×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

17757 - «قرص ورزش» اختراع شد! -می دانیم که وقتی صحبت از بهبود و حفظ سلامتی باشد فعالیت فیزیکی حرف اول را می زند؛ اما برای افرادی که نمی توانند تحرک زیادی داشته باشند چندان آسان نیست که به طور منظم، ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند. به تازگی محققان برای این افراد هم راهی پیدا کرده اند: «ورزش به شکل قرص»

به گزارش «بهداشت نیوز» حققان مؤسسه سالک در کالیفرنیا ماده ای شیمیایی کشف کرده اند که می تواند ژنی را که معمولاً به هنگام دویدن تحریک می شود فعال کند. محققان با فعال کردن این ژن به نام PPARD در موش های کم تحرک توانستند اثرهای مثبت ورزش های هوازی مانند افزایش تحمل و چربی سوزی را تقلید کنند. آن‌ها می گویند یافته هایشان احتمال ابداع قرص ورزش را بیشتر کرد یعنی دارویی که می تواند فواید ورزش کردن را شبیه سازی کند.

معمولاً توصیه می شود که بزرگسالان برای بهبود سلامت عمومی و تناسب اندام، هر هفته دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط یا ۷۵ دقیق فعالیت هوازی فشرده داشته باشند اما به گزارش مراکز پیشگیری و کنترل دارو تنها ۴۰ درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده به این سفارش ها توجه می کنند. بخش اعظم این شکست به دلیل کمبود انگیزه است و بعضی از این افراد هم مانند سالمندان یا آن‌هایی که مشکلات حرکتی دارند، عمل کردن به این توصیه ها قابل حصول نیست.

در مطالعات گذشته محققان متوجه شدند که ژن PPRAD در پاسخ بدن به ورزش هوازی نقش دارد و دیده بودند موش هایی که این ژن را به صورت فعال شده داشتند مسافت های طولانی تری را می دویدند و تحمل هوازی بیشتری داشتند یعنی توانایی ادامه دادن به فعالیت هوازی برای دوره های طولانی تر پیش از خسته شدن. این موش ها حتی به افزایش وزن مقاومت نشان می داند و واکنش بیشتری به انسولین داشتند که هر دو شاخص های تناسب اندام هستند. درواقع ماده ای که این ژن را فعال می کرد GW1516 (GW) نام داشت؛ اما در تمام این اقدام ها خبری از افزایش تحمل نبود؛ اما در مطالعه جدید، محققان با دادن دوز بیشتری از این ماده به موش های کم تحرک به مدت ۸ هفته و انجام آزمون تردمیل روی آنها متوجه شدند موش هایی که GW دریافت کرده بودند می توانستند حدود ۷۰ درصد طولانی تر از گروه کنترل ورزش کنند، ۲۷۰ دقیقه در مقابل ۱۶۰ دقیقه.

آن‌ها حتی توانستند توضیح دهند که چرا بعضی از ورزشکاران ناگهان انرژی خود را از دست می دهند یا اصطلاحاً خالی می کنند. چون مغزشان نمی تواند گلوکز کافی دریافت کند. درواقع سوزاندن قند فرایند سریع‌تری از سوزاندن چربی است بنابراین بدن تمایل دارد که از گلوکز به عنوان اولین منبع انرژی استفاده کند؛ اما در طول فعالیت فیزیکی نیاز دارد که مقداری گلوکز هم برای حفظ عملکرد مغز نگه دارد.

اگر قرص ورزش روزی به بازار بیاید نه تنها افراد ناتوان بلکه ورزشکاران هم می توانند از فواید آن برای سلامتی استفاده کنند.

منبع: Medical News Today

شفقنا زندگی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.