فرهام زاهد - نمی‌توانیم مانند برخی از دوستان اصلاح‌طلب واقعیت ها را نادیده بگیریم - استاندار گیلان

اینروزها فضای سیاسی استان بخصوص در جبهه ی اصلاحات بر سر انتخاب استاندار دچار تلاطمات عجیبی شده است. بر همین اساس بنا داریم با روسای احزاب اصلاح طلب و فعالان سیاسی در این خصوص صحبت کنیم. شاید که مواضع و اعلام نظرها شفاف تر و براهین و دلایل مستدل تر گفته و شنیده شوند.
فرهام زاهد رییس جدید حزب ندای ایرانیان در گیلان، و عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان که اخیرا به نمایندگی از آنان به شورای شهر رشت راه یافته در این خصوص با ما به گفتگو نشست.

آقای زاهد بازهم در یک بزنگاه سیاسی اختلافات در جبهه ی اصلاحات بالا گرفته و متحدان و همفکران به جدال با یک دیگر مشغول شده اند. دلیل چیست؟

من اوضاع را اینطور که شما می گویید بغرنج نمی بینم. در همه جا اختلاف سلیقه و نظر وجود دارد و اتفاقا از دل همین اختلافات است که رویش و زایش بوجود می آید. دوستان اصلاح طلب در استان هم برای موضوعی که اساسا در کف اختیارشان نیست و قرار است در هیئت دولت برایش تصمیم گیری شود، بیش از حد مورد نیاز وقت و انرژی گذاشته اند و متاسفانه اندکی هم کدورت بوجود آورده اند.

اما حزب ندا هم که وارد این بازی شده و در بیانیه ای افرادی را معرفی کرده است.

این صرفا یک بازی نیست. چون بحث سرنوشت یک استان مطرح است. اما اینکه ندا هم بیانیه متشر کرده را من عیب نمی دانم، بلکه حسن می دانم. مهم اینستکه کار یک تشکل سیاسی در این امر خاص نه جنگیدن با یاران همفکر ، که صرفا اظهار نظر و موضعگیری شفاف است که ما هم به آن پرداختیم.

دونکته در مورد بیانیه شما وجود دارد. یکی اینکه یکی از نزدیکان حزب شما یعنی دکتر حق شناس در فهرست پیشنهادی شما جا ندارد و دیگر اینکه برخلاف سایر احزاب اصلاح طلب شما از کیوان محمدی نیز حمایت کرده اید.

در مورد جناب دکتر حق شناس مسئله این بود که نام ایشان پس از انتشار بیانیه ما بر سر زبان ها افتاد. تصور ما در جلسه ی شورای مرکزی این بود که ایشان با جایگاه جدیدی که در کشور بدست آورده و در حوزه ی تخصصی خودشان هم هست فرد مفیدی برای کشور و استان است و احتمالا تمایلی به حضور در گیلان نخواهد داشت. با توجه به دوستی دیرینه ی اعضای حزب با دکتر حق شناس قطعا ایشان با اکثریت آرا در صدر قرار می گرفت.

ضمن اینکه رویکرد کلی ما در شعبه ی گیلان اینست که از گیلانیانی که می توانند جایگاه های ملی داشته باشند توسط دوستانمان در تهران حمایت کنیم و آنها را در گیلان محصور و محدود نسازیم تا انشاالله بزودی بتوانیم چند چهره ی ملی از گیلان داشته باشیم. ولی در مجموع آنچه دلیل اصلی کنارگذاشتن دکتر حق شناس از لیست ما بود، بحث زمان انتشار بیانیه و مطرح نبودن ایشان در آن مقطع بود. وگرنه علاوه بر دوستی و ارادت دیرینه ما با ایشان، تک تک اعضای حزب ندا در گیلان دکتر حق شناس را چهره ای بسیار توانمد، اجرایی و اهل تعامل می دانند که برای استانداری گیلان هم بسیارمناسب است.
اما در مورد جناب محمدی موضوع اندکی فرق دارد و بحث معرفی ایشان نه صرفا براساس دوستی که به ملاحظات واقع گرایانه صورت گرفته است. برخی از دوستان اصلاح طلب به گونه ای برخورد می کنند که گویا دولتی کاملا اصلاح طلب بر سر کار آمده و تمام استانداران باید از اصلاح طلبان تشکیلاتی و سابقه دار باشند. حال آنکه دولت اعتدالی اصلا چنین بحثی را قبول ندارد،و آقای محمدی اتفاقا از معروفترین و محبوب ترین اعتدالیون استان هستند. ما نمی توانیم مانند برخی از دوستان اصلاح طلب واقعیت ها را نادیده بگیریم و وارد فضای احساسی شویم. دولت اعتدالی، قطعا استاندار میانه رو می خواهد و ما در این مورد نمی توانیم یک چهره ی معتدل ، دانشگاهی و حالا اجرایی را نادیده بگیریم.

دلیل حمایت از آقایان حسینی و سالاری چه بوده است؟

ببینید معروف است که حزب ندای ایرانیان یک حزب جوانگرا است. این حتی درنام حزب نیز مستتر و مشخص است. ” نسل دوم اصلاحات ایران”.ما در تهیه بیانیه و معرفی افراد یک طبقه بندی نسلی کردیم. متولدین دهه ی سی و قبل از آن و به اصطلاح نسل اول که به نام معاون سیاسی اسبق استانداری گیلان که فردی خوشنام و مورد وثوق تمام اصلاح طلبان است رسیدیم، یعنی جناب سیداحمد حسینی. جناب دکتر شجاع هم با توجه به نزدیکی به مشی دولت و سابقه ی نمایندگی مجلس و ریاست ستاد مرحوم رفسنجانی و سپس دکتر روحانی داخل فهرست قرار گرفتند.
از متولدین دهه چهل که ما آنان را جزو نسل بعدی لحاظ کردیم به نام دکتر محمدی رسیدیم. جناب دکتر حق شناس هم در همین گروه می توانست قرار گیرد که در روزی که ما جلسه داشتیم هنوز نام ایشان اینطور مطرح نشده بود.
از متولدین دهه پنجاه هم با توجه به کم لطفی های صورت گرفته به جوانان استان در این سالها و عدم کادرسازی مناسب به گزینه ی غیر بومی اما مورد وثوق دولت و علی الخصوص شخص دکتر روحانی رسیدیم که اتفاقا برای سکانداری استانداری در هیئت دولت از رای مناسبی هم برخوردار هستند.

در بین این چهارگزینه فرد مطلوب حزب شما کیست؟

هر چهار نفر. برای اینکه ما فکر می کنیم تک تک آنها توان ایجاد همدلی بین نیروهای سیاسی را دارند که نیاز و اولویت اول استان ما در این روزهای پرتلاطم است. و دوم آنکه هر چهار نفر از دانش مدیریتی و توان اجرایی لازم برای اداره گیلان بهره مند هستند.

جارستان