×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

انتخابات 96 - نقش و اقدام عوامل برگذار کننده و ناظر بر انتخابات شوراها - مهدی رفیع پور

نهاد شورا یکی از نشانه های بارز مردم سالاری، دموکراسی و انتخابات آزاد در بسیاری از کشورها ست و در کشور ما هم به همین صورت و ورود به این عرصه یعنی ورود به زندگی مردم آن شهر یا روستا این عرصه را به این دلیل ورود به زندگی شهروندان قلمداد می نمایم که بر آوردن بسیاری از نیازهای شهروندان و برنامه ریزی، کنترل و گسترش آنها به طور قطع در دست تصمیم گیران این نهاد می باشد .

باتوجه به حساسیت و اهمیت این جایگاه و نقش تاثیر گذار آن در زندگی شهروندان شرایط باید به گونه ای باشد که تمام نهادها وعوامل کنترل کننده و تاثیر گذاردر برگذاری هرچه بهتر و سالمتر این انتخابات نظارت و تحقیقات خود را از مراحل مقدماتی شروع نمایند . نهادهایی برجسته و شناخته شده که نامشان برای هر شهروند ایرانی آشناست و همین نام میتواند در آینده تداعی کننده ذهنیتی مثبت یا منفی در افراد باشد و این تفکر مثبت یا منفی همان بازخورد عملکردی این نهاد ها میباشد . مطمعنا اگر نهادهای تاثیر گذار و مورد نظر به وظیفه انسانی و قانونی خود بدرستی و بدون هیچ چشمداشتی عمل نمایند. و هدفشان تعالی و پیشرفت شهر و کشورشان و رفاه حال هموطنان شان باشد و تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا مانع از به میدان آمدن افراد سود جو که گمان میبرند این مناصب باید در انحصار آنان و عواملشان باشد گردند.قاعدتا شهروندان این امر را درک خواهند کرد و به زندگی در آن شهر یا کشور امیدوار خواهند شد و تعلق خاطر و تعصب بیشتری نسبت به محل زیست خود و عوامل نامبرده نشان خواهند داد.
به نظر بنده همانطور که در جوامع و کشورهای مختلف و همچنین کشور عزیزمان ایران ما شاهد باندها و گروه های فاسد و مخرب هستیم باید بکوشیم تا در مقابله با آنها باندها . عوامل و گروه های ضد فساد وتخریب هم داشته باشیم و نهادهای قضایی.نظامی و مردمی میتوانند در تحقق این امر نقشی اساسی ایفا نمایند و اگر به هر دلیلی این نهادها در مقابل فساد . زور گویی و تخریب این باندهای فساد و گسترش نا امیدی توسط آنها در اقشار مختلف جامعه قد علم ننمایند و از مبارزه با آنها سر باز زنند این نتیجه حاصل میشود که آنان نیز دستی در رشد و پرورش فساد آن شهر و کشور دارند و متاسفانه این یعنی عقب ماندگی .زوال و … و مسلما جامعه ای که به این روز دچار گردد شهروندان ان نه تنها به شهر و خاک خود تعلق خاطر پیدا نمیکنند بلکه نا امیدی . دلسردی و بی تفاوتی روز به روز در وجود آنها رشد خواهد نمود و ان جامعه هر روز بیشتر از دیروز در منجلاب بی هویتی . سردرگمی فرهنگی و اعتقادی . فقر و مصرف گرایی فرو خواهد رفت .
اما اولین و مهمترین گام برای آنکه بخواهیم جامعه ای پویا و سالم داشته باشیم چیست ؟
همانطور که میدانید برای ساختن فیزیک یک بنا یا ساختمان مجبوریم از پایین به بالا دست بکار شویم و بعد از مراحل مقدماتی مانند : طراحی . هدف و برنامه نوبت به اقدامات عملی و اجرایی میرسد مانند : پی . ستون . دیوار چینی و … و تنها در این صورت است که میتوانیم اثری مفید و با ارزش خلق نماییم . و دقیقا جامعه نیز به همین شکل است .
بنا کردن هر سازه نیازمند همکاری عوامل بسیاری است.عواملی چون .مهندسین طراح . سازه .مکانیک .ناظر و استادکارهای فنی و همچنین کارگران ساده .
به نظر من شورا یک سازه و یک بنا است و افراد حاضربر کرسی شورا نقش مهندسین یک پروژه را ایفا مینمایند پروژه ای که زندگی. رفاه و سلامت تمام شهروندان یک شهر را تحت الشعاع خود قرار میدهد و مطمئنا اگر این مهندسین از تخصص.علم کافی. وجدان کاری . سلامت اقتصادی و تعهد برخوردار نباشند مطمعنا زمان ساخت به درازا خواهد کشید و در نهایت ساختمانی بی کیفیت را ارایه خوهند داد. به مانند ساختمانی که ستونها و پی آن با نخاله و دیگر ضایعات پر شده باشد و با کوچکترین لرزش تخریب و تمام ساکنان و شهروندان را نابود ودر خود دفن خواهد کرد .
انتخابات شورا از مهمترین و حساس ترین رویدادهای کشور بشمار می آید و باید شرایط به گونه ای مهیا شود که در درجه اول فقط افراد توانمند.جوان.خلاق.متخصص .سالم و پر انرژی اجازه ورود به این عرصه را داشته باشند . وبرای این امر مهم فیلترهایی حساس و دقیق در نظر گرفته شود تا با وجود این فیلتر ها افراد سالم و کار آمد پا به عرصه ظهور بگذارند و شهروندان شاهد رقابتی سالم باشند و با این تدابیر و فیلترهای دقیق میتوان سلامت و انگیزه را در میان افراد جامعه برای شرکت در برگذاری انتخابات شاهد بود زیرا با ورود و معرفی افراد کارآمد و سالم متخصص است که مردم میتوانند تفاوت و تحول و تاثیر مثبتشان را در زندگی خود احساس نمایند و با میل و رضایت خود پای صندوق های رای بروند نه با نا امیدی و عدم انگیزه و در نهایت فروش رای .

به قلم : مهدی رفیع پور (نویسنده .نظریه پرداز)

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.