×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در بخش اقتصادی هر کشور است چرا که ایجاد اشتغال برای افراد یک جامعه به معنای تامین زندگی آنهاست و نبود شغل می‌تواند تبعات منفی زیادی برای یک جامعه داشته باشد.

مالک وطن خواه - کاهش ۷‌‌درصدی خانواده‌های کمیته امداد گیلانی | یارانه‌ها عامل بیکاری بیشتر افراد جامعه است - امداد گیلانی

 

به گزارش «بامردم» به نقل از همشهری گیلان: اما در میان افراد جویای کار، هستند کسانی که کمیته امداد امام‌خمینی(ره) تامین‌کننده بخشی از هزینه‌های زندگی آنهاست و ایجاد شغل برای عده‌ای از آنان که در شرایط کار کردن قرار دارند، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این کمیته محسوب می‌شود. همچنین به عقیده کارشناسان اگر برای این قشر از افراد فرصت اشتغال پایدار و درآمدزا تعریف شود می‌توان به کاهش تعداد افراد زیر پوشش و توانمندسازی آنان کمک کرد. استان گیلان نیز از این موضوع مستثنا نیست.
به گفته «مجید بزرگی راد» معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان اکنون ۱۰۶ هزار خانواده گیلانی تحت حمایت این نهاد هستند. یکی از سیاست‌های کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌ها از طریق ایجاد اشتغال است و بر این اساس هر سال ۱۰‌ درصد از مددجویان تحت حمایت باید از طریق توانمندسازی از چرخه حمایتی امداد خارج شوند.

‌ جوانان نیازمند‌ در آرزوی شغل
یکی از افرادی که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی است درباره کمک‌های کمیته امداد در زمان تحصیلش گفت: در تمام طول تحصیلم از حمایت کمیته امداد برخوردار بودم‌ و با توجه به حمایت‌های‌ این نهاد تصمیم گرفته‌ام وارد حوزه اشتغال مربوط به تحصیلاتم شوم.
«محمد. د» اظهار کرد در زمینه پرورش قارچ فعالیت می‌کند و امیدوار است با توسعه کسب و کار خود از نظر مالی توانمند شود و بتواند خود روزی به نیازمندان کمک کند.
«عفت. م» شهروند تحت حمایت دیگری است که اقدام به ایجاد شغل خانگی در زمینه بافت فرش کرده است. وی گفت که یکی از آرزوهایش فرشبافی بوده است و اکنون توانسته با حمایت‌های صندوق اعتباری امداد ولایت (صندوق قرض الحسنه وابسته به کمیته امداد) این شغل را دنبال کند.

ورود به سامانه بانکداری
در زمینه اشتغالزایی با مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت کمیته امداد گیلان گفت‌وگو کرد‌یم. «مالک وطن خواه» به همشهری گفت: صندوق امداد ولایت امسال را با یک تغییر و تحول اساسی آغاز کرد و آن‌هم ورود به سامانه و جرگه بانکداری شبکه‌ای یا همان شتاب و استفاده از سامانه‌های بانکی بود. این تحول به‌قدری سریع و پرشتاب بود‌ که در کمتر از ۲ ماه بعد از اتصال به شبکه بانکی، اکنون کارت‌های بانکی (عابر بانک) این صندوق در تمام شبکه‌های بانکی قابل شناسایی و کاربرد عملیاتی است.
وی افزود: در یک نگاه اجمالی به فعالیت و عمر ۱۰ ماهه این صندوق در استان از ۳۱/۰۶/۹۵ تاکنون می‌توان دید که بیش از ۱۲هزار فقره‌ وام‌های کارگشایی که محل‌های مصرف آن درمان، بدهی، ازدواج، تحصیلی، مسکن و محکومیت مالی‌ است، پرداخت شده است.
در این مدت ۱۰۶۳۰ فقره وام با رقمی بیش از ۱۷ میلیارد تومان به تعداد ۱۳۷۰ نفر تسهیلات اشتغال با رقمی بیش از ۱۲ میلیارد تومان اعطا‌ شده است.
وطن‌خواه افزود: تسهیلات اشتغال با توجه به حساسیت موضوع از اهمیت زیادی برای صندوق برخوردار است و تسهیلات اعطایی از صندوق که در اصطلاح به آن‌ها منابع صندوق اشتغال امداد گفته می‌شود به مددجویان تحت حمایت و فرزندان آنان که به‌عنوان مجری طرح هستند، پرداخت و برای استقلال و خودکفایی خانواده استفاده می‌شود.
وی اظهار کرد: برای اقشار آسیب‌پذیر با استفاده از منابع تخصیصی دولت و مجلس وام‌های تبصره‌ای با کارمزد و سود ۴‌ درصد پرداخت می‌شود. ‌تفاهمنامه‌ای بین دولت و بانک‌ها و امداد برای ارائه این تسهیلات منعقد شده است.

