چهارشنبه, ۲۲ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 10 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41248 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2366×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مردم را نمی‌توان به‌ زور به دین معتقد و مؤمن کرد | سخن از روی اقتدار در مسائل تربیتی نتیجه‌بخش نیست
    01 مهر 1396 - 0:26
    شناسه : 90050
    0

    امام جمعه آستانه اشرفیه در خطبه های امروز نماز جمعه آستانه اشرفیه با اشاره به بحث جنجالی “نمی توان مردم را به زور به بهشت برد” گفت: سخن از روی اقتدار در مسائل تربیتی نتیجه‌بخش نیست. حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد ساجدی در خطبه های امروز نماز جمعه، به بحث جنجالی ” نمی توان […]

    پ
    پ

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ساجدی 2 - مردم را نمی‌توان به‌ زور به دین معتقد و مؤمن کرد | سخن از روی اقتدار در مسائل تربیتی نتیجه‌بخش نیست - آستانه اشرفیه

    امام جمعه آستانه اشرفیه در خطبه های امروز نماز جمعه آستانه اشرفیه با اشاره به بحث جنجالی “نمی توان مردم را به زور به بهشت برد” گفت: سخن از روی اقتدار در مسائل تربیتی نتیجه‌بخش نیست.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد ساجدی در خطبه های امروز نماز جمعه، به بحث جنجالی ” نمی توان مردم را به زور به بهشت برد” پرداخت و خاطر نشان کرد: گاهی که به دانشگاه می‌رفتیم دانشجویان به ما می‌گفتند اگر ما نخواهیم به بهشت برویم، باید چه کسی را ببینیم؟ رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه فرمودند ما نمی‌خواهیم کسی را به ‌زور به بهشت ببریم و این تعبیر نادرست و مغالطه آمیز است اما از راه و شکل درست، باید مسیر بهشت را به روی مردم باز کرد و آن‌ها را به حرکت در آن مسیر تشویق کرد.

    امام جمعه آستانه اشرفیه افزود : فلسفه بعثت انبیا این بود که مردم را از عذاب الهی نجات دهند و به خوشبختی در دنیا و آخرت و رسیدن نعمت‌های ابدی بهشتی رهنمون شوند.
    دکتر ساجدی با تأکید بر این که باید مبلغ و گوینده مخاطب خود را بشناسد و به ‌مقتضای حال و نیاز مخاطب خود حرف بزند، گفت: فن بلاغت مربوط به این موضوع است که ما چگونه سخن بلیغ ، سنجیده و ادیبانه و به‌مقتضای حال مخاطب بزنیم تا او را جذب گفتمان خود کنیم.

    امام جمعه قطب مذهبی گیلان با اشاره به آیه شریفه “لا اکراه فی الدین” خاطر نشان کرد : با نظر به این آیه مردم را نمی‌توان به‌ زور به دین معتقد و مؤمن کرد زیرا ایمان و اعتقاد یک امر درونی و باطنی است و طرف باید به آن برسد. هر چند “قد تبیین الرشد من الغی…” آشکار شده است.
    دکتر ساجدی ادامه داد: حتی خداوند به پیامبر می‌فرماید؛ تو نمی‌توانی مردم را هدایت کنی این خداست که هادی مردم است و تو فقط باید راه را به آنان نشان دهی

    امام جمعه آستانه اشرفیه تأکید کرد: به لحاظ تربیتی توسل به‌ زور و تحکم جواب نمی‌دهد؛ امروز شما اگر به یک بچه حرفی بزنی، از شما دلیل می‌خواهد، اگر توانستی اقناعش کنی او را با خود همراه کنی با تو خواهد آمد در غیر این صورت اگر پدر، مادر، معلم، امام‌جمعه، مهندس و هر کس باشی زیر بار نمی‌رود.
    دکتر ساجدی افزود: گاهی برخی می‌خواهند در همه مسائل با همه از موضع اقتدار حرف بزنند و این شدنی نیست و جواب نمی‌دهد.

    خطیب نماز جمعه آستانه اشرفیه در بخش دیگری از سخنانش، به اظهارات رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: محتوای سخنان رئیس جمهور ایران و آمریکا و بازتاب جهانی آن را در را در دنیا مشاهده کنید، نماینده ایران با لحنی متین و با اقتدار سخن می‌گوید در حالی که رئیس جمهور آمریکا با تهدید و توهین و قلدری حرف می‌زند و این در حالی است که اروپا نیز آن را همراهی نمی‌کند.

    حجت الاسلام المسلمین ساجدی ادامه داد: آمریکا مخالف پیشرفت علمی ماست و تحریم‌های ظالمانه ای را بر ما تحمیل کرده؛ برای برون‌رفت از این تحریم‌ها مسئولین به مذاکره پرداختند اما با همه مذاکرات و تعهدات فراوان، آمریکایی ها علی رغم گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات خود، ظالمانه و زورگویانه زیر بار این تعهد نمی روند.

    دکتر ساجدی تصریح کرد: آمریکا درصدد است که یک جای پای امن برای اسرائیل داشته باشد و به دنبال آن جریان‌های تکفیری و داعش و این‌ها را در عراق و سوریه تحت عنوان دولت شام و عراق ایجاد کردند اما با پایمردی ملت عراق، ملت سوریه و پشتیبانی و همکاری جمهوری اسلامی ایران داعش که به ادعای خود امریکایی ها که ۱۳ سال زمان لازم بود تا از بین برود، حالا فرماندهان عراقی و سرداران ما دو و سه ماه را مطرح می‌کنند.

    دکتر ساجدی با بیان این که هر جا مقاومتی در دنیا وجود دارد خاستگاه آن جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: ما روحیه استکبارستیزی را از مکتب امام حسین(ع) آموختیم و ملت ایران تسلیم دشمن نمی شود چرا که در مکتبش ارزش هایی همچون جهاد و شهادت دارد.

    حجت الاسلام و المسلمین ساجدی همچنین با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره مقاومت ملت ایران و جانفشانی شهدا و ایثارگران را گرامی داشت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.