×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

فاطمه شعاع شرق - چرا استاندار بومی؟ - استاندار

فاطمه شعاع شرق – این روزها در محافل مختلف بحثی است فراگیر، استاندار بومی یا غیر بومی؟ و اکثریت افراد پاسخی که به سرعت میدهند قطعا بومی بودن را ارجح می دانند به این دلایل که به عقیده آن ها به صورت بالقوه استاندار بومی مسلما دلش برای استان خود می سوزد و در آبادانی استانش بیشتر می کوشد، نسبت به زدودن محرومیت از آن منطقه تعصب دارد.
حال وقتی در انتخاب یک مسئول تامل می کنیم و معیارهای شایسته سالاری را جدا از بحث توانمندی های مدیریتی فردی مبنای گزینش قرار می دهیم به سه معیار مهم می رسیم:

آشنایی با حوزه کاری و حیطه اختیارات
آشنایی با منطقه و استان
تعهد و وجدان کار
حال که به مبحث آشنایی با منطقه و استان که یکی از سه معیار مهم و تعیین کننده برای انتخاب استاندار است می پردازیم، این نکته در ذهن همگی ما شکل می گیرد که اگر استاندار غیربومی برای این استان در نظر گرفته شود و آشنایی لازم با منطقه و استان نداشته باشد چه میزان وقت و هزینه لازم است تا مدیر محترم به این مهم دست یابد ؟دقیقا طبق تحلیل زیبای نماینده ی محترم شهرستان رشت جناب دکتر جعفرزاده که به صراحت عنوان داشتند:
“استاندار غیربومی از زبان، گویش، فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای منطقه، محصولات کشاورزی و ویژگی های استان شناخت کافی ندارد. ۶ ماه طول می کشد و وقت مردم را تلف می کند تا تفاوت ماسال و ماسوله و شناختن شهرهایی مثل شفت و سیاهکل و املش و … را پشت سر بگذارد”.
مردم عزیز و شریف گیلان قطعا از استاندار آتی خود فارغ از بومی بودن یا غیر بومی بودن،انتظار عملکرد دلسوزانه  و خالصانه دارند که بدون داشتن شناخت و آگاهی های لازم از منطقه و مواردی که تنها بخشی از آن در این یادداشت ذکر شد میسر نمی گردد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت انتخاب یک مدیر بومی در صورت کار آمد بودن به دلیل شناخت بیشترش با مشکلات و درد های منطقه و همچنین فرصت ها پتانسیل های موجود منطقه یک انتخاب ایده آل محسوب می شود. و مدیر غیر بومی اگر سال های سال  ساکن محل خدمتش باشد و دانش و تجربه خود را در اختیارمردم آن منطقه قرار دهد باید دستش را بوسید ولی موضوع مورد بحث اینست اگر مدیری به تازگی  وارد محلی ناشناس برایش از نظر فرهنگ، اقلیم و…..شود، حتی اگر علامه ی دهر هم باشد به هزار و یک دلیل نمی تواند کار آمدی لازم را داشته باشد.
چه بسا یک مدیر غیر بومی نمی تواند تا مدتهای مدید  شناخت درست بر سرمایه های بومی و منابع استانی داشته باشد و ممکن است به واسطه زود گذر دیدن دوران مدیریت خود در آن استان،خویش را اسیر تحول یا اصلاح امور نکند.
در پایان فارغ از احساسات ناسیونالیستی، تاکید بر انتخاب و انتصاب مدیری شایسته و کار آمد است برای مردمی که به راستی نعمت های واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و دل در گرو رشد و تحول استان خود توسط دولت تدبیر و امید که برای بار دوم هم با رفتن مسولانه به پای صندوق های رای اثبات نمودند، خدای نکرده امیدشان خدشه دار نگردد.


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.