×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

201602109018568335_Orig
بائوج لاهوتی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور؛

ضرورت پررنگ شدن خصوصی سازی در کشور/ تداوم شرایط رکودی رشد اقتصادی را منفی خواهد کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر ضرورت هدایت سرمایه گذاری در کشور به سمت پروژه های محرک توسعه گفت: خصوصی سازی باید با هدف دیده شدن آثار آن در بودجه پررنگ تر شود.


به گزارش خبرگزاری بامردم  به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۲ فروردین) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور در مخالفت با آن گفت: مخالفت بنده با این لایحه به معنای رأی ندادن نیست اما ضعف هایی در بودجه وجود دارد که باید در خلال رسیدگی به بودجه برطرف شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی دولت در سال گذشته ۸۸ هزار میلیارد تومان بوده افزود: در سال ۹۵ این رقم به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و روند رسیدگی ها طبق آنچه که مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرده نشان می دهد که ما رقمی در حدود ۹۱ هزار میلیارد تومان تحقق خواهد یافت که عدم تحقق رقم مذکور در مالیات کسری بودجه دولت را منجر می شود.

وی افزود: بخشی از ۱۰۱ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات ارزش افزوده بوده که این نوع مالیات ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است در مقایسه با عملکرد ۸ ماهه ما رقمی در حدود ۱۳ میلیارد تومان نشان می دهد یعنی ما ۵۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته را به نسبت عملکرد افزایش داده ایم در صورتی که نرخ تورم ما سال آینده ۱۱.۵ درصد پیش بینی شده است.

بائوج لاهوتی گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از وصول درآمد نفت مالیات بوده اما پایگاه های اطلاعاتی ما به شفاف سازی بالایی دست نیافته اند که این فشار مضاعفی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته دیگر هزینه های جاری دولت است ما در قانون بودجه سال گذشته ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم که همین عدد در بودجه امسال ۱۹۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد در مقایسه با عملکرد ۹ ماهه ما ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که اگر برای امسال این موضوع در نظر گرفته شود ۱۳۲ هزار میلیارد تومان می شود یعنی بالای ۸۰ درصد افزایش داشته در صورتی که نرخ تورم ما ۱۱.۵ درصد اما نرخ افزایش هزینه های جاری ۱۲.۸ درصد است که این مسئله حاکی از انبساطی بودن بودجه در سال ۹۵ است.

بائوج لاهوتی با اشاره به ضرورت کوچک سازی دولت تصریح کرد: ما در بودجه در حدود ۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد منابع درآمد نفتی با عددی در حدود ۴۰ دلار پیش بینی کردیم از آنجایی که متوسط فروش ما در سال گذشته ۳۰ دلار بوده است واقعیت های پیش رو نیز نشان می دهد که ۳ میلیون بیش از ظرفیت اپک نفت صادر می شود از این رو عدم وابستگی به نفت و درآمدهای آن ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: ۴۳ درصد از سهم تملک دارایی های ما در ردیف های متفرقه پیش بینی شده یعنی بدون اختصاص به دستگاه های اجرایی معین و بدون محل مصرف در اختیاردولت بوده و نظارت قوه مقننه را در این زمینه مخدوش کرده است.

بائوج لاهوتی با اشاره به تداوم شرایط رکودی در کشور گفت:‌ در طی سالیان گذشته شوک های بسیاری به کشور وارد شده از جمله افزایش قیمت نفت که دکتر توکلی همیشه از آن به عنوان بیماری هلندی اقتصاد نام بردند.

وی با یادآوری بحث تحریم های اقتصادی و کاهش قیمت نفت تا سقف ۷۰ درصد افزود: همه این موارد آ‌سیب هایی بوده که به بنیان تولید در کشور وارد شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد:‌ به رغم رشد اقتصادی ۳ درصد در کشور پیش بینی ما این است که آهنگ رشد اقتصادی در سال آینده به سمت کاهش تمایل داشته و رشد منفی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به کسری عملیاتی دولت نسبت به قانون بودجه سال گذشته تصریح کرد: رشد بیش از ۴۰ درصد در کسر عملیاتی دولت نسبت به قانون بودجه سال گذشته می تواند زیان های بسیاری را برای کشور و اقتصاد آن در سال جاری به همراه داشته باشد.

بائوج لاهوتی با انتقاد از روند خصوصی سازی در کشور گفت: یکی از آثار خصوصی سازی آن است که بتوانیم نتایج واگذاری شرکت های دولتی را در بودجه ببینیم که این موضوع هیچ گاه دیده نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امسال دولت رقمی در حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان برای واگذاری ها پیش بینی کرده اما این ها واگذاری های صورت گرفته از سال های قبل بوده از این رو باید خصوصی سازی پررنگ تر شود./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.