×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

درمان گرمازدگی - خطر گرمازدگی را جدی بگیریم - پیمان اسدی

پیمان اسدی، با توصیه خودداری از پوشش لباس های ضخیم برای پیشگیری از گرمازدگی اضافه کرد: در صورت قرارگرفتن برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم و قبل و بعد از ورزش بیشتر مایعات استفاده شود.

به گزارش «بامردم»، گرمازدگی از بیماری های شایع فصل گرماست که به گفته پزشکان در صورت بی توجهی می تواند خطرناک باشد بنابراین شناخت علائم این بیماری و راه های پیشگیری از آن ضرورت دارد.

*نشانه های گرمازدگی 
پزشک و معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ، ضعف یا بی حالی، سرگیجه، نبض سریع، تنفس عمیق و سریع، سردرد، تغییر وضعیت هوشیاری و در نهایت تشنج را از نشانه های گرمازدگی عنوان کرد.
فاطمه نیازمند مظلومی ، با بیان این که گرمازدگی می تواند در مراحل پیشرفته بسیار خطرناک باشد، اضافه کرد: کودکان، سالمندان و زنان باردار با توجه به شرایط جوی استان گیلان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند.
* راه های پیشگیری از گرمازدگی 
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان نیز با بیان این که با افزایش گرمای هوا، موارد ناشی از گرمازدگی نیز افزایش می یابد، گفت: توجه به راه های پیشگیری از گرمازدگی بسیار حائز اهمیت است.
پیمان اسدی، با توصیه خودداری از پوشش لباس های ضخیم برای پیشگیری از گرمازدگی اضافه کرد: در صورت قرارگرفتن برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم و قبل و بعد از ورزش بیشتر مایعات استفاده شود.
وی بیان داشت: در فعالیتهای ورزشی گروهی، گرمازگی یکی از افراد به معنای در خطر بودن دیگران است، در چنین مواقعی بایستی با سرعت اقدامات اولیه برای خود و سایر افراد را انجام دهید.
وی با بیان این که در روزهای گرم قبل از احساس تشنگی باید آب نوشیده شود، خاطر نشان کرد: به طور کلی در تابستان و هوای گرم مایعات باید بیشتر مورد مصرف قرار گیرد و از مصرف چای، قهوه و انواع کولاها که موجب از دست دادن بیشتر مایعات می شوند، خودداری شود.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان بیان داشت: از سبزیجات و میوه جات به نسبت غذاهای چرب و دیر هضم و یا دارای پروتئین بالا، بیشتر استفاده شود.
وی تاکید کرد: در ساعات ۱۲ تا ۱۵ به دلیل شدت بیشتر گرما در تابستان در صورت امکان از منزل بیرون نرفته و اگر هم در ساعات گرم بیرون از منزل هستید، کمتر جلوی نور خورشید بایستید.
وی خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی در هوای گرم پنجره ها را باز کرده یا از یک سیستم خنک کننده مانند پنکه، کولر و فن استفاده شود.
اسدی ، آگاهی از علائم گرمازدگی را برای ارایه خدمات سریع امدادی مهم خواند و یادآور شد: علائم گرمادزگی می تواند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کند.
وی پوست خشک، داغ، هذیان، تشنج و یا عدم هوشیاری را از جمله علائم گرمازدگی عنوان و خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده چنین علائمی در اطرافیان خود بایستی سریع با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.
* اقدامات لازم تا رسیدن فوریت های پزشکی 
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان گفت: در مدت زمانی که منتظر رسیدن امدادگران فوریتهای پزشکی هستید، فرد را در وضعیت خوابیده به محل خنک انتقال دهید و پاهایش را بالاتر از سطح بدنش قرار دهید.
وی خاطر نشان کرد: فرد گرمازده را با قراردادن کیسه آب سرد روی گردن، شانه و کشاله ران خنک کنید و مرتب او را باد بزنید.
وی با تاکید بر این که از خوراندن هرگونه داروی تب بر مانند استامینوفن به فرد گرمازده بایستی خودداری شود، تصریح کرد: اگر فرد فاقد هوشیاری است، او را به پهلو خوابانده و ازخوراندن مایعات یا هر نوع مواد خوراکی به وی اجتناب کنید.
۱۱۵ استان گیلان دارای بیش از ۴۰۰ نیرو، یکصد دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است.
هواشناسی استان گیلان نسبت به افزایش دما تا پایان هفته جاری خبر داد.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.