شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • زندگینامه ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰
    07 تیر 1396 - 12:29
    شناسه : 61315
    0

    در پی انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت ۷۲ تن از مسئولین نظام، از گیلانی هایی که در این جلسه حضور داشتند «دکترحسن عضدی» (نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضو هیأت رئیسه این مجلس و معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی»)،  «حاج صادق اسلامی گیلانی» (از اعضای مرکزی موتلفه […]

    پ
    پ

    شهید گیلانی حادثه هفتم تیر - زندگینامه ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ - ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم

    در پی انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت ۷۲ تن از مسئولین نظام، از گیلانی هایی که در این جلسه حضور داشتند «دکترحسن عضدی» (نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضو هیأت رئیسه این مجلس و معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی»)،  «حاج صادق اسلامی گیلانی» (از اعضای مرکزی موتلفه اسلامی و از بازاریان مبارز متدین که مبارزه را از سال ۴۲  با ترور منصور آغاز کرده بود)، «سیف الله عبدالکریمی» (نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو حزب جمهوری اسلامی) و جواد سرافراز(رئیس دفتر آیت الله شهید بهشتی) به شهادت رسیدند و محمدحسن اصغرنیا (که آن موقع استاندار سمنان و عضو حزب جمهوری اسلامی بود) جزء ۲۷ نفری بود که از این فاجعه جان سالم به در بردند. (۱۳۶۰ ش)

    عبدالکریمی 2 - زندگینامه ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ - ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم

    سیف‌الله عبدالکریمی: در سال ۱۳۱۲ در کومله متولد شد. خانواده‌ای کشاورز و متدین داشت از همین رو، پس از دبستان به قم رفت و علوم حوزوی را پی گرفت. همزمان تحصیلات دبیرستانی و سپس دانشگاهی را دنبال کرد و درجه فوق لیسانس در رشته فلسفه و حکمت اخذ کرد. به علت نپذیرفتن بورسیه رژیم به بدترین نقاط کشور به عنوان سرباز فرستاده شد. بعد از خدمت دو سال در مدرسه عالی مدیریت گیلان، معارف اسلامی و تاریخ فرهنگ و تمدن ایران را تدریس کرد و سپس به مشهد انتقال یافت و در آن‌جا به علت مبارزات سیاسی‌اش از دانشگاه اخراج شد.

    در روزهای پیروزی انقلاب و با سقوط کلانتری‌ها، از سلاح و تجهیزات شهربانی حفاظت کرد و پس از پیروزی انقلاب، مسوول کمیته شهر لنگرود شد. چندی بعد از طرف مردم لنگرود به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در فاجعه هفتم تیر ۱۳۶۰ به فیض شهادت نائل شد.

    حسن عضدی 2 - زندگینامه ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ - ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم

    دکتر حسن عضدی: در سال ۱۳۲۵ در رشت متولد شد. عالی‌ترین مدارج علمی را در دانشگاه‌های معتبر دنیا کسب کرد به گونه‌ای که لیسانس روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و تبلیغات، فوق لیسانس دانشکده علوم سیاسی، لیسانس مدیریت بازرگانی با تخصص مدیریت بین‌المللی از دانشگاه داگلاس آمریکا و دکترای اقتصاد سیاسی همان دانشگاه را اخذ کرد و عضو افتخاری انجمن مدیران شد.

    پس از پیروزی انقلاب، در دانشگاه گیلان به تدریس مشغول شد و به عنوان نماینده استان گیلان در مجلس خبرگان انتخاب شد و در آن‌جا عضو هیات رییسه بود. شاخه گیلان حزب جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کرد و سرپرستی مدرسه عالی ترجمه را به عهده گرفت و سپس سرپرست مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی شد. او همچنین مسوولیت‌های فرهنگی و آموزشی فراوانی را به طور همزمان عهده‌دار شد و شورای وحدت حوزه و دانشگاه را فعال کرد. معاونت وزارت فرهنگ و آموزش عالی از دیگر مسوولیت‌های او بود و سرانجام در شامگاه هفت تیر ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

    اسلامی گیلانی - زندگینامه ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ - ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم

    محمدصادق اسلامی گیلانی: در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد.محمدصادق دوره تحصیلات ابتدایی را در تهران و لنگرود طی کرد و پس از بازگشت به تهران دوره متوسطه را به صورت شبانه و متفرقه ادامه داد. به علت وقفه ای که در بین سال های تحصیلش پدید آمد، تنها توانست در سال ۱۳۳۳ از عهده امتحانات پنج ساله متوسطه برآید و دیگر تا پیروزی انقلاب اسلامی موفق به ادامه تحصیلات کلاسیک نشد. پس از پیروزی انقلاب در امتحانات سال ششم دبیرستان شرکت جست و در رشته ادبی دیپلم گرفت و با موفقیت در کنکور سراسری، به دانشجویان رشته انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پیوست؛ هرچند به واسطه اشتغالات بسیار، موفق به شرکت در کلاس های دانشکده نشد و درخواست حذف ترم را نمود.

    کار و تحصیل را با هم دنبال کرد و در سال ۱۳۳۰ به همراه حاج صادق امانی، گروه شیعیان را بنیاد نهاد. پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور، ۲ سال در زندان ماند و در سال ۱۳۵۵ با شهید اندرزگو، یک گروه ضربت علیه رژیم شاه را سامان داد. با شهادت اندرزگو، مجدداً زندانی شد و بعد از آزادی برای نخستین بار در یک سخنرانی در حرم حضرت عبد العظیم از بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان امام خمینی یاد کرد. وی از رهبران راهپیمایی‌های بزرگ و از مسوولین کمیته استقبال و حفاظت اقامتگاه امام بود. در دولت شهید رجایی به عنوان معاون هماهنگی و پارلمانی وزارت بازرگانی برگزیده شد و در هفتم تیر ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

    سرافراز 2 - زندگینامه ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ - ۴ شهید گیلانی حادثه هفتم

     جواد سرافراز:شهید جواد سرافراز در روز چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۳۲ش در آستانه اشرفیه دیده به جهان گشود. پدرش حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابوالفضل سرافراز تهل آستانه اشرفیه، از مروجین مکتب اهل بیت (ع) و از وعاظ شهیر تهران بود.

    سرافراز در دانشگاه‌های انگلیس و هند در رشته جامعه‌شناسی ادامه تحصیل داد و انجمن‌های اسلامی را در آن‌جا پایه‌گذاری کرد و به عنوان نماینده انجمن‌های اسلامی مقیم بنگلور هند به خدمت امام در پاریس رسید. در سال ۱۳۵۷ همراه با مردم در نبردهای خیابانی علیه رژیم شرکت کرد و در تسخیر کلانتری ها نقش برجسته‌ای داشت.

    بعد از پیروزی انقلاب، عضو حزب جمهوری اسلامی شد و همچون بازویی برای شهید بهشتی بود. وی سرپرستی منطقه ۱۱، ریاست و مسوولیت آموزش و عضویت شورای مرکزی حزب جمهوری را بر عهده داشت. به علاوه، مدیر مسوولی شرکت رایانه و مسوولیت روابط عمومی شرکت «ایزایران» وابسته به وزارت دفاع را نیز بر عهده گرفت و سرانجام در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.