شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آزمونی برای مسئولیت پذیری اجتماعی
    03 اسفند 1395 - 10:19
    شناسه : 37473
    0

    همه ما بعنوان عضوی از جامعه در کنار برخورداری از امکانات عمومی، وظایف پنهانی را هم نسبت به این مقوله ها بر عهده داریم و حس مسئولیت پذیری اجتماعی در جامعه امروز امری مهم و ضروری تلقی می شود. آزمونی برای مسئولیت پذیری اجتماعی ایمان رنجکش بارش برف کم سابقه در زمستان امسال در استان […]

    پ
    پ

    همه ما بعنوان عضوی از جامعه در کنار برخورداری از امکانات عمومی، وظایف پنهانی را هم نسبت به این مقوله ها بر عهده داریم و حس مسئولیت پذیری اجتماعی در جامعه امروز امری مهم و ضروری تلقی می شود.

    آزمونی برای مسئولیت پذیری اجتماعی
    ایمان رنجکش

    بارش برف کم سابقه در زمستان امسال در استان گیلان، فرای از راه‌بندان‌ها، تخریب ساختمان ها، قطعی برق و هزاران حرف و حدیث دیگر، روایتگر صحنه های خوب و مثبت زیادی نیز بود. یکی از این حرکات مثبت و ابتکاری، راه اندازی پویش مردمی ای در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی بود. سازمان های مردم نهاد در گیلان برای اولین بار بصورت جدی کمپینی تحت عنوان “#شهروند مسئولیت پذیر باشیم” بر پا کردند که توانستند بازتاب ها و تاثیرات بسیاری را با همکاری رسانه های استان ایجاد کنند.
    همین چندی پیش بود که “رامبد جوان” کارگردان و مجری برنامه خندوانه یادداشتی تحت عنوان کمپین‌سازی در خدمت مسئولیت ‌اجتماعی به رشته تحریر در آورد که به طور خلاصه می توان به این جملات اشاره کرد؛ (باور داریم وقتی مردم در انجام کاری یا رفع معضلی مشارکت می‌کنند، وزارتخانه یا سازمانی که در این باره مسئول است، مقید‌تر می‌شود که حتما وظایفش را درست‌تر انجام بدهد. همه با هم تمرین می‌کنیم که اتفاقات خوب به رفتارهای اجتماعی تبدیل شوند؛ رفتارهای اجتماعی‌ای که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، توسعه پیدا می‌کنند و بعد در وجود ما نهادینه می‌شوند و به ضمیمه فرهنگ در‌می‌آیند).
    همه ما بعنوان عضوی از جامعه در کنار برخورداری از امکانات عمومی، وظایف پنهانی را هم نسبت به این مقوله ها بر عهده داریم و حس مسئولیت پذیری اجتماعی در جامعه امروز امری مهم و ضروری تلقی می شود.
    ما در یک جامعه واحد زندگی می کنیم و کوچکترین رفتار ما در این چرخه بر زندگی یکدیگر تاثیرگذار است. وظایف ما نسبت به محیط زیست، حیوانات، امکانات عمومی و همچنین پایبندی به حقوق یکدیگر، از جمله مسائلی است که هر یک با در دست گرفتن و توجه به بخش کوچکی از آن می توانیم در توسعه اجتماعی جامعه مان مثمرثمر واقع شویم.
    کمک رسانی به شهروندان و ماشین های گیر کرده در برف، غذا دادن به حیوانات و پرندگان، تکاندن درختچه ها از برف، حضور داوطلبانه برای اهدای خون به شهروندان نیازمند در سرما، عملیات های میدانی برای بازگشایی مسیرهای رفت و آمد در کوچه ها و خیابان ها و ده ها صحنه زیبای دیگر تنها بخشی از احیای سرمایه های اجتماعی و انسانی بود که عموم مردم با فراخوان سمن های استان وارد عرصه شدند و آستین های خود را برای ترویج روحیه انسان دوستانه بالا زدند و گفتند که آری ما شهروند مسئولیت پذیریم.
    بدون شک فراگیری این سرمایه ها را مدیون رسانه هایمان هستیم. رسانه هایی که خوشبختانه در این چند وقت اخیر پای خود را از بازی های سیاسی کنارتر کشیده و به خدمت مسئولیت اصلی خود در جامعه در آمدند و با انتشار مداوم اخبار و هشتگ هایی که دقیقه به دقیقه در فضای مجازی منتشر می شد، سهم بزرگی را از این مشارکت اجتماعی ایفا کردند.
    در پایان ضمن ارج نهادن به این حرکات خوب و سازنده، نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تنها اقدامات خود را در راستای شهروند مسئولیت پذیر به بحران و وقایع برفی محدود نکنیم و از هر فرصت و زمانی برای احیای سرمایه های اجتماعی جامعه مان بهره ببریم.
    دوهفته نامه خط آخر

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.