×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر

ما به این خاطر با موسیقی پیوندی این چنین عمیق داریم که بر مغزمان بسیار تأثیرگذار بوده و فعل و انفعالاتی ایجاد می‌کند. در واقع عناصر موسیقی از جمله ریتم، ملودی و غیره در فیزیولوژی، عملکرد و جسم ما منعکس می‌شود.

fcfc9179 1fbb 45ab 9093 55aa56170d9c - تاثیر گوش کردن به موسیقی بر سلامت بدن - تاثیر موسیقی
همه‌ی ما حداقل وقتی به یک آهنگ گوش می‌کنیم حس می‌کنیم که احساساتمان برانگیخته می‌شود. شاید این آهنگ تداعی‌گر نخستین رقص در جشن عروسیتان بوده یا شاید یاد معشوقتان بیافتید که دیگر کنارتان نیست. ما به این خاطر با موسیقی پیوندی این چنین عمیق داریم که بر مغزمان بسیار تأثیرگذار بوده و فعل و انفعالاتی ایجاد می‌کند. در واقع عناصر موسیقی از جمله ریتم، ملودی و غیره در فیزیولوژی، عملکرد و جسم ما منعکس می‌شود.
تحقیقات زیادی نشان داده که موسیقی می‌تواند بر سلامت انسان تأثیر بگذارد. در واقع محققان دریافته‌اند که گوش دادن به موسیقی باعث افزایش میزان دوپامین می‌شود که مغز آن را تولید می‌کند و همانطور که می‌دانید این هورمون باعث ارتقای سطح خلق و خو و روحیه‌ی فرد شده و درمان افسردگی را امکان‌پذیر می‌سازد. اما تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که مزیت‌های موسیقی فراتر از تأثیرات روانی آن بوده و در همین ارتباط بسیاری از متخصصان معتقدند که موسیقی درمانی می‌تواند تأثیر فراوانی در حفظ سلامت داشته باشد. در همین زمینه، محققان با بررسی ۷۲ آزمایش کنترل‌شده‌ی تصادفی در بین ۷۰۰۰ بیماری که جراحی انجام داده بودند دریافتند که آن دسته از بیمارانی که بعد از عملشان موسیقی گوش کردند نسبت به افرادی که به موسیقی گوش نداده بودند، احساس درد و تشویش کمتری داشته و از طرفی به داروهای مسکن کمتری هم نیاز پیدا کردند.
در تحقیقی دیگر محققان دریافتند که موسیقی‌های آرامبخش و مورد علاقه‌ی خود فرد که با انتخاب خودش باشد باعث کاهش درد و افزایش قوای تحرک بدن می‌شود خصوصا در بیمارانی که دچار فیبرومیالژیا هستند.
از دیگر مزیت‌های گوش کردن به موسیقی، کاهش استرس است و علت آن تأثیری است که بر مقیاس‌های میانجی ساقه‌های مغز مانند پالس، ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن دارد. البته این تأثیر تا حد زیادی به نوع موسیقی هم مربوط می‌شود.
(منبع: mayoclinic)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.