×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

نگار نادری رییس فرهنگ و ارشاد لاهیجان - اهمیت تقویت زیر ساخت های حضور بانوان در عرصه های مدیریتی - نگارنادری

یادداشت | نگارنادری*:

از ویژگی‌های بارز و چشمگیر در دولت تدبیر و امید اهمیت افزایش مشارکت زنان در سطوح مختلف جامعه می‌باشد .مشارکت زنان یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار است . فراهم نمودن محیط‌های مناسب اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی موجب می‌شود تا افراد راغب شوند در توسعه مشارکت کرده و آن را حفظ نمایند . توزیع عادلانه از ویژگی توسعه است ؛ زنان و مردان .

در نظام پدرسالار که در آن مزایا و موقعیت‌ها اصلی جامعه در دست‌زنان نیست ،زنان ناخواسته در وضعیت فرودست قرار می‌گیرند و بیش از هر گروه اجتماعی در معرض سرکوب استعدادها ، توانمندی‌ها و قابلیت‌هایشان هستند

هم‌اکنون آمار حضور زنان در تحصیلات تکمیلی گوی سبقت را ربوده است . زنان در عرصه‌های مختلف نسبت به گذشته حضور پررنگ و تأثیرگذاری تری داشته‌اند .اما مشارکت زنان در سطوح بالای اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی وضعیت مطلوبی ندارد . تلاش دولت در انتصاب‌های مسکن گونه ؛از جانب اجتماع بانوان نگران‌کننده است .

جنسیت زدگی زاده رفتارهای اجتماعی ،موانع فرهنگی و باورهای غلط است . جنسیت زدگی در کنار سیاست‌های تمامیت‌خواه عده‌ای ؛ منتج به نادیده گرفتن توانایی زنان و بی‌عدالتی شده است . برای تحقق بخشیدن به سیاست‌های دولت تدبیر و امید در ارتقای جایگاه بانوان نیاز به تقویت زیرساخت‌ها می‌باشد .

چه بسیارند دولت مردانی که هنوز درگیر افکار کلیشه‌ای بر جامانده از فرهنگ غلط و نخ نمای “پنبه و آتش‌اند ” که دیرزمانی در کشورهای توسعه‌یافته کنار گذاشته‌شده است . هنوز در این دولت مدیران در شرایط بسیار نابرابر با امتیاز بالای شایستگی یک زن ،مرد را بر زن ترجیح می‌دهند این حجم محافظه‌کاری برخی از مسئولین زنان را نگران کرده است .

امروزه نگاه جهانی به‌سوی زنان معطوف است .زنان عنصر ضروری و تأثیرگذار در تربیت و ساختن یک جامعه‌اند . آنان بازیگران ، کنشگران و پدیده‌های تربیتی اجتماع هستند . تضاد موجود بین آنچه دولت می‌خواهد و حاشیه‌نشین کردن زنان توسط برخی از مدیران ارشد نشان از آن دارد که باید در زیرساخت حضور زنان تلاش‌های بیشتری صورت پذیرد .

نگاه تک‌بعدی به زنان صدایشان را خاموش می‌کند . زنان می‌خواهند خودشان باشند درحالی‌که برخی از نیروهای قدرت و تصمیم‌گیرنده خلافش را رقم می‌زنند . راه گرفتن امتیاز برای بانوان پر از فراز و نشیب است . زن که باشی مدام در معرض قضاوت هستی ! زنان دیگر نمی‌توانند صدای درون خود را برای دستیابی به حقیقت خاموش کنند .

در جامعه جنسیت زده نابرابری جنسیتی بیداد می‌کند . از گزارش ۲۰۱۷ در خصوص شکاف جنسیتی ، از ۱۴۴ کشور ایران رتبه ۱۴۰ را دارد .عربستان ۱۳۸ و سوریه ، پاکستان و یمن به ترتیب آخرین‌ها هستند ( گزارش مدیرکل بین‌المللی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری )

تلاش و رویکرد دولت محترم در اشتغال پایدار زنان و ایجاد امنیت قابل‌تقدیر است.هنوز به علت فضای حاکم ۷/۸۲ درصد مردان و ۳/۱۷ درصد زنان حقوق‌بگیر هستند. یعنی ۵ مرد حقوق‌بگیر به ازای هر زن ،که این آمار به‌نوعی نشان از نابرابری دارد. نگاه به زنان به‌عنوان فرد دوم و یا شهروند درجه ۲ و کاربردهای کلامی و کلیشه‌های جنسیتی بر جامانده از فرهنگ ابتر و متحجر که به‌صورت زبانی و رفتاری در جامعه مشهود است نشان بارز تجاوز به حقوق شهروندی زنان در جامعه است . همین موانع باعث ایجاد ترس از حضور در اجتماع شده وزنان در کف هرم اجتماعی در جا می‌زنند .

در زیرساخت‌ها نیاز است تا مدیران تصمیم‌گیرنده از سر ترس یا دستورالعمل و آیین‌نامه وارد بازی انتخاب مدیران زن نشوند ،بلکه باور به برابری ، شایسته‌سالاری ، احترام به زن ، پرورش توانمندی‌ها را سرلوحه قرار دهند . برای حضور زنان نیاز به مردان قوی است .زنان نیاز به ثبات سیاسی و آزادی بیان و حضور گسترده در رتبه‌های عالی تصمیمی گیری دارند .

حضور باتجربگان سیاسی ، تأثیرگذار و مدیران ارشد با ایدئولوژی باورپذیری بکار گیری زنان توانمند و شایسته در دولت تدبیر و امید جای بسی مسرت و خرسندی است . بسیار امیدواریم شاهد رویدادهای خوبی برای بانوان در نیمه دوم فعالیت دولت باشیم .

در حوزه فرهنگ و هنر زنان شایسته‌ای تربیت‌شده‌اند .زنان فیلم‌ساز ، داستان‌نویس ،نقاش ، بازیگر ، شاعر و ادیب که در عرصه جهانی می‌درخشند . “ﺯﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ می‌خوانند ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮ خطرناک‌اند، ﭼﻮﻥ آن‌ها ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ می‌توانند ﺩﻧﯿﺎﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺭﺍ ﺗﺼﻮﺭ کرده ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻧﺶ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﮐﻨﻨﺪ.ﺯﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ می‌خوانند ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ توانایی‌های ﺧﻮﺩ به‌عنوان ﺯﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ” گذشته نابرابر ، حال نابرابر وزنان در انتظار آینده برابر هستند .

*رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی لاهیجان

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.