یارانه‌ها عامل بیکاری بیشتر افراد جامعه
مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت کمیته امداد گیلان ادامه داد: معضل اشتغال و بیکاری در استان رنگ و بوی دیگری دارد. گاهی با افرادی مواجه می‌شوید که به‌رغم وجود منابع سخت‌افزاری مانند زمین و تجهیزات حاضر به استفاده از منابع و وام نیستند و بدتر از همه موضوع افزایش یارانه مددجویان است که خود عامل تنبلی و تن‌پروری شده و میل و رغبت به کار را کاهش داده است.
این مسئول افزود: موضوع اصلی در بازار اشتغال، تأمین و تهیه بازار مصرف و فروش و قیمت تمام شده کالا و خدمات تولید شده است. متأسفانه برخی اوقات مشاهده می‌شود منابع و وام‌های اعطایی برای اشتغال در موارد و مصادیق غیراشتغال مصرف می‌شود.
وطن‌خواه ادامه داد: اگر نگاهی به میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها و صندوق‌های موجود در کشور بیندازیم مشاهده می‌کنیم که قاعدتاً نباید مشکل چندانی در این زمینه وجود داشته باشد اما نظارت‌ها و همراهی‌های بعد از اعطای تسهیلات خیلی مهم است که باید توجه بیشتری به آن داشت.
این مقام مسئول ادامه داد: معضل بیکاری بسیار گسترده است و علت اصلی و مهم آن نبود فرهنگ کار و تلاش است و‌گر نه منابع را هم می‌توان از دولت مطالبه کرد و هم خیرینی هستند که در این راه همراه باشند. در بخش تسهیلات کارگشایی با هدفمند کردن امور می‌توان به مشاغل خانگی و کوچک کمک‌های زیادی کرد و در این خصوص نقش خیّران در همه سطوح اعم از اشتغال و کارگشایی مهم و اساسی است. اگر بر این منابع از طریق صندوق امداد ولایت هدایت و نظارت شود و امور اشتغال در یک جا متمرکز شود، مطمئناً اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

نیاز بیشتر به مشارکت خیّران
مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت کمیته امداد گیلان ادامه داد: تسهیلات اشتغال در بخش‌‌ کشاورزی (باغداری، زراعت، پرورش ماهی، پرورش طیور و…)، ‌‌خدمات (فروشگاهی، رستوران، مراکز توزیع مواد غذایی، آرایشگاه، خیاطی و…) و‌ بخش تولیدی (پوشاک، قالیبافی و…) پرداخت می‌شود‌ اما نکته اینجاست که صندوق امداد ولایت صرفاً به مددجویان یا فرزندان مددجو که مسئولیت سرپرستی و نگهداری از اولیا‌ (پدر و مادر)ی خود را برعهده دارند تسهیلات پرداخت می‌کند.
به گفته وی، صندوق امداد ولایت برای اجرای طرح‌های سنگین به مددجویان وام‌های ترکیبی از صندوق و بانک پرداخت می‌کند که گاهی از سقف ۷۰ میلیون تومان هم تجاوز می‌کند. البته این موارد خاص هستند.
به گفته وطن‌خواه، این صندوق به‌مثابه یک بانک و با همان اختیارات بانکی در همین ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۶ به امکانات و قابلیت‌هایی از قبیل اتصال به شبکه شتاب، همراه بانک، اینترنت بانک و صدور پایانه فروش دست یافته ‌ و در آینده نزدیک صدور دسته چک را در برنامه دارد.وی درباره کمک خیّران به این صندوق بیان کرد: صندوق امداد ولایت آمادگی لازم را برای جذب کمک‌های خیّران برای اعطای تسهیلات به محرومان و نیازمندان استانی ‌ دارد. نیکوکاران می‌توانند با‌ افتتاح سپرده ویژه نزد صندوق در همه زمینه‌هایی که خودشان مایل باشند به نیازمند مورد نظر خودشان تسهیلات اعطا‌ کنند و مسئولیت وصول و برگشت منابع را برعهده صندوق بگذارند.
وی ادامه داد: ‌این وجوهات که از خیّران و با نظر و نیت آنان جذب می‌شود با همان نیت مورد انتظار مصرف می‌شود و مشمول قاعده جاری صندوق نیست. مثلاً اگر خیر علاقه داشته باشد در زمینه اشتغال یا ازدواج کمک کند هزینه وی در همان راه مصرف می‌شود و مسئولیت برگشت هزینه‌ای که به‌عنوان ودیعه و کمک گذاشته با صندوق است. مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت کمیته امداد گیلان گفت: صندوق در برنامه هدف‌گذاری شده سال ۱۳۹۶ در نظر دارد از محل عنایات و کمک‌های خیران، نیکوکاران و متمکنان داخل استان و خارج استان مبلغ ۴۰ میلیارد تومان سپرده و کمک جذب کند و در کنار آن از محل منابع موجود خود ۴۰ میلیارد تومان نیز تهیه و تأمین کند تا بتواند در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال مبلغ ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند. صندوق در ۴ ماهه اول امسال موفق شده است ۹۵ درصد درخواست‌های پشت نوبت را اجرایی کند و امیدواریم بتواندبا همراهی و همکاری همه خیّران و مؤمنان هم‌استانی در اشاعه و توسعه فرهنگ غنی و حسنه قرض‌الحسنه حرکت کند.

کاهش ۷‌‌درصدی خانواده‌های کمیته امداد گیلانی
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان با تأکید بر کاهش ۷‌ درصدی جمعیت خانواده‌های تحت‌ پوشش کمیته امداد در سال ۹۵ اعلام کرد: بسیاری از خانواده‌های تحت حمایت قادر به ایجاد اشتغال و رسیدن به توانمند‌ی هستند و تا پایان سال ۹۵ جمعیت ۱۱۶ هزار خانواری تحت حمایت به ۱۰۶ هزار خانوار معادل ۷‌ درصد کاهش پیدا کرد. به گفته «حبیب‌الله رضادوست» تدوین برنامه‌های هدفمند برای توانمند‌سازی خانواده‌ها یکی از برنامه‌های مثبت برای مددکاران است. وی ادامه داد:‌ توزیع متناسب خدمات بین خانواده‌ها، جلوگیری از رسوب خانواده‌ها در بدنه حمایتی امداد، توان‌افزایی و ‌کارانگیزی برای سالمندان و تکریم خانواده‌ها از دیگر مواردی است که باید بیش از گذشته مورد توجه مددکاران قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.