شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مراقبت از سلامتی با چند حرکت ورزشی ساده در محیط کار
    16 اردیبهشت 1396 - 10:47
    شناسه : 53526
    0

    آیا می‌دانستید ۳۰ دقیقه ورزش برای ۵بار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی، گرفتگی عروق و ابتلا به ناراحتی‌های مفصلی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد؟ ۲ ساعت کار، ۱۵دقیقه استراحت برای پرورش عضلات و رفع انقباضات بدن همین ۷ حرکت کافی است. شما باید به ازای هر ۲ ساعت کار پشت […]

    پ
    پ

    آیا می‌دانستید ۳۰ دقیقه ورزش برای ۵بار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی، گرفتگی عروق و ابتلا به ناراحتی‌های مفصلی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد؟

    ۲ ساعت کار، ۱۵دقیقه استراحت

    برای پرورش عضلات و رفع انقباضات بدن همین ۷ حرکت کافی است. شما باید به ازای هر ۲ ساعت کار پشت میز، حداقل یک ربع از سر جای خود بلند شوید؛ چند کشش به کتف‌ها و کمر خود بدهید و خستگی عضلات و مفاصل خود را با کمی راه رفتن در دفتر یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها بیرون کنید. حرکت‌های ورزشی طراحی شده برای محل کار شما باید بسیار ساده و قابل انجام باشند و برای انجام آن‌ها به جز صندلی و دیوار و کمی صبر و حوصله به چیز دیگری نیاز نباشد. می‌توانید این حرکات را در طول ساعت‌های اداری پخش کنید یا همه آن‌ها را در میانه روز پشت‌سر هم انجام دهید.

    وقتی درد، زنگ خطر است

    اگر در مچ دستان خود درد شدیدی احساس می‌کنید و تایپ برای‌تان پر زحمت و دردناک است، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است به واسطه کار زیاد با موس و کیبورد کامپیوتر محل کارپال توتل انگشتان شما که محل عبور اعصاب دست است، آسیب دیده باشد. درد کمر و شانه‌ها هم در میان کارمندان بسیار شایع است. اگر کمردرد یا کتف درد شما با انجام این حرکات ورزشی برطرف نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

    کشش سینه رو به بالاحرکا

    6273 179 - مراقبت از سلامتی با چند حرکت ورزشی ساده در محیط کار -

    درحالی‌که بازوهای‌تان را در طرفین خود قرار داده‌اید و کف پاهای‌تان روی زمین قرار دارد، روی یک صندلی بنشینید. به آرامی سینه خود را به سمت سقف بالا بکشید اما سرتان را حرکت نداده و به جلو خیره نگاه کنید. چانه شما باید موازی با زمین باشد. این حالت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید، سپس به حالت اولیه برگشته و خود را ریلکس کنید. این حرکت را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

     انقباض کتف

    6277 891 - مراقبت از سلامتی با چند حرکت ورزشی ساده در محیط کار -

    وضعیت بدن در این حرکت، مشابه حرکت اول است با این تفاوت که این‌بار دست‌های‌تان را روی پهلوها قرار دهید و تیغه شانه‌ها را بکشید و به هم نزدیک کنید. این کشش را تا جایی ادامه دهید که کشش را به‌خوبی در قفسه سینه خود حس کنید. برای ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید سپس به حالت اولیه برگردید. اجازه دهید، بدن شما چند ثانیه استراحت کند و دوباره برای ۵ تا ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید.

     انقباض گردن

    6278 106 - مراقبت از سلامتی با چند حرکت ورزشی ساده در محیط کار -

    دوباره وضعیت بدن را در شرایطی مطابق حالت اول قرار دهید. چانه،  سر و گردن را به درون بکشید. دقت کنید به درون کشیدن با پایین کشیدن کمی متفاوت است. برای این‌که حرکت را صحیح انجام دهید، می‌توانید انگشت اشاره خود را به‌طور موازی با زمین روی لب بالای خود قرار دهید. حین انجام حرکت، انگشت‌تان از سطح اولیه نباید پایین‌تر بیاید. در واقع در این حرکت شما عضلات‌تان را منقبض می‌کنید و از این طریق کل ناحیه چانه، سر و گردن را ورزش می‌دهید.

