد را جهت احساس مجدد برند و برگرداند آن به عنوان یک نیروی که امروزه باید باشد، استقبال میکند. این رویکرد دستان کشمکش و نیروهای عقب نشینی جهت دست یافتن به مسیر جلو و رو به پیشرفت میباشد. با این کشمکش ها و عقب نشینی ها مشتریان به راحتی متوجه چشم انداز و نگاه امروزی میشوند.

داستان راهکاری قوی جهت کشاندن افراد به فعالیتها هست و همیشه بین آنچه شما بوده اید، آنچه شما هستید و جایی که میخواهید بروید، کشمکش و تنش وجود دارد زیرا همیشه مشتریان از آنچه که میبینند، از کسانی که به دنبال خلق چیز جدیدی میباشند و کسانی که تلاش میکنند به تعهداتشان عمل کنند، بیشتر انتظار دارند. داستانتان را طوری بیان کنید

که برند امروزی را با برند قبلی که هردو در یک جاده یک سفر کاملی را شکل میدهند، ارتباط برقرار نماید، و راههای ورودی را ایجاد کنید تا افراد بیشتری هرروزه به این سفر و مسیر وارد شوند.

*رئیس مرکز آموزش بازرگانی گیلان و مشاور بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.