با توسعه و همگانی شدن فضاهای مجازی در جهان خصوصا تلگرام و اینستاگرام درایران،  چندسالیست که با کمی گشت زدن در این فضاهای مجازی و پروفایل های شخصی افراد می توان متوجه شد که چه کسی چه شخصیتی دارد ؟چه چیزی دوست دارد یا به آن علاقه مند است و در کل با کمی کنکاش می توان اطلاعات زیادی از شخصیت روحی ،روانی ،رفتاری و فکری افراد دشت کرد.

این مسئله باوجوداندک محاسن ، معایب و خطراتی هم دارد، چراکه برخی افراد سود جو و شبکه های جاسوسی و رسانه ها با استفاده از همین اطلاعات شخصی  و افکارسنجی الکترونیکی می توانند سوء استفاده های زیادی از طرف مقابل یا گروه هدف خود  انجام دهند و لطمات زیادی به آن فرد،بنیان خانواده ها و حتی یک کشور  وارد کنند.

جالب اینجاست که  برخی افراد مشهور ومسئولان ارشد کشوری واستانی در این امر بسیارفعال بوده  وبدون توجه به سوءاستفاده هایی می تواند انجام گیرد از آب خوردن خود تا مسائل بسیارشخصی و حتی زناشویی  را دراین فضاها منتشرمی کنند.

براساس مطالعات انجام شده روانشناسان براین باور هستند که خیلی از این حرکات ، ناشی از کمبودهای عاطفی برای  دیده شدن  ، مشهور شدن یا تعریف شدن از سوی دیگران رخ می دهد.

به طور مثال بسیار پیش آمده که آن فرد یا مسئول در فضای مجازی که میلیونها مخاطب دارد  تولدخود یا سالگرد ازدواج خود یا … را به خودش تبریک گفته تا توجه دیگران را جلب و به خود جذب کند!

البته این کمبودهای عاطفی و حس دیده شدن  در همه انسانها و حتی حیوانات وجود دارد  اما شرایط ارائه وعرضه آن برای همگان کمتر  وجود داشت که با آمدن وهمه گیرشدن فضاهای مجازی بیشتر شده وگاها به سوژه ای برای رسانه های داخلی و خارجی تبدیل می شود.

از جمله این کمبودها که باکمک فضاهای مجازی در چند روز گذشته بازدید گسترده ای در اغلب رسانه های گیلان  داشته، پخش شدن نامه موافقت سرپرست شهرداری رشت با دادن خانه به ظاهرسازمانی به خودش و همچنین تقدیر ،تشکر ومعرفی شهردار منطقه یک رشت به عنوان کارمند نمونه از طرف خودش بوده است.

این مسئله تعجب همگان را برانگیخته تا جاییکه رسانه های خارجی هم به آن پرداخته اند و از آن به عنوان یک حرکت نادر وعجیب در حوزه مدیریت نام برده اند.

 پیشتر هم تنی چنداز مسئولان ارشد کشوری برای خود نامه های فدایت شوم زیادی نوشته  و خود هم پای آنرا امضا کردند .

دراین بین می بایست تا این کمبود ها بویژه درمدیران ارشد گسترده و همه گیر نشده چاره ای اندیشید و با آموزش درست همه مردم را به معایب این چنین حرکاتی آگاه کرد چراکه باتوسعه فضاهای مجازی کمترچیزی از دیدها پنهان می ماند .

به نظر می رسد از این پس در انتخاب مدیران ومسئولان کوچک و بزرگ  در کنار شاخص هایی مثل  تخصص،تجربه ،کارنامه موفق ،تحصیلات و… شاخص” نداشتن کمبود” و “داشتن اطلاعات لازم فضاهای مجازی ” را هم با بهره گیری از توان روانشناسان و استفاده از تست های مختلف روانشناختی  به آن اضافه کرد البته اگر شاخص درستی برای انتخاب  مدیران وجود داشته باشد.

 تا چندسال گذشته مردم برای انعکاس اخبار ورویدادهای پیرامون خود نیازمند رسانه های مکتوب و تصویری بودند اما هم اکنون با آمدن وسایل ارتباط جمعی نوین و توسعه آن در میان مردم جامعه ، هر فرد نقش یک رسانه را بازی می کند  و افراد نخبه ،مشهور و خصوصا مسئولان به عنوان یک الگو باید بیش مراقب رفتار وحرکاتشان باشند .

نویسنده؛ سعیدعلیپور_ سرپرست خبرگزاری برنا در گیلان