جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اشتغال سال ۹۵ دولت روحانی معادل کل هشت سال دولت قبل!
    06 فروردین 1396 - 16:53
    شناسه : 45767
    0

    از سال ۸۴ تا ۹۳ عملاً شغلی در کشور ایجاد نشد و میانگین آن سالانه ۷۶ هزار شغل بوده است که در برابر سیل ورود جویندگان کار به بازار تقریباً صفر محسوب می‌شود! به گزارش «بامردم»، بیکاری ابر چالش روبه‌روی نظام است. این جمله را بارها در ماه‌های گذشته از زبان مسئولان دولتی و همچنین […]

    پ
    پ

    - اشتغال سال ۹۵ دولت روحانی معادل کل هشت سال دولت قبل! -

    از سال ۸۴ تا ۹۳ عملاً شغلی در کشور ایجاد نشد و میانگین آن سالانه ۷۶ هزار شغل بوده است که در برابر سیل ورود جویندگان کار به بازار تقریباً صفر محسوب می‌شود!

    به گزارش «بامردم»، بیکاری ابر چالش روبه‌روی نظام است. این جمله را بارها در ماه‌های گذشته از زبان مسئولان دولتی و همچنین کارشناسان شنیده‌ایم. اقتصادی که با برخی معضلات ساختاری روبه‌روست اکنون بیکاری جمعیت فعال را به‌عنوان جدی‌ترین معضل فراروی خود می‌بیند.

    نیمه دوم دهه هشتاد عصر طلایی امکان ایجاد اشتغال در کشور بود که متأسفانه از دست رفت! درآمد ۸۰۰ میلیارد دلاری سال‌های ۸۴ تا ۹۲ می‌توانست علاوه بر اینکه توسعه گر ساختارهای صنعتی و اقتصادی کشور باشد برای تمام جمعیت فعال بیکار کشور شغل ایجاد کند که این فرصت طلایی از دست رفت.

    نگاهی به آمار سال‌های بعد از انقلاب شاید معضل بیکاری را روشن‌تر کند. پس از پایان جنگ تا سال ۸۳، کل درآمد ارزی کشور ۶۳۰ میلیارد دلار بود و برنامه ریزان کشور در آن دوره دغدغه کمبود منابع برای ایجاد اشتغال داشتند. از سال ۷۵ تا سال ۸۴ میانگین ایجاد شغل در کشور ۶۳۸ هزار شغل در سال بود اما از سال ۸۴ تا ۹۳ عملاً شغلی در کشور ایجاد نشد و میانگین آن سالانه ۷۶ هزار شغل بوده است که در برابر سیل ورود جویندگان کار به بازار تقریباً صفر محسوب می‌شود!

    با این حال در دولت کنونی به استناد آمار رسمی کشور روند عدم اشتغالزایی متوقف شده و این دولت سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است که جزو پنج کشور دنیا در این زمینه است! آمارهای رسمی هم در این زمینه کمی متفاوت‌اند در حالی که مرکز آمار از اشتغال ۶۱۵ هزار نفری خبر می‌دهد برخی مسئولان اقتصادی نظیر وزیر اقتصاد و همچنین مشاور اقتصادی رئیس جمهوری این آمار را ۷۰۰ هزار عنوان می‌کنند.

    اما جالب است که با وجود این اشتغالزایی قابل توجه باز هم بر تعداد بیکاران افزوده شده و سال به سال هم این روند افزایش ادامه دارد. علت چنین امری را باید چند برابر شدن ورود جویندگان کار به بازار و اقتصاد دانست. افرادی که در سال‌های گذشته به دلیل نبود شغل به تحصیلات تکمیلی پناه برده و اکنون پس از اتمام تحصیلات وارد بازار کار شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد از سال ۹۳ به یکباره یک میلیون نفر به متقاضیان کار افزوده شده است. همچنین تعداد بیکاران از دو و نیم میلیون نفر در سال ۹۳ به بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در پایان نیمه نخست سال ۹۵ افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که علی رغم تلاش زیاد دولت برای اشتغالزایی و افزایش شغل‌های موجود، به دلیل سیل ورود متقاضیان کار به بازار که ناشی از اتمام تحصیلات تکمیلی متقاضیان است، چالش بیکاری تا مدت‌های مدیدی سر راه اقتصاد ایران خواهد بود.

    گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد زنان حدود ۷۰ درصد از ۶۱۵ شغلی را که در سال ۱۳۹۵ ایجاد شد، به دست آوردند.

    به گزارش ایرنا، بررسی میزان و کیفیت اشتغال مردان و زنان در یک سال گذشته تصویر جالبی را پیش روی ما قرار می‌دهد. مرکز آمار گزارش داده است از ۶۱۵ هزار شغلی که در سال ۹۵ ایجاد شده است ۷۰ درصد آن را زنان تصاحب کردند! بر پایه نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۵ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا۲۴ساله ۲۹٫۲درصد بود که به تفکیک جنسیت برای مردان ۲۵٫۴ و برای زنان جوان ۴۴٫۲درصد گزارش شد.

    آمارها نشان می‌دهد، از بیش از ۶۱۵هزار شغلی که طی یکسال ۹۴تا ۹۵ در کشور ایجاد شده است زنان نقش عمده‌ای در ورود به بازار کار داشتند. بر این اساس ۴۱۹هزار و ۶۹۹ نفر زن طی یکسال گذشته وارد بازار کار کشور شده‌اند. همچنین مقایسه اشتغال زنان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات نشان می‌دهد که در این سه بخش به ترتیب ۶۲هزار و۸۴۰ نفر ۱۵۲ هزار و ۹۶۴ نفر و ۲۰۳هزار و ۸۹۵ نفر به تعداد زنان در این بخش‌ها اضافه شده است.

    همچنین مردان نزدیک به ۳۰ درصد این ۶۱۵ هزار شغل ایجاد شده را تصاحب کردند و در مجموع ۱۹۵هزار و ۷۰۶نفر مرد طی یکسال گذشته وارد بازار کار شده‌اند.

    آمار اشتغال ایجاد شده برای مردان در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی ۳۶هزار و ۳۶۸نفر و خدمات ۲۵۸هزار و ۹۲۶ نفر اضافه شده اما تعداد مردان در بخش صنعت ۹۹هزار و ۵۸۸ نفر کاسته شده است.


     منبع: ندای گیلان | انتشاردهنده: علیرضا پرندوش

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.