    کشش پشت گردن

    6279 306 - مراقبت از سلامتی با چند حرکت ورزشی ساده در محیط کار -

    در حالت نشسته با کمری صاف و شکمی منقبض سرتان را به‌نحوی به جلو خم کنید که انگار می‌خواهید در تائید حرفی سرتکان دهید. کشش را در پایه سر و بالای گردن کاملا لمس کنید. برای ۱۰ ثانیه در همین وضعیت بمانید، سپس عضلات‌تان را شل کرده و ریلکس کنید. این حرکت را برای ۵ تا ۱۰ بار دیگر تکرار کنید.

    تقویت عضلات بین کتفی

    6280 336 - مراقبت از سلامتی با چند حرکت ورزشی ساده در محیط کار -

    برای تقویت عضلات بین ۲ کتف، صاف بایستید و دست‌های‌تان در پشت سر به هم قفل کنید. در همین حال با منقبض کردن و نزدیک کردن تیغه‌های کتف، آرنج‌ها را از پشت به هم نزدیک کنید. به‌مدت ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

    کشش معکوس سینه

    6281 898 - مراقبت از سلامتی با چند حرکت ورزشی ساده در محیط کار -

    بایستید. دست‌ها را در گودی پشت کمر به هم قفل کنید. تیغه‌های شانه‌ها را به هم نزدیک کرده و برای ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. با شل کردن عضلات به موقعیت اولیه برگردید و پس از چند ثانیه استراحت حرکت را برای ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

    یک توصیه مهم:

    اگر انحنای پشت صندلی محل کار شما مناسب نیست، با استفاده از یک کوسن تکیه‌گاهی برای ناحیه پایین کمر خود ایجاد کنید. صندلی را تا جای ممکن به میز نزدیک کنید تا برای رسیدن به کیبورد و موس به جلو خم نشوید

    حرکت مقاومتی کتف

    6282 961 - مراقبت از سلامتی با چند حرکت ورزشی ساده در محیط کار -

    در گوشه یک اتاق بایستید. درحالی‌که یکی از پاهای‌تان را جلوتر از پای دیگر قرار می‌دهید دست‌های‌تان را به ارتفاع شانه‌ها بالا بیاورید و با آرنج‌های خمیده کف هر کدام از دست‌ها را روی یک دیوار تکیه دهید. به سمت جلو متمایل شوید و با انقباض عضلات شکم برای ۱۵ ثانیه در همین وضعیت بمانید. این حرکت را با پای مقابل سپس با هر دو پا چند بار تکرار کنید.

    نکته تکمیلی

    ورزش‌های کارمندی نباید فقط به ورزش عضلات بدن ختم شود. چشم شما هم در طول ساعات کاری، آسیب زیادی می‌بیند. برای محافظت از چشمان‌تان فاصله‌ ۵۰ سانتی‌متری را با کامپیوتر حفظ کنید و هر چند دقیقه یک‌بار با برداشتن نگاه از روی مانیتور به دور دست‌ها خیره شوید تا خستگی چشمان شما در آید.

    اگر برای‌تان ممکن است در انتخاب صندلی محل کار خود دقیق باشید. صندلی شما باید پشتی راحت و مناسبی داشته باشد تا از گودی کمر و پشت کتف‌ها محافظت کند. روی صندلی کز نکنید و هرگز روی لبه صندلی ننشینید؛ این کار فشار شدیدی به مهره‌های کمر شما وارد می‌کند و کمر درد را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

    نشستن زیاد و قوز کردن روی صندلی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در هضم شود. فشار زیاد وارد شده بر ناحیه تحتانی بدن هم گاهی کارمندان را به بیماری هموروئید دچار می‌کند. حتما برای پیشگیری از چنین مشکلاتی به تغذیه خود در طول ساعات اداری توجه کنید؛ از پوشیدن لباس‌های سفت و تنگ مثل شلوار‌های جین خیلی تنگ خودداری کنید و چند بار طی روز از جای خود بلند شوید و قدم بزنید.


    منبع: برترین ها

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.