×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

عزاداری غروب تاسوعا و آئین چهل منبر در لاهیجان 9 - برگزاری آئین چهل منبر توسط جامعه سندرم داون استان گیلان - آئین چهل منبر

جذابیت مراسم چهل منبر به گونه ائی است که هر خانواده ائی که یکبار در آن شرکت کند مطمنا سال اینده را برای شرکت در این مراسم انتظار میکشد .

به گزارش «بامردم»، جامعه سندرم داون استان گیلان با انتشار اطلاعیه ای از برگزاری آئین چهل منبر توسط این جامعه خبر داد.

در متن اطلاعیه منتشر شده آمده است:

تعریف چهل منبر:

چهل منبر یکی از آیین‌های عزاداری عاشورا در ایران است که در لرستان، گرگان، لاهیجان و چند شهر دیگر برگزار می‌شود. چهل منبر لاهیجان به شماره ی ۴۱۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده در شب تاسوعا و از لحظه اذان مغرب در محلات قدیمی برگزار می‌شود. در این شب خانه‌هایی که در طی سال گذشته مراسم روضه برپا کرده بوده‌اند، منبر آن را در جلوی خانه قرار داده و مقداری برنج، مجمری از آتش و دو ظرف خالی کنارش می‌گذارند. پس از تاریکی هوا، حاجتمندان با ۴۰ شمع مخصوص رشته‌ای و ۴۰ دانه خرما از ۴۰ عدد از این منبرها می‌گذرند، در هر یک شمعی روشن می‌کنند، دانه‌ای خرما بر آن می‌گذارند و میزان کمی  برنج از آن برداشته و برای ادای حاجتشان دعا می‌کنند. آنها چهل بسته برنج جمع شده را با رزق و قوت سالانه ی خود قاطی کرده تا همواره از برکت سفره امام شهید در طول سال بهره مند باشند . چهل منبر تنها آئین مذهبی خیابانی در  ایران است که با محوریت کامل زنان انجام شده و کاملا خانواده محور در محیطی آرام و امن و بدور از شلوغی های دسته جات و هیات های  این روزهاست .

جذابیت مراسم چهل منبر به گونه ائی است که هر خانواده ائی که یکبار در آن شرکت کند مطمنا سال اینده را برای شرکت در این مراسم انتظار میکشد .

اهداف وماموریت:

مراسم چهل منبر در سالهای اخیر با شکوهی وصف ناپذیر و جمعیتی انبوه که از سراسر گیلان میایند در محلات قدیمی شهر از جمله در کوچه ی محل قرارگیری ساختمان کانون سندرم داون شرق ( محله یحیی آباد ) برگزار میشود . به پیشنهاد تعدادی از خانواده های عزیز برای اولین بار قرار است با مشارکت خانواده ها ، یاوران و مربیان و حضور نازنین های سندرم داون … این مراسم در محل ساختمان کانون سندرم داون شرق گیلان در لاهیجان انجام گردد و عزیزان ما ، میزبان رسمی حاجتمندان نیت کرده و شمع به دست چهل منبر باشند .

هدف از برگزاری این مراسم ، استفاده از پتانسیل عظیم مذهبی موجود در خانواده ی سندرم داون گیلان برای حضور هر چه بیشتر و موثر و مثبت نازنین  های سندرم داون در جامعه میباشد . نقش دادن به نازنین های سندرم داون برای برگزاری عزاداری ایام محرم و هدف مندی ادای مجموع نزورات جامعه سندرم داون گیلان در قالب این برنامه ی خانواده محور از اهداف دیگر این مراسم است ، ضمن اینکه به تجربه ثابت شده با برگزاری هر مراسم یا  همایشی با محوریت و نقش آفرینی مثبت این عزیزان موجب جلب حمایت و  مشارکت مردم برای پیشرفت هر چه بیشترشان شده است .

شرح وظایف:

بر اساس رسوم سالهای اخیر از این عزاداران با آب نخود ، آش ، شعله زرد ، شربت ، چای ، شیرکاکائو و در برخی موارد با غذای نذری پذیرائی میگردد . این برنامه در هر سطحی از پذیرائی حتی بدون موارد ذکر شده قابل انجام است . تنها وظیفه رسمی ما برپائی چند منقل آتش و اهداء میزان کمی برنج در حد چند گرم به آنهائیست که شمع در منبر یا آتش روشن میاندازند.

  1. بسته بندی حدود ۳ کیلو برنج به سبک سفره ی نذری به تعداد نزدیک حداقل ۵۰۰ بسته
  2. تهیه و پخت موارد پذیرائی ذکر شده و تهیه مقدمات پخش آن در جلوی ساختمان کانون
  3. کاسه ی ظرف یکبار مصرف به همراه قاشق برای اهداء نذورات  به تعداد حداقل ۵۰۰ عدد
  4. تعدادی سینی به گونه ائی که با قراردادن چند کاسه ی آش در آن توسط نازنین های سندرم داون ما قابل تعارف به میهمانان باشد.
  5. تهیه مقدمات پخت و توزیع و پخش آن توسط نازنین های ما در هر کدام از موارد ذکر شده .

خانواده های عزیز ، مربیان گرامی ، یاوران همیشه همراه . طبیعی ست سطح برگزاری این مراسم با توجه میزان اعلام آمادگی شما برای مشارکت در این برنامه ارتقاء خواهد یافت . لطفا هر گونه پیشنهاد ، نظر و مراتب آمادگی خود برای شرکت در این مراسم را به عزیزان کانون در لاهیجان سریعا اطلاع رسانی فرمائید تا هر کدام از پیشنهادهای مشارکتی شما در برنامه ی نهائی لحاظ گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.