جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سیاه‌ترین رودخانه‌های جهان در رشت
    08 اردیبهشت 1395 - 10:51
    شناسه : 4311
    0

    وضعیت گوهررود و زرجوب رشت به عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان، سیاه‌تر از گذشته شده است. به گزارش خبرگزاری با مردم، رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت در سال‌های نه چندان دور از جمله زیباترین رودخانه‌های جهان بودند و امروزه به دلیل بی‌توجهی نسبت به این مواهب خدادادی و سرازیر شدن فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی، این […]

    پ
    پ

    وضعیت گوهررود و زرجوب رشت به عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان، سیاه‌تر از گذشته شده است.

    به گزارش خبرگزاری با مردم، رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت در سال‌های نه چندان دور از جمله زیباترین رودخانه‌های جهان بودند و امروزه به دلیل بی‌توجهی نسبت به این مواهب خدادادی و سرازیر شدن فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی، این دو رودخانه به عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان مطرح شده‌اند.

    آلودگی این دو رودخانه به اندازه‌ای بوده که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع بیماری‌های خطرناک ناشی از وجود زرجوب و گوهررود رشت است.

    در سفر هیأت دولت به گیلان مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور ساماندهی و رفع آلودگی دو رودخانه مذکور اختصاص یافت که پس از کش‌و‌قوس‌های زیاد برای تصاحب این پول در استان، سرانجام قرعه به نام شرکت آب‌منطقه‌ای گیلان افتاد و بودجه دولتی دو رودخانه مذکور به نام این شرکت ثبت شد.

    با وجود اختصاص اعتبار مذکور، تاکنون هیچ اقدام موثری برای برطرف شدن آلودگی رودخانه‌ها انجام نشده و زنگ خطر زیست‌محیطی ناشی از آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت بیشتر شهروندان را تهدید می‌کند.

    81384682-6073684

    بوی آزاردهنده ۲ رودخانه آلوده جهان در رشت

    یکی از شهروندان کهنسال رشتی درباره زیبایی دو رودخانه گوهررود و زرجوب در سال‌های  گذشته، گفت: زمانی این دو رودخانه بسیار زیبا و زلال بودند و از حدود ۶۰ سال پیش تا به امروز به تدریج بر اثر فاضلاب‌های خانگی و صنعتی رنگ و رخسار رودخانه‌ها سیاه شد.

    وی با بیان اینکه دیگر از آن زیبایی رودخانه‌ها اثری باقی نمانده است، افزود: روزگاری مردم حاشیه‌نشین رودخانه‌های مذکور از آن ماهی می‌گرفتند و از دیدنش لذت می‌بردند اما امروزه تنها خاطره‌ای از دوران سرزندگی گوهررود و زرجوب باقی مانده است.

    این پیرمرد رشتی ادامه داد: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که اگر بخواهیم از مسیرهای رودخانه‌های رشت تردد کنیم ناچار باید‌ جلوی دهان و بینی خود را برای در امان ماندن از بوی متعفن آنها با دستمال بپوشانیم.

    به گفته وی، در سال‌های گذشته حاشیه‌های رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت مکانی برای تفریح در ایام خاص مانند روز طبیعت، ایام تابستان و… بودند.

    این شهروند رشتی با اشاره به خاطرات زیاد خود از روزهای زلالی دو رودخانه مذکور، یادآور شد: در دوران کودکی ساعت‌های طولانی از روز را به گردش و آب‌تنی در رودخانه‌ها مشغول می‌شدیم.

    وی گفت: کاش مسئولان با جدیت برای برطرف کردن آلودگی این دو رودخانه وارد عمل می‌شدند و اجازه نمی‌دادند این دو نعمت بزرگ خدادادی به نابودی کشیده شوند‌.

    پیرمرد رشتی میزان آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود را بسیار نگران‌کننده خواند و خاطرنشان کرد: آلودگی این دو رودخانه به اندازه‌ای است که حتی روی سلامت افراد تاثیرات بدی می‌گذارد و موجب شیوع بیماری‌های خطرناک می‌شود.

    13950208000023 PhotoA - سیاه‌ترین رودخانه‌های جهان در رشت - baamardom

    نباید اعتبار دولتی رودخانه‌های رشت مانند گوشت قربانی بین سازمان‌ها تقسیم شود

    عضو شورای اسلامی شهر رشت با ابراز نگرانی از آلودگی شدید دو رودخانه گوهررود و زرجوب تصریح کرد: برخی از کارشناسان اعتقاد دارند آلودگی این دو رودخانه از آلودگی شیرابه‌های زباله‌ها بیشتر و خطرناک‌تر است.

    محمدحسین واثق‌کارگرنیا افزود: این دو رودخانه که در سال‌های گذشته از جمله زیباترین رودخانه‌های جهان بودند امروزه به عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان مطرح هستند.

    وی با اشاره به اعتبارات دولتی اختصاص یافته به منظور برطرف کردن آلودگی دو رودخانه گوهررود و زرجوب، گفت: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای احیای دو رودخانه گوهررود و زرجوب باید به شهرداری رشت اختصاص می‌یافت.

    عضو شورای اسلامی شهر رشت افزود: اخیراً پس از جلسات متعدد و رایزنی‌ها مقرر شده تا مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از مجموع اعتبار مذکور به منظور ساماندهی رودخانه‌های رشت در اختیار مدیریت شهرداری این شهر قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه شهرداری در گذشته طی چند مرحله اقدام به لایروبی رودخانه‌ها کرد، یادآور شد: مطالعات کاملی در زمینه کنترل و رفع آلودگی رودخانه‌ها توسط کارشناسان شهرداری انجام شده است.

    واثق‌کارگرنیا با تصریح بر اینکه اعتبار دولتی گوشت قربانی نیست که قرار باشد سهمی از آن به سازمان‌های مربوطه تعلق گیرد، متذکر شد: اعتبار مذکور باید در راستای برطرف شدن آلودگی رودخانه‌های رشت هزینه شود.

    وی گفت: پس از گذشت سال‌های متوالی اعتبار دولتی برای احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت اختصاص یافته بنابراین باید فرصت را غنیمت بدانیم و با کار جهادی آلودگی این دو رودخانه را برطرف کنیم.

    81384682-6073684

    این مسئول با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت ساکنان حاشیه رودخانه‌ها در رشت یادآور شد: ساکنان حاشیه رودخانه از بوی متعفن و آلودگی‌های این رودخانه‌ها به شدت ناراضی هستند و سلامت آنها در معرض تهدید است.

    فارس

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.